קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
19731
0
 


כיצד להתגבר על החום של הקיץ באמצעות תזונה סינית

אסתר מנחם
17/05/2020
שתו שייק "ירוקים" על הבוקר, הימנעו מאכילת בוטנים ושתו את המשקאות שלכם דווקא בטמפרטורת החדר. אלו רק חלק מהטיפים שייסעו לכם לסלק מהגוף לחות, ליחה וחום על פי הרפואה הסינית
כשאומרים "קיץ", אנחנו מיד חושבים על חופש, חוף ים ובילויים בבגדים קלילים. אך בפועל, רובנו מרגישים את עומס החום תרתי משמע  - אנחנו מרגישים כבדות ותשישות וכבר לא מתחשק לנו לצאת החוצה מהמזגן. החדשות הטובות הן שאנחנו יכולים לשלוט בלחות ובחום שהגוף שלנו מרגיש על ידי התאמת התזונה שלנו למזג האוויר.

למה זה קורה ומה עושים?

לפי הרפואה הסינית, לחות שחודרת לגוף נוטה לרדת למטה ולהכביד. זו הסיבה שבימים לחים, עם "עומס חום" גבוה, אנחנו מרגישים כבדים ועייפים. בנוסף, באוויר המהביל קשה יותר לנשום. הגוף מנסה להיפטר מהלחות דרך העור, לכן יש את תחושת השמנוניות בעור והגברה בהפרשות וגינליות אצל הנשים. ההשפעה של הלחות עלולה לחדור גם למוח,  לערפל את החשיבה ולהפריע בריכוז. 

ההשפעה של הלחות שבאוויר על הגוף יכולה להתבטא בנפיחות, השמנה, הצטברות נוזלים, בצקות ברגליים, עור שמנוני ותחושת כובד ועייפות. יתכנו גם ערפול מחשבה, הפרשות מהאף, ליחה בגרון - תופעות המעידות על חדירת ה"לחות" פנימה.

מה הסינים עושים כדי להרגיש יותר טוב בימים לחים וחמים?

לפי הרפואה הסינית, "טחול חלש" – שמייצג מערכת עיכול חלשה - גורם להצטברות לחות וליחה בגוף, במיוחד במזג האוויר לח. על מנת לעזור לגוף להיפטר מהליחה יש לחזק את העיכול באמצעות אוכל חמים-פושר וירקות כתומים, שמחזקים את אלמנט האדמה (עיכול). בניגוד לאינטואיציה, רצוי להימנע מאכיל ומשתייה של דברים קרים, כיוון שדווקא השפעת הקור מחלישה את העיכול.

כיצד מסלקים לחות, ליחה וחום מהגוף? 

לפי הרפואה הסינית, ישנם מאכלים שמגבירים את הלחות בגופנו, שכמובן מומלץ להימנע מהם. הדוגמאות למאכלים שמחמירים את הליחה בגוף כוללים בוטנים, במבה, צ'יפס, שניצל, שמנת, חמאה, עוגות קרם, טחינה. בהתאם לגישה הסינית, כל אוכל שמן ומטוגן מגביר "לחות" ו"תוקע" את הכבד, שלא מצליח לסלק רעלים.

מאידך, ישנם מזונות שמפחיתים ו"מסלקים" ליחה. לדוגמא, מלפפונים, עלי חסה, ברוקולי ורוב הירקות הירוקים והכתומים עוזרים לקרר את הגוף ולסלק ליחה.

הירקות הכתומים – מחזקים את ה"טחול" (מערכת העיכול), שגם אחראי על סילוק לחות/ליחה לפי הרפואה הסינית.

ירקות ירוקים – מקררים את הגוף ועוזרים לכבד בעיכול וסילוק רעלים.

מים – אפשר גם "לשתן" את הלחות החוצה באמצעות שתיית מים או מרקים או אכילת ירקות כמו צנוניות, אספרגוס, פטרוזיליה.

