קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
1769
4
 


תזונה נכונה בראש השנה | ערכים תזונתיים למאכלי ראש השנה

מערכת תוכן אתר קליניקה
08/09/2018
הנטורופתיה מסבירה כיצד תזונה נכונה ובריאה במהלך חג ראש השנה יכולה לתרום לבריאות שלנו. תמרים טובים ללחץ דם, מה הקשר בין אכילת דג לאוסטאופורוזיס ושרימון טוב ללב ולטרשת עורקים. ארוחת חג ראש השנה מספקת לנו שלל מאכלים להם מיוחסים סגולות בריאותיות רבות. מדוע ארוחת החג דווקא כן בריאה לגוף ולנפש? מסתבר שלמרכיבי ראש השנה יש יותר ממשמעות סמלית.

לכל תרבות ועדה יש את המאכלים האופייניים לה, שהם נגזרת של אורח חיים מסורתי. הגדרת הברכות והסימנים המעצבים את סדר חג ראש השנה, אינם נעשו באופן שרירותי ואם נתבונן היטב במזונות עליהם אנו מברכים, נגלה את הסגולות הטובות בהם.

דבש, תפוח, תמרים ורימון - כולם מזונות עתירי סגולה וברכה רפואית. כך נוכל ליהנות בחג גם משלל טעמים ייחודיים וגם מרכיבים מזינים ותומכי גוף ונפש, את כולם הטבע נתן וכדאי לקבלם באהבה ובברכה.


אז על מה אנו מברכים?

ראש השנה הינו חג מיוחד ומרגש, של בשורות טובות, התחלות חדשות וברכות לרב. לכל ברכה הנאמרת לרגל ראש השנה יש ביטוי קולינרי המסמל את משמעות המילים המברכות. מרכיבי סעודת החג מקבלים משמעות לא רק סמלית, אלא מצביעים על בחירה מכוונת של מזונות שהטבע העניק לנו.


תמרים | לתדלוק הגוף ולהזנת הנפש

תחילה מברכים על התמר, בבקשה "שייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו".
התמר הוא פרי קסום, מתקתק ומבטיח. יש בו כל מה שצריך בשביל לתדלק את הגוף ולהזין את הנפש. מדובר במזון דל שומן, עתיר סיבים ובעל מדד גליקמי לא גבוה יחסית. המשמעות של זה היא שבניגוד למוצר מעובד שהוסיפו לו סוכר, התמר מעניק תחושת שובע ושומר על איזון יחסי של משק הסוכר בגוף.

בנוסף, כדאי לדעת שהפרי עתיר ברכיבים חשובים להזנת הגוף, כמו מינרלים ונוגדי חמצון ואף מסייע באיזון פרופיל השומנים. מבחינה זו הפרי משתלב היטב בתפריט המיועד לאנשים עם נטייה ללחץ דם גבוה, גם לאור העובדה שהוא עתיר באשלגן ודל בנתרן.
שילוב של שניים עד שלושה תמרים בתפריט היומי, יכול לתרום לתחושה מנחמת של שובע וחיוניות וגם לסייע במקרים של מחלות מטאבוליות, לב וכלי דם.


לוביה | לתחושת שובע ולאיזון רמות הסוכר והשומנים

הכולנו רוצים ש"ירבו זכויותינו" ועל כן מומלץ מאד להכיר את הרוביא, הלוא היא הלוביה. בין אם בגרסה הירוקה ובין אם בגרסה היבשה, מדובר בירק תרמילי המאחסן קטנית עדינה ומלאה כל טוב.

הלוביה היא דלת שומן ועתירת סיבים תזונתיים שהם גם מסיסים במים. משמעות הדבר היא שמלבד תחושת שובע, יש לה תרומה לאיזון רמות הסוכר בדם ולהפחתת רמות השומנים.  
שעועית שחורת העין, זו הקטנית שבתרמיל הירוק, הנה מקור לחלבון צמחי איכותי שאינו דחוס מדי. לכך מצטרפים שורה של ויטמינים, בניהם ויטמיני B התורמים לאיזון מערכת העצבים וכך מביאים שקט לנפש ולא רק הזנה לגוף.


כרישה | להגנה על כלי הדם

" שיכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו".
הכרתי, הלוא היא הכרישה – ירק ממשפחת השומיים, דל קלוריות ובעל תכונות רבות המיוחסות לשום ולבצל. כך למשל, הירק תורם לבריאות לב וכלי דם במספר מנגנונים. הוא מכיל פלבנואיד הקרוי קמפפרול , נוגד חמצון חשוב בהגנה על כלי הדם מפני נזק חמצוני.  כך, אם נכניס לתפריט היומי ירק ממשפחת השומיים, נסייע לגוף במניעת תהליכים טרשתיים בכלי הדם וכן במניעת תהליכי חמצון. היתרון של הכרישה על פני חברותיה השומיות, מתגלה בטעמה העדין, המתקתק והמפתיע.  


עלי הסלק | לניקוי הגוף והרחקת פסולת מגופינו

" שיסתלקו אויבינו ושונאינו כל מבקשי רעתנו".
הסלקא הם עלי הסלק – גדולים, ירוקים ואלגנטיים. משתלבים היטב בקציצות ירק, במאפים וכן בתבשילי קטניות. מבחינה תזונתית, ככל העלים הירוקים הם מכילים כלורופיל, ויטמינים ומינרלים חשובים כמו מגנזיום וברזל.

