מילון מחלות וטיפולי רפואה משלימה
חפש      נקה

אוסטאופתיה

האוסטאופתיה היא שיטת ריפוי אשר מתמקדת במערכת השרירים והשלד לצורך שיפור תפקוד הגוף כולו. הטיפול ישלב מניפולציות על המפרקים והרקמות הרכות, בשילוב הנחיות ליציבה נכונה בכדי להביא לאיזון המבני של הגוף. הרפואה האוסטאופתית מבוססת בין היתר גם על הרפואה ההוליסטית ועל כן תורתה מכוונת לריפוי האדם השלם - הטיפול יבחר בהתאם לגורמים הנפשיים, סגנון החיים והתזונה של המטופל.

מקור השיטה:
הטיפול באמצעות השרירים והמפרקים החל כבר בימי הפרעונים במצרים. עם זאת, הטכניקות והרקע התאורטי פתחו רק לקראת סוף המאה ה-19, על ידי רופא אמריקאי בשם אנדרו טיילר סטיל. ד"ר סטיל הגיע למסקנה כי יש לקחת בחשבון את הגוף כולו כאשר מטפלים במחלה ושמערכת השרירים והשלד ממלאת תפקיד חשוב בחולי ובבריאות.

תהליך הטיפול:
הטיפול האוסטאופתי מורכב מארבעה שלבים: ראיון, בדיקה גופנית, אבחנה וטיפול. במהלך הראיון תבחן ההיסטוריה הרפואית של המטופל, כמו גם פרטים על ביתו, משפחות ומעבדותו של המטופל.

הבדיקה הגופנית תחל כבדיקת "מבנית" הבוחנת את מצב היציבה, עמוד השדרה ושיווי המשקל של המטופל. במידת הצורך תעשה בדיקת דם סטנדרטית, בדיקת שתן ובדיקות הדמיה להשלמת הבדיקה הכללית.
השלב הבא –האבחון, יכיל לחיצות קלות על השרירים, הגידים והרצועות על מנת לזהות סימני רגישות, מתח או חולשה. בנוסף, מצב המפרקים ייבדק בכדי לזהות תנועה מוגבלת או מכאיבה.
לבסוף, תוכנית הטיפול האישית תכלול טיפול אוסטיאופת ישיעשה בעזרת מניפולציות ידניות בהתאם לחומרת הבעיה.

יתרונות הטיפול:

האוסטאופתיה נבדלת מגישות הריפוי האחרות בשיטת האבחון והטיפול שלה- "הטיפול אוסטאופתי מניפוליטיבי–OMT". בגישה זו, המטופל מאובחן ממש בידי המטפל – כלומר, המטפל מבצע סוגים שונים של עיסוי, לחיצה על שרירים ויישור מפרקים. בעזרת אותה בדיקה ידנית, האוסטאופת יכול לגלות שינויים עדינים במבנה הגוף, ואילו באמצעות המניפולציות והשימוש בלחץ עקיף או ישיר יוכל האוסטאופת להקל על הלחץ ברצועות ובשרירים פגועים ולהשיבם למצבם הנכון; לשפר את זרימת הדם ולהמריץ את מערכת העצבים; ולשפר את המכניות של הגוף – היציבה.

למי מתאים הטיפול:

הריפוי האוסטאופתי יכול להתאים למטופלים בכל שכבת גיל ולהקל על כאבים, לקדם החלמה ולשפר את יכולת התנועה. הטיפול משמש לאבחון וטיפול במגוון של מחלות - החל מזיהומים נגיפיים ועד לפציעות ספורט. הטיפול מועיל למגוון בעיות אורטופדיות, בינהן: כאבי גב, כאבי צוואר, כפתיים וגפיים. כמו כן, הטיפול יכול לסייע במקרים כגון: אנדומטריוזיס (מחלת רירית הרחם), אסתמה, בעיות וסת, בעיות ערמונית, בעיות שמיעה, דליות, דלקת אמתחת, דלקת סימפונות, דלקת פרקים, טחורים, כאבי אוזניים, כאבי ראש, כאב כרוני, סינוסיטיס, עוויתות שרירים, עצירות, צרבת, שפעת ותסמונת המנהרה הקרפלית.

אוסטאופתיה- התמחות בשיטה:

ההכשרה האוסטאופתית יכולה להיעשות במסגרת לימודים אקדמיים לתואר ראשון באוסטאופתיה ואף לתואר מתקדם של דוקטור לאוסתאופתיה (אינו תואר רפואי). משך הלימודים הוא כ- 4 שנות לימוד הכוללים לימודי תיאוריה והכשרה מעשית, תחת השגחת אוסטאופת מוסמך.

ערכים נוספים באות: