קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
7500
0
 


ההפסקה הגדולה - תזונה בריאה בבית הספר

רויטל שבי
21/05/2018

את ממרח השוקולד מחליפים בממרח חרובים, את הגבינה בטחינה, ואת החטיפים המטוגנים בנשנושי פירות יבשים. הילדים חוזרים לבית הספר, הכריכים הישנים נשארים בבית. המלצות לכריכים בריאים וטבעיים, כולל הוראות הכנה

שנת הלימודים בפתח, הילדים חוזרים לבתי הספר, ואתם גם הכריכים של "הפסקת עשר", אותם כריכים שאמורים לסייע לילדים לשמור על עירנות וריכוז בשיעור. אצל רוב הילדים הכריכים כוללים מפרט זהה: ממרח שוקולד, גבינה לבנה או גבינה צהובה.

כיוון שפעמים רבות הילדים אינם אוכלים ארוחת בוקר מזינה טרם היציאה לבית הספר, מפאת חוסר רצון או חוסר זמן, לכריך שהם צורכים בבית הספר כארוחה מזינה חשיבות רבה. לכן כדאי להקפיד על ממרח מזין ומשביע, שישאיר את הילד מרוכז ועירני מצד אחד, אך לא קופצני ותזזיתי מדי מהצד האחר.


בתור התחלה, חשוב מאוד להקפיד על בסיס הכריך, כלומר על לחם בריא. לחם מקמח מלא יעשה את העבודה, בעדיפות ללחם שיפון מלא על פני לחם מחיטה מלאה, כיוון שהיא עלולה ליצור חומציות יתר בגוף. אם הילד מביע התנגדות לסוג כזה של לחם, כדאי להרגיל אותו בהדרגה, ולמצוא עמו, בניסוי וטעייה, את סוג הלחם הבריא, שיהיה גם הטעים עבורו. הד"ר רויטל שבי, רופאה מומחית ברפואה סינית, מוסיפה המלצה לשימוש בלחם כוסמין מלא, בעל צבע כמעט זהה ללחם רגיל, כך שילדים לא יחושו בהבדל.

 

עוד בקליניקה:

תזונה נכונה לילדים לפי הנטורופתיה>>

הפרעות קשב וריכוז: כיצד מאבחנים את הבעיה?>>

הידרותרפיה לפעוטות וילדים>>

ואילו ממרחים מתאימים להשלמת הכריך הבריא? מומלץ, כמובן, להפחית ככל האפשר בממרחי השוקולד למיניהם, ובגבינות (במיוחד אלה העשויות מחלב בקר), אשר בראייה הנטורופתית אינן מתעכלות היטב ויוצרות ליחה, שגורמת לתחושת נפיחות בבטן. כדאי להעדיף ביצים על פני גבינות (אך לא בהגזמה), שעשירות בחלבון החיוני מאד לשיפור הריכוז ולגדילת הילדים, שכן תפקידו לבנות את רקמות הגוף. פרט לכך, הביצה מכילה ברזל, והחלמון שבה חיוני לתפקוד תקין של המוח.

ממרח חרובים: תחליף בריא לממרח שוקולד

אין צורך למנוע מהילד את הרצון לכריך מתוק: אפשר להמיר את ממרח השוקולד הרגיל בממרח שוקולד חרובים, העשיר בוויטמינים כגון B ו-C, ובמינרלים כאבץ ומגנזיום.

מתכונים לדוגמה להכנת ממרח חרובים:

1. מערבבים 2 כפות אבקת חרובים עם 2 כפיות סילאן (הסילאן מכיל ויטמינים כגון A ו-B ועשיר בסיבים תזונתיים), עד לקבלת מרקם אחיד. מי שמעדיף ממרח מתוק, מוזמן למעוך חצי בננה ולהוסיף לממרח.

2. מערבבים 2 כפות אבקת חרובים עם 2 כפות טחינה גולמית, עד לקבלת תערובת אחידה. ניתן לדלל במעט מים באם התערובת סמיכה מדי.

ממרח שקדים - השקד עשיר במינרלים (כגון סידן, אבץ ואשלגן), בברזל, בחלבון ובסיבים תזונתיים, וממרח שקדים יהווה גיוון מעניין, בריא וטעים לכריך של בית הספר.

מתכון לדוגמה להכנת ממרח שקדים:

טוחנים במעבד מזון חצי כוס שקדים טבעיים (לא קלויים), ומוסיפים 1 כוס מים, 2 כוסות טחינה גולמית ו-1 כוס סילאן, עד לקבלת תערובת אחידה. את השארית ניתן לשמור במקרר.

אבוקדו - האבוקדו הוא פרי עתיר שומן בלתי רווי, הנחשב ל"שומן טוב" שנלחם בכולסטרול. הוא דל נתרן ועשיר בסיבים תזונתיים, ועל כן מעורר תחושת שובע. ניתן למרוח אותו ישר על הלחם, וניתן להכין ממנו סלט אבוקדו עשיר, שיהווה ארוחה מזינה בתוך הכריך.

מתכון לדוגמה להכנת סלט אבוקדו:

מועכים אבוקדו בשל, מוספים ביצה קשה חתוכה לחתיכות דקות, מעט בצל קצוץ (אם הילד אינו מתנגד באופן עקרוני לבצל), ומתבלים מעט לפי הטעם. טיפ שימנע מהממרח להשחיר: מוסיפים כמה טיפות מיץ לימון טבעי.

טחינה - עשירה בחלבון, בסידן, בברזל ובסיבים תזונתיים, במיוחד זו העשויה משומשום מלא. כדאי להעדיף טחינה גולמית על פני טחינה מוכנה, ויש למהול אותה במעט מים (אם הילד אינו מתנגד לטעמו של השום, ניתן לשדרג את הממרח במעט שום קצוץ).את ממרח הטחינה אפשר לשדרג ולהפכו למתוק, כתחליף בריא לממרח חלבה: מערבבים טחינה גולמית עם מעט סילאן או דבש, עד לקבלת מרקם אחיד. במידת הצורך, אם התערובת סמיכה מדי, אפשר למהול במעט מים.

חומוס: עשיר בסיבים תזונתיים

חומוס - גם לחומוס, השייך למשפחת הקטניות, יתרונות תזונתיים רבים. בין היתר, החומוס תורם לבריאות הלב וכלי הדם, עשיר בוויטמינים B ו-C, עשיר בסיבים תזונתיים ודל בשומן רווי, "השומן הרע". מומלץ לצרוך אותו כמה שיותר טבעי, כלומר להכין ממרח חומוס ביתי ולוותר על הגרסה המוכנה.

מתכון לדוגמה להכנת חומוס ביתי: משרים 1 כוס גרגירי חומוס במים למשך כחצי יום. לאחר ההשריה, יש לבשל את גרגירי החומוס במים, עד שיהיו רכים. את הגרגירים המבושלים טוחנים במעבד מזון, ומוסיפים כרבע כוס טחינה גולמית, כף וחצי שמן זית, 3 שיני שום, מיץ מלימון אחד, מעט כמון, מים, מלח, פלפל וסוכר (לפי הטעם). ניתן להוסיף גם פטרוזיליה או זעתר. את החומוס יש לשמור במקרר, אך מאחר ואינו מכיל חומרים משמרים, הוא ניתן לאכילה רק ימים ספורים לאחר ההכנה.

ממרח עגבניות מיובשות - ממרח בריא, שניתן לייצר ממנו כריך משנה לכריך העיקרי, כארוחת ביניים.
הוראות הכנה: משרים 50 גרם עגבניות מיובשות כעשרים דקות במים רותחים. לאחר ההשריה, מכניסים למעבד מזון בתוספת חצי שן שום, מעט בזיליקום ואורגנו, ורבע כוס שמן זית. הממרח מזכיר לילדים רוטב פיצה, ואפשר להעשירו בכריך על ידי הוספת עלים ירוקים, בנבטים, במלפפון או בכל ירק אחר, ואף לפרוס ביצה קשה, על מנת להפוך את הכריך לארוחה בפני עצמה.

טונה - דג הטונה מכיל אשלגן ומגנזיום, ומהווה ספק טוב לחלבון. ניתן למרוח את הטונה ישר על הלחם, וניתן להכין סלט טונה, לכריך עשיר ומשביע.
מתכון לדוגמה להכנת סלט טונה בריא: מערבבים את הטונה המסוננת (עדיפות לטונה בשמן זית) עם ממרח עגבניות מיובשות (דוגמת המתכון לעיל), בכמות הנראית לעין, לפי הטעם. ניתן להוסיף ביצה קשה חתוכה, ומעט בצל.

מובן שאם מדובר ביום לימודים ארוך, ובפרט אם הילד לא אכל ארוחת בוקר מזינה טרם היציאה לבית הספר, כריך אחד לא יספיק, ויש להכין לפחות שניים, תלוי בכמות השעות שהוא מצוי בבית הספר. ומה לגבי הנשנושים שהילד צורך בין הארוחות? גם כאן, ניתן להחליף את החטיפים ואת השוקולדים למיניהם בנשנושי בריאות:

פירות יבשים מכילים יותר סוכר מפירות רגילים

פירות - הפירות מכילים סוכר טבעי בריא שמתפרק בצורה טובה יותר בגוף מאשר סוכר לבן (המהווה פחמימה ריקה). העדיפות היא לאכול את הפירות דווקא על קיבה ריקה, שכן על קיבה מלאה לאחר הארוחה הם עלולים לתסוס, לשמש קרקע לחיידקים ולגרום לכאבי בטן.

