כאבי מחזור: השיטות הטבעיות להקלה

ליאת שפר בן יעקב
11/06/2015
כל אישה ונערה שקיבלה מחזור מכירה את התופעה הלא כל כך נעימה שפוקדת אותה מדי חודש -  כאבי גב, כאב בטן חזקים, רגישות בחזה ובעיקר אי נוחות שנמשכת כמעט שבוע. למה זה קורה ומהן דרכי הטיפול הטבעיות? מיוגה ועד אייפק - כל ההמלצות
נערות ונשים רבות סובלות מכאבי מחזור מדי חודש. רובן מתמודדות עם כאבי ראש, כאבי אגן, חולשה ושינויים במצב הרוח ויש שמגיעות למצבים של הקאות, סחרחורות ועילפון כתוצאה מהכאבים החזקים. ליאת שפר בן יעקב, מטפלת מוסמכת בשיטת אייפק, מסבירה מדוע זה קורה ומהם הטיפולים הטבעיים המומלצים.

פעמים רבות כאבי המחזור הם רק ביטוי לקשיים רגשיים שעוברים על האישה

קראו עוד: 5 צמחי מרפא שכל אישה חייבת להכיר

כאבי מחזור: למה זה קורה?

במהלך המחזור החודשי, הרחם מייצר הורמון המוכנה פרוסטגלנדין שגורם לרחם להתכווץ, במקרים רבים בליווי כאבים שעשויים להופיע למשך ימים אחדים עם הופעת הווסת או בטווח של שבועיים לפני הופעתה. בקרב אחוז קטן מהאוכלוסייה הכאבים עלולים להיגרם ממחלת אנדומטריוזיס – נדידה של רקמות מהרחם לאזורים אחרים בגוף הגורמת לדימום מחוץ לרחם או מציסטות הגדלות בשחלה.

ידוע כי ישנם גורמים המגבירים את כאבי המחזור – כמו למשל שימוש בטמפונים, קיום יחסי מין, דלקות בדרכי השתן, הריונות ושינויים הורמונליים שמשפיעים על עוצמות הכאב והתקנים למניעת הריון במקרים של כאבים חזקים.

הטיפול התרופתי השכיח בכאבי מחזור הן גלולות למניעת הריון שמונעות את המחזור ומפחיתות את ריבוד הרחם, ולכן גורמות לדימום חלש יותר ומכאן גם לפחות כאבים. אך ההשפעה של אלו מוגבלת והן אינן פותרות את הבעיה מהשורש. למרבה המזל, הרפואה המשלימה מציעה מגוון טיפולים.

הדרכים הטבעיות לטיפול

שינויים תזונתיים – מחקרים הראו כי קיים קשר בין צריכה מוגברת של קמח לבן, סוכרים ומאכלים מטוגנים לבין עוצמת כאבי המחזור. פעמים רבות הפחתה של מזונות מהתפריט היומי תסייעה להקל על בעיות התסמונת הקדם וסתית. גם צמצום הצריכה של מזונות מן החי יכולה לעזור בימים אלו, משום שמורידה רמות של חומצה שגורמת לדלקת בגוף וכתוצאה מכך תעזור להפחית את רמות הכאב.

הקפדה של תזונה מאוזנת ועשירה בירקות ופירות, דגי ים קרים, דגנים מלאים יכולה לספק לגוף את החומרים הדרושים לו ולסייע לו להפחית את העומס המטבולי המוטל על הכבד, להוריד את רמות הדלקתיות בגוף ולהשיג את האיזון ההורמונאלי שיעזור להפחית את הכאב.

פעילות גופנית –  כל פעילות גופנית מתונה כמו יוגה, טאי צ'י, צ'י קונג יכולה להקל על תסמיני המחזור. פעילויות אלו גורמות לשחרור אנדרופינים וכימיקלים אחרים במוח, אשר מסייעים בהקלה על הלחץ ומשפרים את מצב הרוח.

תנועת 'הקשת' מומלצת במיוחד לנשים הסובלות מתסמונת קדם וסתית – מומלץ לשכב על הבטן ולאחוז בקרסוליים. לאחר מכן לשאוף אוויר, לכווץ את הישבן ולהרים את הראש בהדרגה. בתנועה איטית, מומלץ להמשיך ולהרים את החזה והמותניים מהרצפה, תוך כדי דחיפה של העקבים החוצה.

עיסוי שמנים – כמה טיפות לבנדר או קמומיל על בסיס של שמן שקדים או שמן זרעי ענבים יכולים לסייע בהרגעת כאבי מחזור.

טיפול בנפש – פעמים רבות כאבי המחזור הם רק ביטוי לקשיים רגשיים שעוברים על האישה או הנערה – תחושת אי נוחות עם מבנה הגוף או עם קבלת המחזור יכולים להוביל לכיווץ הגוף, הרחם ולהגברת הכאבים. גם נשים החוות דואליות סביב המחזור והנשיות שלהן, קשיים בכניסה להריון או לבטים לגבי הריונות עלולות לסבול משינויים בקבלת הווסת ומהכאבים הנלווים אליה.

טיפול בהיבט הרגשי יכול לסייע לשחרר את הקשיים, לשפר את איכות החיים, הביטחון העצמי והדימוי העצמי ובתוך כך גם להשפיע על כאבי המחזור. שיטות טיפול היכולות לסייע במקרים כאלו הן טיפול פסיכולוגי, פסיכותרפיה גופנית, איזון גוף-נפש וטיפול אייפק, טיפול גופני-רגשי משולב.

שיטת אייפק לטיפול בכאבי מחזור

שיטת אייפק היא שיטת ריפוי הוליסטית המטפלת במערכת האנרגטית של הגוף, במטרה לנקות מחסומים שמהווים מקור חבוי להיווצרות בעיות פיזיות. האבחון כולו מבוסס על 'מבחן שרירים', שמאפשר לזהות מערכות חלשות בגוף.

במהלך האבחון נחשפת המטופלת למגוון מרכיבים כמו מזונות, גורמים סביבתיים, הורמונים, נושאים רגשיים ועוד, בעוד שרירי הידיים שלה מהווים ככלי לאיתור הבעיה. במקרה של זיהוי הגורמים, יחלשו המערכות בגוף, וכתוצאה מכך גם מערכת השרירים. האבחון מהיר מאד ומדויק ומתבצע כבר החל מהפגישה הראשונה כאשר משך הטיפול משתנה ממטופלת למטופלת, ותלוי במורכבות הבעיה.

הטיפול בשיטת אייפק משלב מספר רעיונות וטכניקות מתחומי הרפואה הסינית וההודית, הקינסיולוגיה יישומית, פסיכולוגיה, דמיון מודרך ועוד – כאמור, במטרתה לנקות את הגוף ולגרום לשינוי דרך הרובד האנרגטי, הלא-מודע ותת-המודע של המטופלת.

המשיכו לדבר על זה:  בפורום אייפק
ליאת בעלת וותק מעל 10 שנים בתחום הרפואה המשלימה. ליאת גילתה את הפוטנצ...