רפואה טבעית מונעת: כיצד נוכל לחזק את הגוף?

09/02/2020
כאשר הגוף חולה או לא מתפקד כראוי הוא מאותת לנו לטפל בעצמנו, אך מדוע לא להקדים תרופה למכה ולמנוע מראש את החולי באמצעות טיפול מונע. מה הגישה של הנטורופתיה בעניין ואילו פתרונות מציעה הרפואה הסינית?
מחלה מצביעה על מצב שאינו נורמלי בגוף. הדבר יכול להיגרם עקב תקיפה של גורמים פתוגניים או זיהום, שחיקה וחוסר איזון של מערכות הגוף או מחלה אוטואימונית (כשהגוף בטעות תוקף את עצמו).

מערכת החיסון שלנו מגנה על הגוף מפני פולשים וזיהומים ומפני מחלות שונות, אולם, לא תמיד היא מצליחה לנטרל את כל הגורמים. מה גם שתופעות מסוימות כגון כאבים בשרירים או במפרקים כלל אינם קשורים לפעילות של מערכת החיסון אלא לפציעה שיכולה להיגרם מחבלה או מבלאי של הרקמות.
גישות שונות מציעות נקיטת פעולות מונעות שיעזרו לנו למזער את הסיכוי לחלות. בין אם זה על ידי תזונה, קיום אורח חיים מסוים וחיזוק המערכות השונות של הגוף.

נטורופתיה נגד הסרטן

סרטן היא מחלה אוטואימונית שעלולה להיות קטלנית. היא נפוצה מאוד ואורח החיים המודרני הכולל תזונה מעובדת ולקויה, סטרס כרוני וחשיפה גדולה לקרינה אלקטרומגנטית גורמים לעליה מתמדת בשיעור החולים. אמנם פרוטוקול הטיפול במחלה מצליח לעיתים לגבור על הסרטן ולהבריא את החולה, אבל במקרים רבים החולה עלול להיכנע לתהליך ההרסני. תהליך הריפוי ארוך ורצוף תופעות לוואי קשות ולעיתים גם פעולות כירורגיות שישפיעו על איכות החיים.

הנטורופתיה מאמינה כי לפחות שליש ממקרי הסרטן יכולים להימנע בעזרת תזונה נכונה ואורח חיים נכון. השמנת יתר מקשה על הגוף ויוצרת עומס וליקויים במערכות השונות שעלולים להגביר את הסיכוי לחלות בסרטן. מומלץ לשאוף תמיד למשקל תקין ולתזונה עשירה בפירות וירקות, אגוזים ובכלל מוצרים מהצומח. במזונות צמחיים יש ריכוז גבוה של נוגדי חמצון המנטרלים את השפעת הרדיקלים החופשיים, אלה עלולים לעורר תגובות כימיות בתאים שיהפכו אותם לסרטניים.

דיקור סיני לחיזוק מערכת החיסון

מערכת החיסון אמונה על הגנת הגוף מפני זיהומים, חיידקים, וירוסים ופטריות - פתוגניים שמזיקים לגוף ויגרמו למחלה ולדלקת. חולשת מערכת החיסון תביא למחלות חוזרות ולתשישות כרונית. הרפואה הסינית קוראת למערכת החיסון הצ'י המגן, כלומר, האנרגיה המגנה על הגוף, ומאמינה כי תזונה לקויה וסטרס מחלישים את מערכת החיסון. האיברים התומכים במערכת החיסון הן הראות מרכז האנרגיה של הגוף, הטחול והכליות. עוד איבר משפיע הוא הכבד, במידה ויש רגשות עזים ולא מאוזנים הם מחלישים את הכבד ויכולים לגרום להיחלשות הגוף.

הטיפול המומלץ כולל דיקור ושילוב של צמחי מרפא. אבל כמובן גם לתזונה מחזקת ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל, טבעית ולא מעובדת ככל הכרחית. מומלץ ללמוד לנהל מצבי סטרס ולתרגל באופן קבוע מדיטציה מרגיעה.