בלי תרופות: כיצד ניתן לטפל באלרגיה בשיטת אייפק

נורית שטרייכמן
13/08/2015
סובלים מאלרגיה שלא עוברת? לשיטת אייפק יש פתרון ארוך תווך – ללא צורך בתרופות. למי הוא מתאים וכיצד הוא עובד? כל הפרטים
אלרגיה אינה מחלה שייחודית לתקופה המודרנית, אך דווקא בתקופתנו שיעור הסובלים ממנה עולה בהתמדה. את המונח "אלרגיה", שמשמעותו "תגובה שונה" ביוונית, טבע רופא ילדים אוסטרי בשנת 1906, שהבחין בתגובה חריגה אלרגית לאחר מתן חיסון.

אך אלרגיה אינה תופעה חדשה. כבר לפני כ-5,000 שנים תיארו המצרים הקדמונים את מות אחד מהפרעונים לאחר תגובה אלרגית לעקיצת צרעה. תיעוד נוסף מלפני כ-2,500 שנה מופיע בכתבי היפוקרטס, גדול הרופאים והפילוסופים היוונים, שהבחין כי אכילת גבינה גורמת לתופעות קשות אצל אנשים מסוימים, בעוד שאחרים יכלו ליהנות מאכילתה ללא תופעות לוואי.

קראו עוד:  תגובת נגד: 6 סיבות נפוצות להתפתחות אלרגיה

השם קדחת השחת, או הקדחת האביבית, נולד במאה ה-19 על ידי פיזיולוג אנגלי בשם ג'והן בוסטוק לאחר שרבים מתושבי האזורים החקלאיים וכפריים לקו בתופעות אלו.

מה מעורר תגובה אלרגית?
אפשר להגדיר אלרגיה כמצב של ריגוש יתר של תאי מערכת החיסון בעקבות חשיפה לאלרגן מסוים. אלרגן הוא חומר שאדם רגיש מפתח תגובה אלרגית אליו. אך למעשה חומר זה בלתי מזיק עבור אנשים שלא רגישים אליו. לדוגמה, רוב האנשים שאוכלים תותים נהנים מהטעם, הצבע והוויטמינים, אך ישנם אנשים שיפתחו פריחה בעור לאחר שיטעמו ממנו.

אלרגן יכול להיות כמעט כל מה שאליו נחשף האדם חשיפות ממושכות או חוזרות ונשנות. האלרגנים השכיחים ביותר בטבע כוללים אבקנים של  פריחות שונות, אבק הבית, קשקשי חיות, מזונות, תרופות, חומרים פעילים המצויים בארס חרקים ועוד. יתכנו גם אלרגנים שמקורם בבני אדם. לדוגמה, ישנן נשים שאלרגיות למרכיבים מסוימים בנוזל הזרע.

אלרגיה: לא תמיד קל לגלות ממה היא נובעת
הביטויים הקליניים של תגובה אלרגית יכולים להופיע מיד או לאחר זמן מה: התגובה המיידית מתפתחת בתוך דקות אחדות עד שעות בודדות מרגע החשיפה לאלרגן. התגובה המושהית מתבטאת בתהליכים דלקתיים שיכולים להופיע שעות ארוכות, ולפעמים גם יום או יומיים אחרי החשיפה לאלרגן.

התגובה החיסונית מופיעה ברקמות החשופות לעולם החיצוני: עור (פריחה, גרד, נפיחות), רירית מערכת הנשימה (נזלת, התעטשויות, גודש באף, גרד בגרון, ליחה, שיעול ודלקת בסימפונות ועוד).

האם אלרגיה יכולה להרוג?
התגובה האלרגית הקשה ביותר היא התגובה האנפילקטית, שמתפתחת מהר מאד ומחייבת טיפול רפואי דחוף. התגובה מתחילה בנפיחות באזור שבא במגע עם אלרגן, כמו אזור העקיצה או השפתיים והפה במקרה של אלרגיה חריפה למזון כלשהו. תיתכן פריחה וגרד מפושטים והנפיחות הולכת ומחמירה.