מומלץ לצייד את הילד בקופסה ובה שלושה או ארבעה פירות, מנת הפירות היומית המומלצת, שיהוו נשנוש בריא בין הארוחות, ולא כקינוח לאחר הארוחה (קופסה עדיפה על שקית, שכן היא שומרת על הפירות מפני מעיכה). לפירות הקיץ, דוגמת ענבים, משמש ואפרסק, סגולות בריאותיות רבות: מעבר לכך שהם נחשבים למזונות מקררים על פי הרפואה הסינית, הם בעלי השפעה צוננת על הגוף החשובה בימי הקיץ החמים, ומכילים ויטמינים ומינרלים חיוניים.


פירות יבשים - דוגמת תמרים, צימוקים, תאנים מיובשות או שזיפים מיובשים מצוינים כנשנוש בריא בין הארוחות. אמנם כמות הנוזלים בפרי מיובש קטנה בכ-60% מאשר בפרי רגיל, מה שמפחית את כמות הוויטמין מסוג C שבו ומעלה את ריכוז הסוכר, אך גם כמות החלבונים והסיבים התזונתיים שבפרי היבש גבוהה יותר, כך שאם לא מגזימים בצריכתם (כ-3 פירות יבשים ביום יספיקו), פירות יבשים עדיין מהווים תחליף בריא לחטיף או לשוקולד.

ירקות - גם ירקות יכולים להוות נשנוש טעים, וכמובן בריא ומזין. רצוי לצרוך אותם שלמים ולא חתוכים, כדי לשמור על ערכם התזונתי, ומומלץ שינתנו לילד בנפרד מהכריך. אפשר לצייד את הילד בקופסה עשירה בירקות, כגון מלפפון - מכיל ויטמין C ומינרלים כאבץ ואשלגן, גמבה - מכילה ויטמין C ונוגדי חמצון, גזר - עשיר בסיבים תזונתיים, ובוויטמינים דוגמת C ו-A, ועגבניות שרי - בגודל המתאים לאכילת הירק בצורתו השלמה, מצוינות לנשנוש ומתוקות יותר מעגבנייה רגילה. העגבניות תורמות לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם, מכילות נוגדי חמצון וויטמינים, דוגמת A, C וברזל.

גרנולה או חטיפי בריאות - אלה יכולים להוות נשנוש בריא, ובתנאי שמדובר בדגנים מלאים, ללא צבעי מאכל או סוכר מיותר. לדגנים המלאים ניתן להוסיף פירות יבשים, גרעיני חמנייה, אגוזי מלך טבעיים או שקדים טבעיים, וליצור קערת דגני בוקר מזינה בטעם אישי.

לסיום, מספר טיפים לשמירה על ארוחה מאוזנת של ילדיכם:

• אכלו ארוחת בוקר בבית - נכון שפעמים רבות אין זמן, אבל כדאי להתעורר מעט מוקדם יותר מכרגיל לשם כך. ארוחת הבוקר היא הארוחה המזינה ביותר של היום, מטעינה את הגוף באנרגיה ושולחת את הילד לבית הספר בעירנות ובריכוז מירביים. ארוחת בוקר שכזאת יכולה להכיל דגני בוקר מחיטה מלאה, או חביתה עם סלט ירקות.

• אל תכריחו את הילד - לא כדאי להכריח את הילד לאכול מזון שאינו אוהב, שכן במקרה שכזה הוא עלול להשליך את הכריך לפח ולהישאר רעב. נסו למצוא את שביל הזהב, בחרו עמו את הלחם ואת הממרח המועדפים עליו, ערכו ניסויים, ואפשרו לו מדי פעם לחזור לממרח ה"ישן", אם אינו מוכן בשום אופן לוותר עליו.

• אוכל זה כן משחק - עם ילדים קטנים אפשר להשתולל עם האוכל, למשל ליצור פרצוף מהירקות שעל הכריך. בצורה כזאת, האוכל יהווה עניין עבורם, וידרבן את הילד לנסות משהו חדש.

• הקפידו על תזונה נכונה גם בתוך הבית - לא כדאי להכניס חטיפים הביתה, כדי שהילד לא יתפתה לנשנש מול הטלוויזיה לאחר שעות בית הספר.

• שמשו דוגמה אישית - הקפידו בעצמכם על תזונה מאוזנת ונכונה, על אכילה סביב השולחן, על שתיית מים ומיצים טבעיים במקום משקאות מוגזים וכיו"ב.

 

(צילום: Shutterstock)

 

 

 

       להשלים את מה שחסר

        אתר קליניקה מהווה במה לדיון משותף ולהצגת אסכולות שונות ודעות רבות.
        רוצים להוסיף מידע או לשאול שאלה בנושא "תזונה בריאה בבית הספר"?
        לחצו על "הוספת תגובה" ושתפו אותנו.

  

הוספת תגובה הדפס חזרה
שמי רויטל שבי רופאה לרפואה סינית ודיקור סיני משנת 1998. מטעם מדינת ני...

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"