קליניקה - פורטל לשירותי בריאות: כל המידע על רפואה משלימה , טיפולים , מאמרים ומטפלים
מילון מחלות וטיפולי רפואה משלימה
חפש      נקה

פסיכותרפיה גופנית

פסיכותרפיה גופנית הינה שיטת טיפול המבוססת על הטיפול הפסיכותרפי, אך להבדיל ממנו, שיטה זו משלבת טיפול מילולי עם תנועה ופעילות גופנית.הפסיכותרפיה הגופנית מבוססת על ההנחה כי הגוף והנפש הם אחד. הגוף משקף את הנפש כאשר מתקיימת ביניהם מערכת יחסים שוויונית. הפסיכותרפיה הגופנית כשמה היא, טומנת בחובה מגוון רחב של טכניקות טיפול המערבות את הגוף באמצעות המגע, התנועה והנשימה.

מקור השיטה:
שיטת הטיפול פותחה על ידי תלמידו של זיגמונד פרויד, ויליאם רייך, שמצא את הקשר בין הטיפול הגופני לטיפול הנפשי מילולי. בהמשך התפתחה שיטת הטיפול לשיטות נוספות כמו ביואנרגיה וביוסינתזה.

תהליך הטיפול:
הטיפול בפסיכותרפיה גופנית מתמקד באבחון הדפוס הרגשי שאחראי להופעת סימפטומים גופניים כמו מחלות, כאבים ומיחושים. לאחר זיהוי המקור הנפשי, מתמקד המטפל בפיתוח אסטרטגיה להתמודדות עם אותו מקור נפשי יחד עם המטופל.
במהלך הטיפול, המטופל זוכה לבטא את עצמו באופן יצירתי, כאשר החוויה האישית שעובר, היא זו שמעניקה לו את תחושת השליטה והמסוגלות שמחזקת אותו.

הטיפול יעשה באמצעות מגע, עיסוי, תנועה, תרגילי נשימה וקול, דמיון מודרך, עבודה ביצירה ומדיטציה.
מטרת הטיפול , מעבר להקלה בתסמינים הגופניים, היא להביא לאיזון בריא בין הגוף והנפש.
השימוש במגע בטיפול אינו חובה, אופן הטיפול יקבע על פי צרכי המטופל ושיקול דעתו של המטפל.

ההבדל בין פסיכותרפיה גופנית לטיפול בעזרת הגוף, כמו שיאצו או פלדנקרייז, הוא שפסיכותרפיה גופנית מתמקדת בעולמו הרגשי של המטופל אליו מגיעה דרך הגוף. בטיפולים אחרים, הדגש הוא על הגוף  – שחרור האנרגיות החסומות וכדו'.

יתרונות הטיפול:
לפסיכותרפיה הגופנית יתרון בולט בכך שמאפשרת טיפול בסימפטום הגופני והנפשי בד בבד. השיטה הטיפולית מאפשרת גישה ישירה לגורם הנפשי, דרך הסימפטומים עצמם ולא באמצעות דיבור וניתוח של הדברים.

למי מתאים הטיפול:
פסיכותרפיה גופנית מיועדת לאנשים המתמודדים עם בעיות הקשורות בגוף (טראומה, בעיות פסיכוסומטיות, פגיעה מינית, הפרעות אכילה), כמו גם לאנשים שרוצים להקל על כאבים רגשיים.
בנוסף, טיפולי הפסיכותרפיה הגופנית משמשים כטיפולים משלימים לחולי סרטן, טיפולים מאיצים להחלמה מניתוחים ולטיפול בהתקפי חרדה.

ערכים נוספים באות: