קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
6172
1
 


המדריך המלא: כל מה שאתם צריכים לדעת על מדרסים 

שמי שגיב
29/04/2018
פציעה, ליקויים שונים בכפות הרגליים ועיסוק קבוע בספורט – כולם מצריכים שימוש במדרסים. כיצד הם פועלים ומהן השיטות החדשניות שמסייעות להתאים אותם לכף הרגל? המדריך המלא
השימוש במדרסים נפוץ בקרב כלל האוכלוסייה, ובפרט אצל הספורטאים. לכאורה זה נראה פשוט, אבל התאמה וייצור מדרסים הוא תהליך מורכב שמחייב ידע ומקצוענות, במיוחד לאור ריבוי היצרנים, החומרים לבניית המדרסים, הגישות של בדיקה ודגימה של כף הרגל ושיטות הייצור. מדרסים שלא מתאימים בדיוק לכף הרגל הם מקור לסבל, לנזק בריאותי ולהפסד כספי. איך יודעים מה טוב לכל אחד, איזה חומר עדיף ואיך להשתמש בהם נכון? כל המידע בכתבה שלפניכם.

קראו עוד: פציעות ספורט והטיפול ברפואה סינית 

 

אנטומיה של כף הרגל     
שתי כפות הרגליים בנויות מ-28 עצמות, המחוברות דרך 35 מפרקים במבנה שיוצר שלוש קשתות. אך המבנה של כף רגל שמאל אינו זהה לזה של כף רגל ימין, וישנו חוסר סימטריה הן במבנה והן בתפקוד של אחת מכפות הרגליים.

כשהולכים או רצים, התנועה מורכבת משני שלבים: 
1. פרונציה: נחיתת העקב על הקרקע וגלגול כף הרגל פנימה. הרגל מתגמשת (קשתות כף הרגל קורסות) ומאפשרת לבלום זעזועים ולהתאים לשינויים במבנה הקרקע.

2. סופינציה: דחיפה והעברת הגוף קדימה. שלב זה מתחיל כשמרכז הכובד של הגוף עובר מעל כף הרגל. הרגל מתגלגלת החוצה, הקשתות מתרוממות וכף הרגל מתקשחת. תהליך זה קריטי לפעילות נכונה של כף הרגל, במיוחד בספורט כמו ריצה ורכיבת אופניים, כיוון שהוא נחוץ להעברת כוחות הדחיפה של השרירים כנגד הקרקע או הפדלים.
 
כף הרגל שנמצאת בשלב הגמישות תתקשה לתרגם את פעילות השרירים ותגרום לפציעות ספורט על רקע שחיקה ומאמץ יתר. 

 


כיצד המדרסים יכולים לסייע?
המדרסים מתאמים בין הנעליים למבנה הייחודי של כל אחת מכפות הרגליים, כדי לאפשר פעילות נכונה של כף הרגל ובעיקר למנוע גלגול יתר של כף הרגל בנחיתה ולייצב אותה כדי לאפשר דחיפה יעילה.
 

המדרסים אינם בולמים זעזועים, כיוון שהרגל היא שבולמת אותם. הם גם אינם מיועדים לתמוך בקשת, כיוון שצריכה להיות לה מידה מסוימת של גמישות, כדי שתוכל לפעול בצורה תקינה. מדרסים שמתקנים על ידי תמיכת הקשת עלולים לגרום לפציעות, כי הקשת לא בנויה לשאת את משקל הגוף. כשהמדרסים תקינים הם אמורים להביא את הרגל למצב סופינציה על מנת לאפשר העברת כוחות יעילה.



מי צריך מדרסים? 
אנשים לאחר פציעה: לרוב, הפנייה להתאמת מדרסים נובעת כתוצאה מפציעה. ואכן, מדרסים משמשים לטיפול בסוגי פציעות רבים, ביניהם גם פציעות ספורט. 

אנשים עם ליקויים במבנה ותפקוד הרגליים: ליקויים כאלו קיימים אצל מרבית האוכלוסייה, אך לא תמיד באים לידי ביטוי בכאב או בפציעה. ליקויים אלו עלולים להשפיע לא רק על כף הרגל, אלא על כל הגוף: ברכיים, ירכיים, אגן ועמוד שדרה. לכן, אם חוויתם פציעה כלשהי באחד האזורים או שיש לכם נטייה לשחיקה לא סימטרית או שחיקת יתר של נעלי הריצה, סביר להניח שיש צורך לבדוק התאמת מדרסים.

ספורטאים: מדרסים נכונים יכולים לשפר גם ביצועים ותוצאות בספורט.

כיצד מתאימים מדרסים?
כדי להבטיח שהמדרסים יתאימו במדויק ויבצעו את הפעולה המתקנת שלשמה הם נועדו יש לבצע את כל השלבים:
 
בדיקת כף הרגל 
חייבת לכלול:
1. בדיקה סטטית (מבנה וגמישות מפרקי כף הרגל). 
2. בדיקה תפקודית דינאמית של כף הרגל, שמנתחת תנועת הליכה או ריצה, כדי לחשוף ליקויים סמויים שהבדיקה הסטטית לא הצליחה לאתר.
3. בדיקת אורכי הגפיים (ב-98% מהשינויים באורך הגפיים קיימת סטייה תפקודית של האגן, שאם מתקנים אותה אין צורך בהגבה).