אדם שלוקה בתגובה אנפילקטית יתקשה לנשום עקב בצקת בדרכי הנשימה. תגובה אנפילקטית עלולה לסכן כי במצב החמור היא גורמת לירידה בלחץ דם, הפרעות קצב הלב, אובדן הכרה וחסימת דרכי האוויר עקב הנפיחות הקשה במערכת הנשימה.

הגורמים השכיחים לתגובה אנפילקטית: עקיצות חרקים (במיוחד ממשפחת הדבורים), בוטנים, חלב ותרופות (הידועה שביניהן היא האנטיביוטיקה פניצילין).

מי עלול לפתח אלרגיה?
למרות שאין דרך לדעת מראש אם אדם יפתח אלרגיה לחומר זה או אחר, קיימת נטייה  תורשתית לאלרגיה. קדחת השחת, אסתמה, נזלת אלרגית, אקזמה או דלקת עור (דרמטיטיס) הן מחלות אטופיות, כלומר מחלות המופיעות על רקע אלרגי. מצבים אטופיים נוטים להופיע בתדירות רבה במשפחות.

התכונה המשפחתית המועברת בתורשה היא, כנראה, ייצור יתר של נוגדני IgE, נוגדנים שרמתם עולה במהלך התגובה האלרגית. אדם עם תורשה "אטופית" עלול לפתח כל אחת מהמחלות האטופיות גם אם להוריו הייתה מחלה אטופית אחרת.

טיפול אייפק לאלרגיות
ברפואה הקונבנציונלית מטפלים באלרגיה בעזרת תרופות. אך הן לא מרפאות את האלרגיה. במקרה הטוב הן מקלות על חלק מהסימפטומים, אך הן עלולות לגרום גם לתופעות לוואי. בנוסף, יכולים להופיע גם סימפטומים אחרים, כמו בעיות בקיבה או כאב ראש, שלא תמיד מקשרים אותם עם אלרגיה.

שיטת אייפק מציעה פתרון לתווך ארוך, כיוון שהטיפול עשוי לנטרל את התגובה המוטעית של מערכת החיסון לאלרגן המסוים ובכך למנוע הסימפטומים הנלווים. במפגש הראשון נעשה אבחון בעזרת מבחן שריר של המטופל. המטפל מפגיש את גוף המטופל עם מגוון גדול מאוד של חומרים או מצבים, כדי לקבל תמונה מדויקת עד כמה שאפשר על הגורמים לאלרגיות מהן הוא סובל. לאחר מכן קובעים פרוטוקול מסודר של הטיפול.

בכל מפגש עושים שוב מבחן שריר, כדי להתאים את דרכי ההתערבות הטיפולית. שיטת אייפק מאפשרת להתאים את הטיפול לצורך איזון וחיזוק גוף המטופל, כדי שגופו יוכל להפסיק  להגיב בצורה שגויה למפגש עם האלרגן.

הטיפול בשיטת אייפק איננו פולשני, מתאים לכל גיל ולא כולל תרופות. הוא מבוסס על עקרונות אנרגטיים שבעזרתם "מתכנתים" מחדש את מערכת החיסון. קיימים תדרים ואנרגיות שלמדע עדיין אין כלים למדוד אותם, אך הם משמשים את המטפלים בשיטת אייפק על מנת להחזיר לגוף את יכולת הריפוי הטבעית שלו .

מערכת החיסון שלנו יודעת לטפל ברוב המצבים מבלי שנהיה מודעים או נרגיש זאת: היא מחסלת את החיידקים והווירוסים ודואגת לסלק אותם, עוזרת לפצעים ולשריטות להגליד או לרפא את עצמם. הטיפול באייפק מתמקד בעזרה למערכת החיסון לחזור לאיזון, כדי להפעיל את מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף.

שמי נורית שטרייכמן מטפלת בשיטת IPEC משנת 2005כיהנתי כיו"ר עמותת IPEC ...