טיפולי רפואה משלימה בפיברומיאלגיה

אתי קגן
22/08/2018
פיברומיאלגיה גורמת לכאבים חזקים בשרירים, עייפות, קשיי זיכרון ואפילו לכאבי ראש ומיגרנות: מדובר על תסמונת מסתורית שקשה לאבחן. כיצד בכל זאת עושים זאת ואיך יכולה הרפואה המשלימה להקל על החולים בפיברומיאלגיה?
סובלים מכאבים בלתי מוסברים בגוף שלא עוברים במשך חודשים, מתקשים לישון היטב וממעטים לחייך, אך הרופא אינו מוצא שום בעיה גופנית? יתכן ואתם סובלים מפיברומיאלגיה, תסמונת מסתורית, שלא ניתן לאבחן באמצעות בדיקות מעבדה או דימות רגילות.

המדענים עדיין לא יודעים מה גורם לתסמונת ולכאבי השרירים המפושטים שלה, אך מחקרים מצביעים על כך שקיים קשר בין פיברומיאלגיה לבין חוסר איזון במתווכים העצביים במוח, כגון סרוטונין, נוראדרנלין או substance P (חומר שמעביר אותות כאב). אך יתכן, שגם ההורמונים "אשמים". פיברומיאלגיה (Fibromyalgia) נוטה להתפרץ בעיקר אצל נשים בגיל הפוריות. כיוון שאצל נשים רבות עם פיברומיאלגיה המחזור התחיל מאוחר (לרוב, אחרי גיל 15) והן חוות גם הפרעות במחזור וקשיי פוריות, יש הסבורים שהיא קשורה לבעיות הורמונליות.

בנוסף לכאבים מפושטים בשרירים, פיברומיאלגיה עשויה לגרום גם לעייפות קשה עד כדי תשישות, קשיי ריכוז וזיכרון, לכאבי ראש ומיגרנות, לבעיות במערכת העיכול הדומות לתסמונת המעי הרגיז (כאבי בטן, עוויתות, רגישות למזונות מסוימים, עצירות או שלשול), השמנה ובעיות רגשיות שונות, במיוחד דיכאון, נטייה להתרגז בקלות, חרדה והתקפי חרדה. תלונות אלה שכיחות גם אצל אנשים עם בעיות הורמונליות ועם בעיות בבלוטת התריס.

אין ספק שגם אורח חיים יכול להשפיע על מהלך פיברומיאלגיה ועל התסמינים שלה. לדוגמה, הפרעות שינה עלולות להחמיר את הכאבים ותזונה לקויה עלולה להשפיע על מצב הרוח ועל תפקוד המערכת החיסונית. בנוסף, מתברר שגם אצל אנשים שחוו סטרס, במיוחד ממושך, מתפתחים מאוחר יותר תסמינים שונים של פיברומיאלגיה. מאידך, רמות גבוהות של קורטיזול (הורמון הסטרס) בדם, שמשפיע על הורמונים אחרים בגוף, לרבות הורמוני מין ובלוטת התריס.

הכאבים, שהם חלק בלתי נפרד מתסמונת הפיברומיאלגיה, משפיעים לרעה על מצב הרוח וגורמים לתחושות של דיכאון וייאוש. נשים רבות מוצאות את עצמן לחוצות מאוד. הן נמנעות מלשתף את הסביבה, מסתגרות ומתבודדות - ובכך מחמירות את הסבל שפיברומיאלגיה גורמת.

אבחון וטיפול קונבנציונלי

האבחון של פיברומיאלגיה מתבסס על תיאור התסמינים של המטופלים, כיוון שאין בדיקה שיכולה לאשר את קיום המחלה. לרוב הרופא יבדוק נקודות כאב (Trigger points) מסוימות בגוף – אם הפעלת לחץ מתון באזורים אלו גורמת לכאב. כמו כן, חשוב לערוך בדיקות מתאימות כדי לשלול מחלות אוטואימוניות (כשמערכת החיסון תוקפת בטעות רקמות מסוימות בגוף), דלקת, הפרעות בתפקוד השרירים או פגיעה במפרקים.

הטיפול התרופתי מתמקד בעיקר בנטילת תרופות להקלת כאבים עצביים ותרופות נגד דיכאון וחרדה. לעתים הרופא ירשום גם תרופה לשינה, אם למטופל יש גם קושי בהירדמות.

טיפול ברפואה משלימה בפיברומיאלגיה

למרות שאין בדיקות מיוחדות לאבחון פיברומיאלגיה, חשוב לבדוק את רמות ההורמונים השונים, במיוחד של בלוטת התריס. איזון בעיות בבלוטת התריס עשוי לסייע גם להקלה על חלק מהתסמינים של פיברומיאלגיה.

ברפואה משלימה אפשר להיעזר גם בשיטות נוספות כמו אירידיולוגיה (אבחון בגלגל העין) ורפלקסולוגיה (אבחון דרך כפות הרגליים). לדוגמה, כשמסתכלים בקשתית העין בהגדלה ניתן לראות סימנים האופייניים לכאב, מעין "סיבים לבנים" באזורי העין, המשקפים את מערכת השרירים. סימנים אלו יכולים להצביע על רגישויות, עודפים וחוסרים, וכן נטייה לדלקת. חשוב לציין ששיטות אבחון אלה אינן פולשניות ולא גורמות לאי נוחות למטופלים.

לאחר מכן הטיפול יותאם למטופל באופן אישי, כיוון שהתסמינים שכל אחד סובל מהם שונים באופיים ובעוצמתם. לרוב, מתחילים עם טיפולי מגע כגון עיסוי רקמות עמוק, שעוזר מאוד למטופלים, או טיפולי שיאצו שנעשים על מזרון, עם לחיצות על נקודות כאב.

טיפול נוסף שיכול לסייע הוא ה"וואטסו" – טיפול במים, שנעשה בטמפרטורה של 34.4 מעלות. במהלך הטיפול נמצא המטופל, שסובל מפיברומיאלגיה, בידיו של המטפל, כשהאחרון מפעיל את גופו בעדינות וברגישות. הוא מסובב את המטופל במים, תוך כדי מתיחה והרפייה של שרירים ולחיצות בנקודות הכאב. רבים מהחולים בפיברומיאלגיה מדווחים על הקלה בכאבים והרגעת מתחים ורואים בטיפול ייחודי זה גם דרך טובה לשיפור איכות החיים.

בדרך כלל מדובר בסדרת טיפולים או אפילו מספר סדרות טיפוליות, שמתבצעים פעם או פעמיים בשבוע. בהתחלה מומלץ לבצע שני טיפולים בשבוע, וכאשר ישנה הטבה במצב ניתן להמשיך אחת לשבוע. חשוב להבין שהטיפול בפיברומיאלגיה יכול להימשך מספר חודשים כדי לשקם את הגוף ולכלול גם היבטים של תזונה ושל ניקוי מרעלים.

רצוי גם לאמץ מספר המלצות לתזונה, שיכולה לסייע להקל על הפיברומיאלגיה, לתרום לניקוי הכבד ולשמור על איזון הורמונלי. הרבו בשתיית מים או מיצי ירקות, שיעזרו "לשטוף" את הרעלים מהגוף, ואכלו תפוחים ופירות כתומים וירקות כמו סלק, ברוקולי, כרוב, סלרי, שומר, ארטישוק ירושלמי ועוד.

שמי אתי קגן מטפלת ברפואה משלימה וטיפול טבעי מעל 20 שנה. בעלת מרכז טיפ...