אסתמה של העור: המדריך לטיפול טבעי

מרפאה לרפואה סינית | דרור וייסר
01/07/2018
היא מתפרצת בגיל צעיר מאוד ותוקפת כל ילד עשירי: אסתמה של העור הפכה לאחת ממחלות הילדות הנפוצות – והלא נעימות. מהו הטיפול הטבעי, על פי הרפואה הסינית, במחלה? מדריך
אסתמה של העור (המוכרת גם בשמות אטופיק דרמטיטיס או אקזמה) היא מחלת עור דלקתית כרונית על רקע אלרגי. היא עלולה להופיע בכל גיל, אך לרוב היא מתפרצת בגיל צעיר מאוד, כאשר כ-90% מהמקרים מאובחנים עד גיל חמש. אסתמה של העור אינה מחלה מדבקת, אך היא נפוצה עד כדי כך שכל ילד עשירי עלול לסבול ממנה.

קראו עוד:   סובלים מבעיות עור? הגורמים והפתרונות המשלימים

אסתמה של העור גורמת להופעה של כתמים אדומים ומגרדים על פני העור, ששכיחים יותר באזורי הקפלים, למשל מאחורי הברכיים ובצד הפנימי של המרפקים, אך יכולים להופיע בכל מקום בגוף וגם להתפשט לאזורים אחרים עם הזמן.

אצל למעלה משני שליש מהחולים קיימת נטייה תורשתית לאלרגיות ולאסתמה ורבים מהם אכן מפתחים במרוצת השנים מחלות אלו. עם זאת, אצל חלק גדול מהחולים הסימפטומים של אטופיק דרמטיטיס חולפים עם השנים.

מה מחמיר את האסתמה של העור?
הסימפטומים של אטופיק דרמטיטיס עלולים להחריף בשינויי מזג אוויר, במיוחד בתקופות של מזג אוויר יבש או סביבה יבשה עקב פעולת מיזוג; בעקבות מצבי סטרס; מחלות זיהומיות שמלוות בחום וחשיפה למזונות או חומרים שונים שמעוררים תגובה אלרגית.

החמרה במצב האסתמה של העור יכולה להפוך פריחה קלה בעור לאדומה, יבשה ומגרדת יותר עם פצעים פתוחים, מודלקים ולפעמים גם עם זיהום ומוגלה. הגירודים העזים יוצרים מתח ועלולים להשפיע רגשית על החולה ובני משפחתו, שנותרים חסרי אונים לנוכח הסבל שהמחלה גורמת לילדם.

הטיפול באסתמה של העור על פי הרפואה המערבית
הטיפול ברפואה המערבית מבוסס ברובו על משחות ותרופות סטרואידיות (נגזרות של קורטיזון). במקרים חמורים, שאינם מגיבים למשחות, משתמשים כיום גם בתרופות ביולוגיות. אמנם הן מטפלות בסימפטומים בטווח הקצר, אך עם הזמן הגוף מסתגל אליהן ויש צורך להחליף אותן או להגדיל את המינון שלהן. הדבר מחליש את מערכת החיסון של המטופל, גורם להחמרת תופעות הלוואי או התסמינים ומוביל לנזק לעור, שנעשה רגיש יותר.
טיפול נוסף שמקובל כיום הוא פוטותרפיה, המבוסס על גלי אור.

אסתמה של העור בראי רפואה סינית
בשפה הסינית אטופיק דרמטיטיס נקראת מחלת ארבעת הקפלים, על פי האזורים השכיחים של הופעת המחלה. על פי הרפואה הסינית המסורתית אסתמה של העור קשורה לחולשה של הטחול וחוסר איזון של הכבד, בנוסף לחולשת מערכת החיסון וחשיפה לגורמים מעוררי אלרגיה ותנאים סביבתיים יבשים.

בגלל שאסתמה של העור באה לידי ביטוי בפריחה אדומה, גירוד, יובש בעור וסימנים נוספים המעידים על חום ויובש שנמצאים בגוף, החלק המרכזי בטיפול ברפואה הסינית יהיה קירור ולחלוח על ידי צמחי מרפא סיניים, דיקור סיני והמלצות תזונתיות.

מהו הטיפול באטופיק דרמטיטיס על פי הרפואה הסינית?
התאמת הטיפול נעשית לאחר אבחון המטופל בכלים המקובלים ברפואה הסינית המסורתית, כמו תשאול מקיף, אבחנת לשון ודופק. נקודות הדיקור וצמחי המרפא נבחרים בהתאם למצב המטופל. בדרך כלל הקלה משמעותית מורגשת לאחר מספר טיפולים ומדובר הטיפול טבעי לחלוטין.

הטיפול באסתמה של העור משתנה גם בהתאם למצב המחלה. לדוגמה, בזמן ההתפרצות מתמקדים בטיפול בגרד המטריד, בפריחה ובאופן כללי בתסמינים. בהפוגה מההתקפים הטיפול מתבסס על חיזוק מערכת החיסון לשם מניעה בעזרת דיקור סיני (אקופונקטורה), צמחי מרפא סיניים, המלצות לתזונה ולאורח חיים על פי התפיסה של הרפואה הסינית.

דיקור סיני: דרך מצוינת להרגיע את הגירוד ולהחזיר את המטופל לאיזון. הדיקור עוזר להוציא "חום" מהגוף, המאופיין בפריחה אדומה.

צמחי מרפא סיניים: שילוב של מספר צמחים סיניים יחדיו לשם הזנת העור וחיזוק מערכת החיסון. דוגמאות לצמחים אלו: סקוטלריה, סופורה, קיסוסית, יערה ולפה גדולה.

תזונה סינית: התאמת מזונות למטופל בהתאם לרפואה הסינית. לדוגמה, חלבונים מהצומח (קטניות) ומבשר רזה; פחמימות מורכבות: אורז מלא, לחם מלא ועוד. מומלץ לצמצם צריכת מזונות מחלב פרה, אותו ניתן להחליף עם מוצרים מחלב עיזים.

רצוי לצמצם צריכת מזונות היוצרים "חום" (לפי רפואה סינית) בגוף כגון פלפל חריף, קינמון ומזונות מטוגנים. כמובן שחשוב להימנע מצריכת מזונות אלרגניים: תירס, מנגו, בוטנים, ביצים ועוד.

כיצד עוד ניתן להקל על הסובלים מאסתמה של העור?
-מומלץ ללבוש בגדי כותנה בלבד ולהימנע מלבוש חם.
-עדיף להתקלח מהר ובמים פושרים ולא חמים.
-רצוי להשתמש במוצרי היגיינה טבעיים ונטולי כימיקלים ככל הניתן.
-להימנע ממוצרי מזון המכילים חומרים משמרים, טעם וריח.
-לא לחמם את החדר ולדאוג לטמפרטורה קרירה.
-לדאוג לשימון העור באמצעות קרם לחות.
-להשתדל לשמור על מצב רגשי מאוזן (ההמלצה הקשה ביותר אם זאת חשובה מאוד).

מרפאה לרפואה סינית | דרור וייסר
דרור וייסר - רפואה סינית. מרפאה לרפואה משלימה ברמת השרון שמתמחה ב...