 

 

שתייה מרובה של מים בקיץ: אל תשתו אותם קרים 

 

 

 

איך למנוע התייבשות?

מצד שני, השמש הקופחת והחום של הקיץ עלולים לגרום גם להתייבשות. בנוסף להמלצות השגורות שכולנו מכירים, לשתות הרבה מים ולחבוש כובע, ישנם עוד כמה צעדים שאפשר לנקוט. ישנם מזונות או מרכיבים תזונתיים שעלולים לגרום לנו להרגיש מיובשים כמו קפאין וסוכר. מאידך, עודף נתרן (שנמצא במלח בישול) ורוטב סויה גורמים לאיבוד אשלגן ומינרלים נוספים, להתכווצויות שרירים, יובש בפה ובריריות, עצירות וצואה יבשה ואפילו עצירת שתן. 

לכן, כדאי לצמצם צריכת קפה, קולה, שוקולד ואפילו קקאו אורגני וכן אוכל אסיאתי שמכיל לרוב רוטב סויה ואורז על מנת למנוע התייבשות. 


מה מומלץ לאכול?

1.ירקות חיים ומבושלים, פירות, קטניות, דגים, ביצים , טונה, עוף, הודו, שקדים ואגוזים.  
2.מומלץ להתחיל את הבוקר עם שייק ירקות ירוקים עם תפוח ירוק ופפאיה שמכיל פטרוזיליה, סלרי, קייל, נבטי חמניות ועוד ירוקים כיד הדמיון הטובה עליכם. שייק כזה ומזונות נוספים שעשירים באשלגן (בננות, אבוקדו, גזר, שקדים וקטניות), עשויים להחזיר את המינרלים שאנחנו מאבדים בזיעה.
3.אנטיפסטי, שעועית ירוקה, ברוקולי, במיה, כרוב ניצנים. 
4.מרק קטניות עם גזר, דלעת, בטטה – מרק פושר שמחזק את העיכול. 
5.לא לשכוח להחזיר נוזלים, אם כי לא בצורת מיץ פירות או משקאות קלים כיוון שהם מכילים הרבה סוכרים. 
6.להפחית בצריכת מזונות שמכילים סוכר, קמח לבן, אורז ומתוקים, משום שלפי הרפואה הסינית הם מגבירים את הליחה בגוף. 
7.לא לשתות מים או מיצי פירות קרים. 
8.העדיפו אוכל חם או בטמפרטורת החדר וסלטים מירקות חיים. הסלטים מכילים גם אנזימים שנותנים הרגשת חיות ואנרגיה, קלים לעיכול, לא מחממים ומתאימים בהחלט לתקופה החמה בשנה.
9.אם אתם לא יכולים בלי אגוזים, החליפו את הבוטנים בשקדים או אגוזי מלך לא קלויים.
10.בחרתם לאכול ארטיק או גלידה? כדאי שתכינו גלידה בעצמכם מבננות קפואות עם  אגוזים ופירות טחונים במקום גלידה וארטיק שומניים שיוצרים ליחה. אפשר גם לייצר קרטיבים מפירות קפואים כמו ענבים או אבטיח טחון. 

מה לא כדאי לאכול בקיץ?

1.השתדלו להמליח כמה שפחות. אפשר להוסיף טעם לאוכל גם אם משתמשים בתבלינים לא מלוחים כמו כורכום, כוסברה ירוקה, פטרוזיליה, שמיר, כמון ועוד.
2.ותרו על השומן מן החי והמטוגנים כמו צ'יפס, שניצל, בשרים שמנים (נקניקיות, שוורמה, נקניקים, פרגיות), גבינות שמנות, שמנת, גלידה.
3.היזהרו מרטבים על בסיס מיונז או שמנת שרק עלולים להגביר את הלחות בגוף. אפשר להוסיף לסלט שמן זית עם לימון.


הוספת תגובה הדפס חזרה
שמי אסתר מנחם, מטפלת ברפואה סינית , דיקור סיני , נטורופתיה, פרחי בך ו...

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"