קליניקה - פורטל לשירותי בריאות: כל המידע על רפואה משלימה , טיפולים , מאמרים ומטפלים
מילון מחלות וטיפולי רפואה משלימה
חפש      נקה

דיקור סיני היא אחת משיטות הטיפול של הרפואה הסינית.

לפי הרפואה הסינית, בגוף האדם ישנם 12 ערוצי אנרגיה עיקריים הנקראים מרידיאנים ובהם עוברת אנרגיית הצ'י. אנרגיית הצ'י היא אנרגיית החיים ובמצב בריא היא זורמת בערוצי האנרגיה הללו בחופשיות.

מעבר ל-12 המרידיאנים יש הסתעפויות נוספות העוזרות לאנרגיית הצ'י להגיע לכל איברי הגוף. כל אחד מערוצים אלו מתאים לאיבר, לשרירים, או לחלק מסויים בגוף.

כאשר יש חסימה או פגיעה בזרימה החופשית של האנרגיה עלולה להופיע מחלה או בעיה בריאותית אחרת. על ערוצי המרידיאנים זיהו 365 נקודות המפוזרות אשר לחיצה עליהם או דיקור אותם מאפשרת שחרור של החסימה האנרגטית וחזרה של יכולת הריפוי הטבעית של הגוף.

תפקידו של הדיקור הסיני הוא לאזן את זרימת הצ'י במסלולי האנרגיה על ידי החדרת מחט דקה ועדינה לאותן נקודות דיקור. במרבית הפעמים ישלב המטפל מספר נקודות דיקור באותו הטיפול.

לפני תחילת הטיפול מבצע המטפל אבחון הכולל מספר חלקים:

• שיחה לברור סיבת הפנייה ותלונותיו של המטופל, השיחה כוללת תשאול על אורח חייו של המטופל (תזונה, שינה, פעילות גופנית ועוד).
  • אבחון דופק: דופק מושפע הן מגורמים פנימיים והן מגורמים חיצוניים. על פי איכות הדופק יכול המטפל לקבל תמונת מצב על מצבו הבריאותי של המטופל. המטפל בודק את הדופק בפרק היד ובוחן את קצב,עומק ומהירות הדופק.
  • אבחון לשון: צבע הלשון, מרקמה וחריצים שונים המופיעים עליה נותנים גם הם תמונה של המצב הבריאותי. מיקום הופעת צבע, מרקם או חריץ על הלשון גם הם חשובים לאבחון.
  • התבוננות בצבע העור.
  • מישוש ולחיצה בעזרת מגע היד בנקודת דיקור ומרידיאנים, במטרה לגלות כאבים ורגישויות באזור.

לאחר האבחון המקיף בוחר המטפל את נקודות הדיקור. המטפל מתאים את צורת הטיפול ואת הנקודות הנבחרות לכל אדם בהתאם לכל הפרמטרים שאותם גילה באבחון וכתוצאה מכך הטיפול שונה מאדם לאדם.

דיקור סיני - אופן הטיפול
דיקור סיני מתבצע על ידי מחט סטרילית חד פעמית, במרבית הפעמים ישתמש המטפל במחט דקה במיוחד, גמישה ועדינה. לעיתים עלול המטופל לחוש תחושת עקצוץ, דגדוג או צריבה עדינה מאוד בזמן החדרת המחט אך לאחר מכן לא אמורה להתלוות לדיקור תחושת כאב או אי נעימות.

קיימות טכניקות שונות להחדרת המחט. לכיוון החדרת המחט ועומקה יש משמעות ולכן המטפל יודע להתאים את הטכניקה לתוצאה המתבקשת.

בזמן הטיפול יכול המטפל להניע, לסובב או לחבר את המחט למכשיר המעביר זרם חשמלי עדין מאוד, על מנת להגביר את זרימת הצ'י בגוף. המטופל יכול להרגיש תחושת חום או זרימה בנקודה שבה נוגעים.

אורך הטיפול משתנה מאדם לאדם בהתאם למצבו הבריאותי ואופי סיבת הפנייה. הטיפול בדיקור סיני מתאים לילדים ולמבוגרים כאחד. במרבית הפעמים אורכו של טיפול מבוגרים אורך כ-20 דקות ופחות מכך אצל ילדים.

ערכים נוספים באות: