ג'ינג'ר- 7 יתרונות בריאותיים ומוכחים

22/12/2019
ג'ינג'ר ניתן לאכול טרי או מיובש, חתוך לפרוסות או טחון דק לאבקה. לא משנה כיצד תשתמשו בשורש הזנגביל, חשוב שתדעו את כל היתרונות הבריאותיים שלו לטיפול טבעי במגוון רחב של מחלות וסימפטומים וגם לחיזוק מערכת החיסון
זנגביל, המכונה גם ג'ינג'ר, מכיל שפע של רכיבים תזונתיים שמשפיעים על הגוף והמוח ונחשב לאחד התבלינים הבריאים ביותר. השימוש בשורש הזנגביל, הן בבישול והן ברפואה הטבעית, נמשך כבר אלפי שנים, אך המקור שלו בסין.

לשורש זנגביל יתרונות בריאותיים מוכחים החל מבחילות בהריון וכלה בכאבי מפרקים

ניתן להשתמש בשורש זנגביל טרי או מיובש, חתוך לפרוסות או טחון דק לאבקה, כשמן או כמיץ. המרכיב הפעיל העיקרי של זנגביל הוא ג'ינג'רול (Gingerol), תרכובת שומנית שמקנה לו את הטעם והריח הייחודיים ואחראית לתכונות נוגדות דלקת ונוגדות החמצון שלו. לפניכם השימושים הרפואיים המוכחים של הג'ינג'ר:

קראו עוד: 5 משככי כאבים טבעיים שתמצאו במטבח

1. ג'ינג'ר לטיפול בבחילות

מתברר שזנגביל יעיל מאוד לטיפול נגד בחילות , כדוגמת בחילות בנסיעות, ויעיל במיוחד נגד בחילות בהריון. סקירת 12 מחקרים שכללה כמעט 1,300 נשים שסבלו מבחילות בהריון הראתה שצריכת 1.5 גרם של שורש זנגביל ביום מפחיתה בצורה משמעותית את הבחילות. למרות שזנגביל נחשב לבטוח לשימוש, רצוי שנשים בהריון שמעוניינות להשתמש בכמות גדולה של זנגביל למניעת הבחילות בהריון תיוועצנה ברופא לפני כן.

בנוסף, שורש זנגביל עשוי להקל גם על בחילות והקאות אחרי ניתוחים או טיפולים כימותרפיים.

2. ג'ינג'ר לטיפול טבעי בכאבי שרירים

זנגביל הוכח כיעיל נגד כאבי שרירים שמופיעים בעקבות פעילות גופנית נמרצת, כיוון שהוא בעל תכונות נוגדות דלקת. אמנם ההשפעה שיש לזנגביל אינה מיידית, אך נטילת שני גרם של שורש זנגביל ביום עשויה להקל על החמרת הכאב למחרת.

3. ג'ינג'ר לטיפול בדלקת פרקים

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס) היא בעיה נפוצה. הדלקת גורמת לניוון הסחוס במפרקים ולכאב ונוקשות במפרקים. מחקר מבוקר שבדק 247 אנשים עם דלקת במפרק הברך, מצא שנטילת תמצית זנגביל הקלה על הכאב במפרקים והפחיתה את המינון של תרופות נגד כאב.

מחקר אחר מצא שמריחת שילוב התמציות של שורש זנגביל, קינמון ושמן שומשום על המפרקים שנפגעו מהדלקת מפחיתה את הכאב והנוקשות.

4. ג'ינג'ר לטיפול טבעי ברמות גבוהות של סוכר

מחקרים חדשים מצביעים על כך שזנגביל עשוי להשפיע גם על רמות הגלוקוז בדם. לפי החוקרים, צריכת שני גרם אבקת שורש זנגביל מיובש ביום מובילה לירידה של 12% ברמות הגלוקוז בצום ו-10% בערכי HbA1c (מדד ארוך טווח של רמות הגלוקוז בדם) אצל חולי סוכרת .
אמנם אלה מחקרים שנערכו עם מספר משתתפים מועט, אך הם הראו גם שיפור במדדים אחרים שקשורים לסיכון למחלות לב.

5. ג'ינג'ר לטיפול בבעיות עיכול

קשיי עיכול כרוניים מאופיינים בכאבים חוזרים ותחושות לא נעימות ברום הבטן, כנראה בשל התרוקנות איטית של הקיבה. מתברר שאכילת זנגביל מזרזת את התרוקנות הקיבה הן אצל אנשים בריאים והן אצל אנשים שסובלים מבעיות עיכול אלה. לדוגמה, מתן 1.2 גרם זנגביל באבקה לאנשים בריאים לפני ארוחה, האיצה את קצב התרוקנות הקיבה בכ-50%.

6. ג'ינג'ר לטיפול בכאבי מחזור

אחד השימושים העתיקים בשורש זנגביל ברפואה הסינית הוא הקלה על כאבים, לרבות כאבי מחזור. אחד המחקרים שבדק זאת הראה שנטילת גרם אחד של אבקת שורש זנגביל מיובש ליום, בשלושת הימים הראשונים של המחזור החודשי, הפחיתה את הכאבים בשיעור הדומה לזה של איבופרופן (תרופה נוגדת דלקת נפוצה, הנמכרת ללא מרשם רופא).

7. ג'ינג'ר לטיפול טבעי בזיהומים

ג'ינג'רול, התרכובת הפעילה שנמצאת בזנגביל טרי, עשויה לסייע להפחית סיכון לזיהומים. תמצית זנגביל יכולה לעכב התפתחות של מספר סוגי חיידקים, ויעילה במיוחד נגד החיידקים שגורמים לדלקות חניכיים.

זנגביל טרי עשוי לעזור גם נגד וירוסים שגורמים לזיהומים בדרכי הנשימה ולהקל על שיעול שמתלווה אליהם.