מילון מחלות וטיפולי רפואה משלימה
חפש      נקה

אטופיק דרמטיטיס (דלקת עור אטופית)

כירופרקטיקה, נטורופתיה , שיטת פאולה, צמחים סיניים, צמחי מרפא | הרבליזם, הומאופתיה, שיטת אייפק - ipec, רפלקסולוגיה, סוג'וק, רפואה סינית | דיקור

אטופיק דרמטיטיס הינה דלקת עור כרונית המתבטאת בהופעת פריחה ותחושת עקצוץ וגרד.
הדלקת מופיעה במרבית הפעמים בשנות הילדות המוקדמות ואף בחודשים הראשונים, כ - 20% מהילדים יפתחו תסמינים כבר בשנה הראשונה לחייהם וכ - 80% נוספים יפתחו תסמינים עד לגיל 5.

במקרים רבים הופעת תסמיני הדלקת הולכת ופוחתת בתדירותה וחומרתה עם התבגרות הילד אך בהחלט יכולות להופיע בצורת התפרצויות חוזרות ונשנות גם אצל מבוגרים שסבלו מכך בילדותם.

הסיבות לדלקת זו אינן ידועות אך ככל הנראה הופעתה קשורה במספר גורמים:

• נטייה גנטית לפיתוח אלרגיות שונות ואסתמה: נמצא כי ילדים להורים הסובלים מאסתמה, אטופיק דרמטיטיס, קדחת השחת ובעלי נטייה לאלרגיות הם בעלי סיכוי רב יותר להתפרצות המחלה.
  • הפרעות בפעילות התקינה של המערכת החיסונית: פעילות יתר של תאי מערכת החיסון גורמת להפרשת חומרים שונים בצורה מוגברת מהרגיל, דבר המוביל להתפתחות הדלקת.
  • הפרעה בתפקוד התקין של העור: תפקידו של העור הוא להגן מפני חדירה של מזהמים חיצוניים. אצל אנשים הסובלים מדלקת עור כרונית ישנה נטייה ליובש מוגבר של העור ולהזעת יתר, שני אלו גורמים להופעת גרד וסדקים בעור המאפשרים חדירה של מזהמים מבחוץ.

בנוסף, ידוע כי הימצאות באזורים מתועשים, לחץ נפשי, מזג אוויר יבש וחם, חומרי ניקוי שונים הבאים במגע עם העור, חיידקים ווירוסים מחמירים את התפרצות המחלה.

תסמינים להופעת אטופיק דרמטיטיס:

• פריחה: פריחה הינה התסמין העיקרי של הדלקת. הפריחה משתנה בצורת הופעתה ומיקומה בהתאם לגיל.

אזורים שכיחים להופעת הפריחה:

תינוקות: אזורי הפנים, קרקפת, צוואר, ברכיים ומרפקים. הופעת פריחה באזור החיתול הנפוצה אצל תינוקות אינה קשורה להופעת אטופיק דרמטיטיס.

ילדים: אזורים בעלי קפלי עור כגון הברכיים,קרסוליים, מפרקי כפות הידיים והמרפקים.
מבוגרים: אזורי הפנים, צוואר, בית החזה, ידיים ורגליים.

במרבית הפעמים ההתפרצות החמורה של הדלקת מלווה בפריחה אדומה בעלת קליפות המפרישות נוזל שומני. לאחר ההתפרצות הראשונית נשארת פריחה אדומה עם עור יבש ומחוספס המלווה לעיתים בהופעת קשקשים על פני עור.

• גרד ועקצוץ: חלק עיקרי בהופעת הדלקת הן תחושות העקצוץ והגרד החריפות המלוות את הופעת הפריחה. במרבית הפעמים תחושת הגרד הינה המטרידה ביותר מכל תסמיני המחלה ומביאה לגירוד חוזר ונשנה של האזור. גירוד גורם להופעת סדקים וחתכים בעור המאפשרים כניסה של מזהמים חיצוניים המביאים להופעת זיהומים והחרפה של הדלקת.

אטופיק דרמטיטיס אינה מחלה מדבקת ואין לה השפעות על תפקודו של האדם. במרבית הפעמים התסמינים משפיעים רק על אורח חייו של החולה ומצריכים ממנו התאמה ותשומת לב מוגברת לביגוד, היגיינה ותנאי סביבה מתאימים.

ערכים נוספים באות: