קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
8757
0
 


מחקר מצא: 4 הרגלים שיעזרו לכם לשמור על המוח

מערכת תוכן אתר קליניקה
25/08/2019
מחקר אמריקאי גילה כי ישנם ארבעה גורמי מפתח שעשויים למנוע את ההידרדרות במצב המוח ובתפקודו הקוגניטיבי בגיל מבוגר וזקנה. מהם אותם מרכיבים חשובים שהוא מצא שיעזרו לבריאות המוח בגיל מבוגר?
ירידה בתפקוד הקוגניטיבי לא פוגעת רק באיכות החיים של המטופל ושל בני משפחתו. מתברר שהידרדרות מוחית והתפתחות מחלת האלצהיימר מגבירות את הסיכון לתמותה. מחקר אמריקאי שעקב במשך שמונה שנים אחר קשישים בשיקגו מגלה כי שיעור מקרי המוות בקרב בני 75-84 שלקו באלצהיימר היה גבוה פי ארבעה בהשוואה לקשישים בני אותו הגיל, שלא סבלו מפגיעה בתפקוד המוח. נתונים אלו הפתיעו את רשויות הבריאות, שסברו שהסיכון למות מהמחלה נמוך בהרבה. 

 

 פעילות גופנית שומרת על המוח ועשויה למנוע הידרדרות בתפקודו

 


מחלת אלצהיימר פוגעת בזיכרון ובתפקוד הקוגניטיבי, אך התקדמותה מובילה גם לבעיות בריאותיות רבות כמו התייבשות, כיוון שהחולה שוכח לשתות, או דלקת ריאות עקב שאיפת מזון לריאות בשל קשיים בבליעה. 

 

קראו עוד:  תה ירוק: האם הוא באמת בריא יותר?

 

העלייה בתוחלת החיים הביאה גם לעלייה בשיעור הקשישים שסובלים מהזדקנות המוח בדרגות חומרה שונות ואיתה גם עלויות עצומות ונטל טיפולי כבד, הן על המשפחות והן על רשויות הבריאות. לכן, המדענים מנסים להבין אילו גורמים יכולים לעכב ואף למנוע את הירידה בתפקוד המוח והתפתחות המחלות כמו דמנציה ואלצהיימר.

 


האם אורח חיים משפיע על המוח?

במסגרת מחקר אחר, שגם הוא נעשה בארצות הברית, נבדקו למעלה מ-2,500 גברים ונשים בעשור השביעי לחייהם. החוקרים רצו לזהות מספר הבדלים בין אותם "צעירים ברוחם" ששמרו על היכולות הקוגניטיביות שלהם בגיל השלישי לבין הקשישים שאצלם יכולת זו הייתה ירודה. עם זאת, המחקר כלל רק את אותם בני גיל הזהב שתפקדו היטב בגיל זה, ולכן הוא אינו מייצג את האחרים, שיכולתם לתפקד בצורה עצמאית הייתה טובה פחות. 

החוקרים ביקשו לבחון את הגורמים השונים שיוכלו אולי לנבא אם אדם מבוגר שהגיע לשיבה טובה יוכל לשמור על התפקוד הקוגניטיבי שלו גם בגיל המתקדם. משתתפי המחקר מילאו שאלון שהעריך את יכולת התפקוד שלהם על פי קריטריונים הבאים: 
הם היו מסוגלים ללכת כחצי קילומטר ללא קושי.
הם הצליחו לעלות 20 מדרגות בלי להזדקק למנוחה.
הייתה להם יכולת לבצע מטלות יומיומיות שגרתיות. 

משתתפי המחקר עברו גם בדיקות של התפקוד הקוגניטיבי ונשאלו אודות תסמינים של דיכאון. הם עברו הערכה בריאותית ודיווחו אם הם סבלו מלחץ דם גבוה, מחלת הסוכרת מסוג 1 או מסוג 2 או שחוו התקף לב או שבץ מוחי. הקשישים שהשתתפו במחקר מסרו גם מידע אודות ההרגלים שלהם, כמו עישון, צריכת אלכוהול וכן אודות רמת הפעילות הגופנית. 

צוות המדענים עקב אחר משתתפי המחקר במשך שמונה שנים, שבמהלכן נבחן התפקוד הקוגניטיבי של הקשישים אחרי שנתיים, ארבע ושבע שנים. מהנתונים עלה כי במהלך תקופת המחקר קצת יותר ממחצית הקשישים (53%) חוו ירידה מועטה בתפקוד הקוגניטיבי ורק אחד מתוך שישה ממשתתפי המחקר סבל מהידרדרות משמעותית בפעילות המוחית. התוצאות המפתיעות של המחקר הן ש-30% מהמשתתפים הצליחו לשמור על רמת התפקוד הקוגניטיבי שלהם ולעתים אף לשפר אותה.

החוקרים, שבדקו את המאפיינים של קבוצת הקשישים ששמרה על רמה טובה של התפקוד המוחי שלה, גילו שהם כללו היבטים הבאים: 
1. גיל צעיר יותר.
2. השכלה תיכונית או גבוהה יותר.
3. הימנעות מעישון.
4. השתתפות בפעילות גופנית קבועה ברמה מתונה או נמרצת. 

חשוב להדגיש כי המחקר התמקד במצב הנוכחי ולא לקח בחשבון התנהגות, אורח חיים והרגלים בעבר. החוקרים לא בדקו את הקשר בין התפקוד הקוגניטיבי לבין תזונה או מצב כלכלי וחברתי וכללו רק את המבוגרים שתפקדו היטב בגיל המבוגר. עם זאת ממצאי המחקר תומכים בכך שגם לגורמים התורשתיים וגם לגורמים הסביבתיים יש משקל חשוב בשינויים שחלים בפעילות הקוגניטיבית עם הזדקנות. 

החוקרים סבורים שישנם מאפיינים שונים לשמירה על התפקוד הקוגניטיבי לאורך השנים וכי ניתן ליישם אותם על מנת לקדם הזדקנות קוגניטיבית מוצלחת. הם הדגישו שפעילות גופנית, השכלה, פעילות חברתית והימנעות מעישון הם חלק מ"המתכון" לשמירה על חדות המוח ולמניעת הידרדרות בפעילותו לאורך השנים.

כמו בכל המחקרים בתחום, גם במחקר זה קשה להיות בטוח שאותם הגורמים שהחוקרים זיהו הם אלו שאחראיים להבדלים בהידרדרות מצב המוח אצל הקשישים. אך עם זאת, לפעילות גופנית וחברתית ולהימנעות מעישון עשויים להיות יתרונות בריאותיים רבים נוספים עבור האנשים בגיל הזהב. לכן, הם ממליצים לעודד את האנשים המבוגרים לאמץ את ההרגלים הללו במידת האפשר. 
הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"