בדיקה זו חשובה כדי לגלות סטיות ביחס בין כריות כף הרגל, לעקב ולקו השוק. שילוב התוצאות בין הבדיקה הסטטית והתפקודית יקבע אם יש צורך במדרסים.

קיימים גם משטחי דריכה המודדים התפלגות לחצים המופעלים על כף הרגל, אך מאחר שאין בה כדי לדעת את מבנה כף הרגל היא אינה יעילה לצורך התאמת מדרסים.

דגימת כף הרגל 
בעזרת תחבושות גבס או באמצעים מתקדמים כמו לייזר או צילום דיגיטלי. המרכיב החשוב בדגימת כף הרגל הוא להביא אותה למצב ביו-מכני נכון, שישקף את המנח המיטבי שלה. הדגימה נלקחת בישיבה או שכיבה, מבלי שיש משקל על הרגל, בזמן שהיא מוחזקת במנח הניטרלי.

לחיצת הרגל אל תוך ספוג זוכר אינה השיטה המומלצת לבניית מדרס ביו-מכני מתקן. דגימה זו משקפת את העיוות ברגל ולא את המנח הנכון והיא מתאימה יותר לבעיות כמו סוכרת או עיוות במבנה כף הרגל.
 
קביעת סוג המדרסים 
קביעת סוג המדרסים והחומרים ממנו הם עשויים על פי גמישות/קשיחות כף הרגל, משקל, גיל, סוג הספורט והנעליים. למשל, מדרסים לנעלי ריצה צריכים להיות עשויים מחומרים המוגדרים חצי-קשיחים כדי למנוע פרונציה. מדרסים ספוגיים אינם יכולים למנוע את הכוחות העצומים המופעלים על כף הרגל בזמן ריצה, פי שלושה-ארבעה ממשקל הגוף. 

המדרסים חייבים לכלול גם מייצב עקב, כדי לתמוך בזמן נחיתת העקב ולתקן את תנועת הרגל בהמשך. החלק הקשיח של המדרס חייב להסתיים בקדמת כריות כף הרגל כדי לאפשר לה להתייצב לשלב הדחיפה. 

לעומת זאת, מדרסים לרכיבה צריכים להיות מחומרים קשיחים יותר כדי לאפשר העברת כוחות יעילה, ללא מייצב עקב. החלק הקשיח של המדרסים, רצוי שיגיע אל מעבר כריות כף הרגל, כי פעולת הדחיפה מתבצעת כנגד כריות כף הרגל. עדיף שהמדרס לרכיבה יהיה צמוד יותר כדי שיהיה מגע ותחושה טובה יותר של הרגל. 

היום משתמשים בגרפיט או פחם לבניית מדרסים, כי הם קלים אך מאוד עמידים לעומסים ולשחיקה בהשוואה לחומרים הסטנדרטיים.

בניית המדרסים 
נעשית לפי דגימת הרגל, לאחר שמפיקים את תבנית הרגל באמצעות שתי יציקות גבס. על גבי התבנית יוצרים תיקונים ואיזונים ורק אז מניחים את החומר שממנו ייבנה המדרס. שניהם מוכנסים למכשיר כבישה בוואקום. לאחר מכן מעבדים את המדרס המוכן ומוסיפים לו רפידה וגימור.

התאמת המדרסים 
התאמת המדרסים לנעלים ובדיקת הליכה או ריצה כשהמדרסים בתוך הנעל, הם השלב האחרון לפני השימוש. 

שימוש נכון במדרסים
השימוש צריך להיעשות בהדרגה, בהתחלה בהליכה של 30-40 דקות בלבד, ולהאריך את זמן השימוש בכל יום. אפשר להתחיל להתאמן עם המדרסים רק לאחר כשבוע של הסתגלות הדרגתית. יתכן שתרגישו מחושים בתחילתה של תקופת ההסתגלות. אך אם כאבים אלו ממשיכים, יש לחזור ליצרן. עם זאת, חשוב לזכור שגם למדרסים אורך חיים מוגדר ויש לבדוק את תקינותם מדי שנה-שנתיים.

מדרסים הם אכן כלי טיפולי ומניעתי לבעיות בכף הרגל. הם מייעלים את פעילות כף הרגל ומאפשרים שיפור בביצועים. במקרים רבים מדרס נכון יכול לפתור פציעות כרוניות ולמנוע פרישה מהספורט. במקרים אחרים מדרסים גם יכולים לעזור לשבור שיאים אישיים.

הוספת תגובה הדפס חזרה
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות:
  • 1.
    מדרסים
    ziva lander
    28/11/2015
    hrtfhgfhgf האם אפשר לקבל המלצה למכון בתל אביב הבונה מדרסים לנעלי התעמלות ולנעלי נשים לפי השיטה הטובה ביותר כפי שהיא מופיעה במאמר שלכם.
    צמצם קרא עוד
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות:
  • 1.
    מדרסים
    28/11/2015
    האם אפשר לקבל המלצה למכון בתל אביב הבונה מדרסים לנעלי התעמלות ולנעלי נשים לפי השיטה הטובה ביותר כפי שהיא מופיעה במאמר שלכם.
    צמצם קרא עוד
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
שמי שמי שגיב, ד"ר לכירופרקטיקה עם וותק של מעל 20 שנה וניסיום טיפולי ש...

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"