לא רק לכאבי גב: כך טיפול בשיאצו מסייע להתמודד עם דיכאון

13/12/2016
אנשים נוטים לחשוב ששיאצו הינה שיטת טיפול למקרים של כאבים כרוניים בלבד, אך לא כך הדבר. השיטה הסינית העתיקה יכולה להקל גם על הסובלים מבעיות נפשיות
שיאצו היא שיטת טיפול סינית שמשמעותה לחיצות באמצעות האצבע (שי=אצבע, יאצו=לחיצות). בגופנו זורמת אנרגיה דרך 12 מרכזים אנרגטיים הנקראים מרידיאנים. כל עוד האנרגיה זורמת בחופשיות וללא הפרעות אנו חשים בטוב. כאשר יש הפרעה בזרימת האנרגיה אנחנו יכולים לחוות מחלות ומכאובים שונים.

לעתים, הטיפול ישאף לפזר את האנרגיה בכל הגוף באופן שווה. כאב יכול להצביע על עודף אנרגיה במקום מסוים הגורם לכאב מקומי, לעתים, חוסר האנרגיה יורגש באזור חלש ופגיע.

דיכאון הוא תופעה מתמשכת המתבטאת בתחושת דכדוך ועצב, דימוי עצמי נמוך, אובדן עניין בתחביבים ואובדן הנאה מחוויות שונות, תחושת אשמה ורדיפה ועוד. הדיכאון יכול להתבטא גם באופן פיזי בחוסר תיאבון, נדודי שינה או לחילופין שינה מרובה.

דיכאון יכול להתפרץ בעקבות טראומה חד פעמית או בעקבות אירוע נפשי מטלטל, אולם לעתים הוא גם מגיע ללא סיבה נראית לעין. חוקרים מסוימים מניחים כי דיכאון היא תופעה שמאפיינת תקופות שמחייבות אותנו להתמודד עם מציאות קשה ולכן דווקא אז יופיע דיכאון, עצב ותחושה ש"אי אפשר לשנות כלום", למשל בעקבות לידה ותהליך ההתמודדות עם התינוק החדש, כאשר אנחנו מסתגלים למציאות חדשה, התמודדות עם מציאות מורכבת ועוד.

כיצד ניתן לטפל בדיכאון באמצעות שיאצו?

השיאצו מתייחס לדיכאון כמצב של חוסר אנרגיה המביא לחולשת הגוף והמחשבה. טיפול שיאצו בדיכאון יכלול גם אבחון ואיתור של האזורים המוחלשים, שחרור דרכים חסומות והבאת האנרגיה למצב מאוזן בנוסף, השיאצו מכיר בצורך של המטופל לחוש הכלה וקבלה של מצבו. על ידי הכלה, מגע מנחם וחיזוק הדימוי העצמי המטופל יכול להשתחרר ביתר קלות מתחושות אופייניות לדיכאון כמו תחושת רדיפה ואשמה, חרדה ופחד. כאשר אנחנו מקבלים אישור להניח לרגשות האלה להתקיים עוצמתן פוחתת עד שהיא חולפת לגמרי.

מומלץ לקבוע סדרה של טיפולים המותאמים לחומרת הדיכאון ולתסמינים המלווים אותו, מקובל כי כבר אחרי טיפול אחד או שניים יורגש שיפור ברמה הפיזית כאשר חוסר תיאבון או בעיות שינה יפחתו, בהמשך צפויה הקלה רגשית.