בלי תרופות: כיצד לטפל בכאב ראש ומיגרנה

מרפאה לרפואה סינית | דרור וייסר
06/05/2018
כ-30% מהאוכלוסייה סובלים מהם – והם שכיחים פי שניים בנשים. כאבי הראש גורמים לסבל רב – אך עם טיפול נכון תוכלו להעלים אותם, ללא תרופות

כאבי ראש הם מקור לסבל רב וירידה באיכות החיים. הם נפוצים מאוד, ועל פי ההערכות כ-30% מהאוכלוסייה הבוגרת לוקים בכאבי ראש כרוניים, כאשר מספר הנשים שמתלוננות על הבעיה כפול בהשוואה לגברים.

קראו עוד: כך תעבירו כאבי ראש בדרכים טבעיות

ברפואה הסינית מתייחסים לכאבי הראש והמיגרנות בצורה שונה מזו של רפואה מערבית, ומטפלים בהם בהתאם, אך בשתי השיטות מומלץ להתחיל בטיפול בשלבים מוקדמים, לפני שהכאבים הופכים לכרוניים.

רפואה סינית מטפלת בכאבי ראש ובמיגרנה

איזה סוגי ראש ישנם?

ישנם שני סוגים של כאבי ראש חזקים:

כאב ראש לוחץ (Tension Headache): כאב עז שמגיע בפתאומיות וחולף מעצמו בדרך כלל לאחר מספר שעות. שכיח יותר בקרב גברים.

מיגרנה: כאב הראש חזק ,פועם, הולם, חד-צידי ומוחמר במאמץ. יכול להימשך בין מספר שעות עד כארבעה ימים. לעתים יופיעו הפרעות תחושתיות מקדימות כגון ראיית אור בוהק (אאורה), טשטוש ראייה, סחרחורת ובחילה. בנוסף לכאב הראש, יתכנו גם רגישות קיצונית לאור ולרעש, בחילות והקאה.

מחקרים מצאו קשר בין היצרות של כלי דם בראש והרחבה מיד לאחר מכן לבין התפתחות המיגרנה. ישנם גורמים רבים המעוררים מיגרנה, לרבות אכילת מזונות מסוימים או אורח חיים. נסו לבדוק האם התנזרות מגבינה צהובה, יין אדום, שוקולד ומוצרי דיאט משפיע על הכאב ורבים מכם יופתעו.

מהם הגורמים לכאבי ראש?
הסיבות לכאבי הראש רבות ומגוונות והן כוללות מתח שרירים, לרוב באזור הכתפיים, הצוואר והגב, שנחשב לאחד מהגורמים הנפוצים ביותר לכאבי הראש. לרוב, כאב כזה מורגש בצידי הראש, מעל העיניים ובחלק האחורי של הראש; עומס רגשי; יתר לחץ דם - לרוב, הכאב יופיע בצד האחורי של הראש; כאב מקרין שמקורו בבעיות אוזניים, שיניים או מפרק הלסת;

לפעמים, אפילו נשימה לא נכונה עלולה להיות קשורה להתפתחות כאב ראש.

שינויים ניווניים - כ אב שנפוץ בקרב האוכלוסייה המבוגרת; גידולים או זיהומים במקרים נדירים.

מה ההבדל בין הטיפול המערבי לטיפול ברפואה הסינית?
הרפואה המערבית מתמודדת עם כאבי ראש באמצעות תרופות נוגדות כאב או דלקת. טיפולים נגד מיגרנות כוללים גם הם מגוון רחב של תרופות, בעלות דרכי פעולה ועוצמה שונות. אותן תרופות עלולות גם לגרום לתופעות לוואי, לנזק במערכות הגוף השונות לאורך זמן ובמקרים מסוימים אף לתלות.

לעומת זאת, ברפואה סינית הטיפול מתמקד במציאת חוסר האיזון בגוף והתיקון שלו. לפי שיטת הטיפול הסינית המסורתית, ישנה חשיבות רבה למיקום הכאב. לדוגמה, כאב ברקות מקושר לכבד ולכיס מרה ואילו כאב במצח מאפיין חוסר איזון בקיבה.

כיצד מטפלת הרפואה הסינית בכאבים?
הרפואה הסינית מחלקת את הטיפול בכאבי ראש לשניים:

טיפול מניעתי (במצב כרוני): מיועד למנוע הופעת כאבי הראש, לזהות ולטפל בשורש הבעיה שגורמת לכאב, להבין את דפוסי ההתנהגות שגורמים לכאב וייעוץ בהתאם. למשל, מומלץ להימנע ממאכלים חריפים כי הם יכולים "להחריף" את כאב הראש.

טיפול סימפטומטי (במצב אקוטי): במטרה להקל באופן מיידי על הסימפטומים ולרווח את חומרת ההתקפים, תוך התייחסות לשורש הבעיה.

לפני הטיפול יש לבצע אבחון ואבחנה מבדלת, כדי להבין את הגורם לכאב הראש. האבחון מתבצע באמצעות תשאול, אבחנת דופק ולשון. לאחר מכן מתאימים את הטיפול לממצאים האישיים, תוך הסתכלות רב מערכתית. הטיפולים השכיחים ברפואה סינית מסורתית לכאבי ראש נמשכים כשעה והם כוללים:

דיקור סיני (אקופונקטורה): יעיל לאיזון בין מערכות הגוף. נקודות הדיקור נבחרות בהתאם לאבחנה. לדוגמה, ישנן נקודות המחזקות או מניעות את הדם, נקודות שמנקזות עודפי ליחה וחום.

צמחי מרפא סיניים: לרוב משתמשים בשילובים של מספר צמחים כדי לאזן את הגוף. דוגמאות לצמחים שימושיים: ליגוסטיקום ואנג'ליקה - צמחים שמניעים דם; רמניה ואדמונית - צמחים שמחזקים את הדם; רמניה ואטרקטילודס - צמחים מייבשי ליחה.

טווינה: שיטה שבה המטפל מפעיל או מעסה את שרירי הגוף בצורה נמרצת.

תזונה: ניתנות למטופל המלצות תזונתיות שמותאמות לסוג כאב הראש.

כיצד מתאימים את הטיפול?
הטיפול ברפואה הסינית בכאבי ראש נעשה על פי מאפיינים אישיים של מטופלים:
1. מטופל שסובל ממיגרנה ומאובחן כסובל מעודף אנרגיה - אנשים נמרצים, בעלי מזג חם, שיש להם נטייה לפנים אדומות -  יטופל על ידי מתן צמחי מרפא בעלי אנרגיה מקררת ודיקור בנקודות שנועדו לשם הרגעה.
2. הטיפול במי שסובל מכאבי ראש בעקבות מתח שרירים יתבסס על טווינה ודיקור שנועדו לשחרר את  השרירים התפוסים.
3. מי שסובלת מכאבי ראש, חולשה ועייפות (בעלת אנרגיה נמוכה) תקבל טיפול שיתמקד בחיזוק שלה, על מנת להגביר את זרימת האנרגיה והדם אל הראש.

מרפאה לרפואה סינית | דרור וייסר
דרור וייסר - רפואה סינית. מרפאה לרפואה משלימה ברמת השרון שמתמחה ב...