ישנן עדות בהן מקובל לברך על הסלקא ולאכול דווקא את השורש, שאף הוא התברך בערכים תזונתיים נפלאים, ומתאים לתמיכה במערכת החיסון וכן להזנה והנעה של הדם.  השורש מומלץ במצבי אנמיה, חולשה חיסונית וחסרים תזונתיים.
העלים טובים כחלק מתהליך ניקוי הגוף בזכות הכלורופיל ותכולת הוויטמינים והמינרלים, ניתן לשלב במיצים, בדיאטות שונות לניקוי רעלים והרחקת פסולת מהגוף.  


דלעת | מטיבה עם העור ועם בריאות העיניים

" שתקרע רוע גזר דיננו, ויקראו לפניך זכיותינו"
הקרא הינה הדלעת – כתומה, דומיננטית ומרשימה. מבחינת תזונה יש לה יתרונות רבים, הודות לסיבים, לפיגמנט ולוויטמינים שבה. הדלעת היא דלת קלוריות, כאמור יש בה תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים ובכך היא מסייעת למערכת העיכול. היא עתירה בברזל ובוויטמינים שהם גם נוגדי חמצון כמו ויטמין E, ויטמין C  וויטמין A. כך, תומכת במערכת החיסון ומטיבה עם העור וכן עם בריאות העיניים.


עוד בקליניקה:

האם דבש יחסן אותנו מסרטן?>
ארבעת המינים בראי הרפואה הסינית>
צמים ונהנים - לגוף ולנשמה



רימון | לבריאות הלב וכלי הדם

" שנהיה מלאים מצות כרימון".
הרימון, פרי סמוק ונאה מבחוץ, ומזין ומפתיע מבפנים. מתאים למצבי שלשול בזכות תכולת הטאנינים  שבו – על ידי שתיית מיץ טרי או מרתח קליפת הרימון.
בנוסף, ידוע הרימון בסגולותיו הרפואיים בכל הקשור לבריאות לב וכלי דם הודות לתכולת הפוליפנולים שבו. הפרי מסייע במצבים של יתר לחץ דם וכן מעכב תהליכי חמצון וטרשת עורקים.


תפוח בדבש | לניקוי הגוף ותהליך עיכול תקין

"שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה"
כולנו מייחלים לשנה מתוקה, והנה המזון עליו נברך אינו ממתק או סוכרייה, אלא דווקא הדבש והתפוח. התפוח הוא פרי נפלא התומך בתהליכים של ניקוי הגוף. הוא מעודד פעילות של תהליכי עיכול, מתאים למצבים של עיכול לקוי, עצירות או שלשול וכן ירידה במשקל. התפוח טוב גם לתמיכה במערכת החיסון וכן לבריאות העור והשיער.

הדבש, חברו הטוב של התפוח, רב שימושים ברפואה העממית: צינון, שפעת, כוויות ופצעים ואף מצבים של אולקוס. הוא עתיר ברכיבים תזונתיים החיוניים לגוף, אך עדיין יש לזכור שהוא סוכר ואינו מומלץ לסוכרתיים.  


ראש דג | מקור מצוין לחלבון , סידן וחומצות שומן

הדג הוא מזון דל שומן יחסית למזונות מהחי  ומהווה מקור מצוין לחלבון, סידן, יוד וחומצות שומן חיוניות. מומלץ במיוחד במצבים של תת פעילות בלוטת התריס, אוסטאופורוזיס, וכן במניעת מחלות לב וכלי דם.
אז מדוע את הראש? נחזור לסמלים - "שנהיה לראש ולא לזנב". לשם כך מוטב לחזור על כל הסימנים ולהפנים את הסגולות והטעמים.

מאת: נועה יואל, נטורופתית

 

 

יש לכם שאלות על תזונה נכונה? התייעצו עם נטורופת מומחה >> 

 

הוספת תגובה הדפס חזרה
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות:
  • 1.
    מעניין ומפתיע!
    לילך
    22/09/2014
    hrtfhgfhgf נהנתי מאד לקרוא ,! איזה כיף קצת להשתחרר מרגשי האשם בארוחת החג ולגלות שבין הבשר לפחמימות יש גם דברים בריאים שאנחנו אוכלים שם... בהחלט הופתעתי מהסגולות הבריאותיות של כל אחת מהברכות... שווה לקרוא ולאמץ ג...
    צמצם קרא עוד
  • 2.
    נהנתי מאד, יישר כח
    אילן
    23/09/2014
  • 3.
    אבותינו החכמים
    שרון קסלסי
    23/09/2014
  • 4.
    פרשנות נפלאה למסורת עתיקה
    מניה
    23/09/2014
    hrtfhgfhgf ישר כוח! ובהצלחה. המאמר מאפשר ליהנות ממסורות ומתזונה בריאה.
    צמצם קרא עוד
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות:
  • 4.
    פרשנות נפלאה למסורת עתיקה
    23/09/2014
    ישר כוח! ובהצלחה. המאמר מאפשר ליהנות ממסורות ומתזונה בריאה.
    צמצם קרא עוד
  • 3.
    אבותינו החכמים
    23/09/2014
  • 2.
    נהנתי מאד, יישר כח
    23/09/2014
  • 1.
    מעניין ומפתיע!
    22/09/2014
    נהנתי מאד לקרוא ,! איזה כיף קצת להשתחרר מרגשי האשם בארוחת החג ולגלות שבין הבשר לפחמימות יש גם דברים בריאים שאנחנו אוכלים שם... בהחלט הופתעתי מהסגולות הבריאותיות של כל אחת מהברכות... שווה לקרוא ולאמץ ג...
    צמצם קרא עוד
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"