קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
5062
0
 


משפר את תפקוד המוח: 10 יתרונות מפתיעים של צום

מערכת תוכן אתר קליניקה
07/10/2019
צום מזרז חילוף חומרים, מסייע לאריכות ימים ואפילו משפר את תפקוד המערכת החיסונית: 10 יתרונות בריאותיים של צום – שלא הכרתם
האם הרעבה עצמית או צום של כמה ימים טובים לבריאות? לאורך השנים המנהג לצום למשך מספר ימים הפך לפופולרי יותר ויותר, במיוחד בקרב שוחרי הבריאות. למרות שלא נראה רופאים בקופת חולים ממליצים על צום למטופליהם בעתיד הקרוב, הימנעות מושכלת מאכילה יכולה לתרום רבות למצבנו הבריאותי. 

 

קראו עוד:   ימים של סתיו: לעבור את העונה לפי הרפואה הסינית

 

כשמדובר בצום, אין הכוונה לדילוג על ארוחה-שתיים או להפסקה בת 24 שעות בשגרת האכילה, אלא התנזרות מאוכל במשך כמה ימים כך שהגוף עובר ל"מצב הרעבה". מתברר, שישנם מחקרים רבים שמצאו תועלות בריאותיות למי שמקפיד לצום בצורה חכמה:

 

 

צום קצר, שבו שותים רק מים, תורם לבריאות הגוף והנפש 


1. צום לסירוגין עוזר לרדת במשקל

השיטה של התנזרות מאכילה לסירוגין עם אכילה יכולה להיות דרך בטוחה נוספת להפחית מהמשקל. כפי שעולה ממחקרים, שיטה זו מאפשרת לגוף לשרוף שומן מתאי השומן בצורה יעילה יותר, בהשוואה לדיאטה רגילה. בנוסף, צום לסירוגין מאפשר לגוף להשתמש בשומן כמקור עיקרי של אנרגיה במקום הסוכרים. זו הסיבה שספורטאים רבים משתמשים בשיטה זו כדי להפחית את אחוזי השומן בגופם לקראת תחרויות.


2. צום משפר רגישות לאינסולין

לצום יש השפעה חיובית על רגישות לאינסולין, כך שהגוף מגיב טוב יותר לסוכר ולפחמימות. מחקרים הראו שפעילות הורמון האינסולין, שאחראי לפינוי גלוקוז מהדם והכנסתו לתאים השונים בגופנו, הופכת יעילה יותר אחרי תקופה של צום.


3. צום מזרז את חילוף החומרים

צום לסירוגין מאפשר למערכת העיכול לנוח ולהמריץ את חילוף החומרים (מטבוליזם) כדי שהגוף ישרוף קלוריות בצורה יעילה יותר. עיכול לקוי עלול לפגוע ביכולת לפרק את המזון ולשרוף שומן במהלך חילוף החומרים. צום לסירוגין יכול גם לסייע לוויסות פעילות העיכול ולשפר את תפקוד המעיים ואת חילוף החומרים.


4. צום מעודד אריכות ימים

מתברר שיש קשר בין אכילה מועטת לבין אריכות ימים. מחקרים גילו שתוחלת החיים בתרבויות מסוימות עולה בזכות התזונה הנהוגה בהן. לא חייבים לעבור לארץ רחוקה כדי ליהנות מיתרונות הצום. אחד המאפיינים של הזדקנות הוא האטת חילוף החומרים (מטבוליזם), ולהיפך - חילוף החומרים בגוף צעיר מהיר ויעיל יותר. ככל שאוכלים פחות, כך פוחת העומס על מערכת העיכול. חוסר זמני במרכיבים המזינים מאיץ את מנגנוני התיקון בתאי הגוף ועוזר להאט את ההצטברות ההדרגתית של הנזקים הנגרמים לתאים כתוצאה מהזדקנות.

5. צום משפר את תחושת הרעב

כשחושבים על זה, רובנו לא חשים רעב אמיתי כיוון שאנו אוכלים בכל שלוש-ארבע שעות. אדם ממוצע צריך להתנזר מאוכל בין 12 ל-24 שעות כדי לחוות רעב אמיתי. לכן הצום מסייע בוויסות ההורמונים בגוף שקשורים לתחושת רעב ושובע. ידוע שאצל אנשים בעלי עודף משקל איתותי ההורמונים שמשדרים למוח שאנחנו שבעים או מלאים אינם תקינים. לכן, הצום יכול לפעול כ"אתחול תוכנה". ככל שצמים יותר, כך מאפשרים לגוף לתקן בעצמו את הוויסות והשחרור של ההורמונים. בצורה כזו תוכלו להבדיל בין רעב אמיתי לבין תחושות אחרות שגורמות להושיט את היד לאוכל ותרגישו שאתם שבעים מהר יותר. 


6. צום משפר את דפוסי האכילה

צום עשוי לעזור לביסוס דפוסי אכילה נכונים, גם בבית וגם בעבודה, ואף לסייע להתמודדות עם הפרעת אכילה כפייתית, שמאופיינת בהתקפי זלילה של כמויות גדולות של אוכל.
כשצמים לסירוגין אפשר לקבוע מתי אוכלים בהתאם לאורח החיים וסדר היום. בנוסף, כל מי שרוצה למנוע התקפי זלילה יכול להתאים לעצמו שעה מסוימת שבה אוכלים כמות אוכל יומית בבת אחת - ואז להימנע מאכילה עד ליום המחרת.


7. צום משפר את תפקוד המוח

הצום עשוי לשפר את בריאות המוח, כיוון שהוכח כי הוא מעלה את ייצור החלבון BDNF. חלבון זה מעודד פעילות תרכובות מסוימות במוח, שתורמות לבריאות מערכת העצבים. חלבון זה גם מגן על תאי המוח מפני שינויים שקשורים למחלות מסוג אלצהיימר ופרקינסון.


8. צום משפר את פעילות מערכת החיסונית

צום לסירוגין נמצא כמשפר את תפקוד המערכת החיסונית, כיוון שהוא מפחית נזקי חמצון (שנוצרים על ידי רדיקלים חופשיים) ומווסת תהליכים דלקתיים. בטבע, כשבעלי חיים חולים, הם מפסיקים לאכול ונחים. האינסטינקט שלהם מפחית את העומס מכל המערכות הפנימיות כדי שהגוף יוכל להתמקד בהתמודדות עם הזיהום. רק בני אדם מחפשים אוכל כשהם חולים, אפילו שאינם זקוקים לו.


9. צום תורם להארה ולחיבור

הצום עוזר לאנשים להתחבר יותר לחיים ולהיות ערים יותר לכול מה שקורה סביבם. אנשים מספרים שהם מרגישים יותר נמרצים ומודעים בזמן מדיטציה, קריאה, יוגה או באימוני טאי-צ'י. הצום מפנה את האנרגיה שהייתה דרושה לפעילות העיכול והופך אותה לזמינה למערכות אחרות בגוף. הצום מאפשר לנו להרגיש טוב יותר הן מבינה גופנית והן מבחינת המודעות. כשהגוף קל יותר והמחשבה בהירה יותר, אנחנו מרגישים מודעים יותר ואסירי תודה לכל הדברים שסביבנו.

 

10. צום עוזר לשמור על העור ולמנוע הופעת פצעי אקנה

הצום עשוי לעזור לטהר את העור, משום שכאשר הגוף אינו עסוק בעיכול המזון, הוא מסוגל להפנות את האנרגיה להתחדשות רקמות אחרות. הימנעות מאכילה אפילו ליום אחד מסייעת לגוף לסלק רעלנים ולווסת תפקוד של איברים נוספים כמו כבד והכליות.
הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"