10 גורמים לפיברומיאלגיה מקנדידה ועד חסרים תזונתיים | טיפול טבעי

26/09/2018

סובלים  מפיברומיאלגיה 2-4 אחוז מהאוכלוסייה. זוהי מחלה כרונית הגורמת לכאבי שרירים, הפרעות שינה וירידה בזיכרון. האם קיים טיפול טבעי ללא תרופות בפיברומיאלגיה? 10 בעיות בריאותיות שגורמות לפיברומיאלגיה בכתבה שלפניכם ואילו מטפלים ברפואה משלימה מטפלים במחלה.

כאבי שרירים בכל הגוף, עייפות, הפרעות שינה וירידה בריכוז ובזיכרון - מכל אלו סובלים החולים בפיברומיאלגיה (Fibromyalgia), מחלה כרונית הפוגעת ב-2%-4% מהאוכלוסייה. למרות שנמצא שפיברומיאלגיה קשורה לשינויים במוח הגורמים לרגישות מוגברת לכאב, הרפואה הקונבנציונלית עדיין לא גילתה מה בדיוק גורם להתפרצות המחלה, מתקשה לאבחן אותה ולרוב הטיפול בה מסתכם בתרופות נוגדות דיכאון וכאב ושינויים באורח החיים.

כתבה נוספת מומלצת:   די לכאב - טיפול בסוג'וק לחולי פיברומיאלגיה

מאידך, הרפואה הפונקציונלית (תפקודית) בוחנת את גורמי המחלה יותר לעומק ומחפשת לטפל בפיברומיאלגיה ומחלות כרוניות אחרות מהשורש וכך לשקם את בריאות המטופל.

פיברומיאלגיה - לטפל במחלות כרוניות שמעודדות את התפתחותה מהשורש וכך לשקם את בריאות המטופל.

ישנם גורמי סיכון שעלולים להגביר את התחלואה במחלה. לפניכם 10 בעיות בריאותיות שגורמות לכך:

1. רגישות לגלוטן

רגישות לגלוטן קשורה ליותר מ-55 מחלות, בנוסף למחלת הצליאק (אלרגיה לגלוטן שפוגעת במעיים), לרבות פיברומיאלגיה  (Fibromyalgia) . לא קל לגלות את הרגישות לגלוטן, כיוון שמרבית הסימפטומים שלה אינם קשורים למעיים אלא למערכת העצבים וכוללים כאבים, ירידה בריכוז ובזיכרון, הפרעות שינה, בעיות התנהגות, עייפות ודיכאון

2. צמחית יתר של קנדידה

קנדידה היא פטריה או שמר שנמצאת בכמות קטנה אצלנו במעיים. אך כשהקנדידה מתרבה יתר על המידה (לאחר טיפול אנטיביוטי, למשל, שמחסל גם חיידקים טובים שאמורים למנוע מהקנדידה להתרבות יתר על המידה), היא עלולה לייצר כמות גדולה של רעלנים, לפגוע בדפנות המעיים ולגרום לסימפטומים כמו עייפות, ירידה בריכוז, בעיות במערכת העיכול וכאבים. צמיחת יתר של קנדידה נפוצה מאוד באוכלוסייה בשל תזונה עתירת סוכרים, אורח חיים לחוץ ושימוש תכוף באנטיביוטיקה.

3. בעיות בבלוטת התריס

כמחצית מהאנשים הסובלים מבעיות בבלוטת התריס כלל אינם מודעים לכך, כאשר אצל רובם מדובר

בתת פעילות של הבלוטה. חשוב לבצע בדיקות מעמיקות של הורמוני בלוטת התריס ולהתייחס לרמות האופטימליות שלהם, ולא רק לטווח התקין, כשבאים להעריך את פעילותה. איזון פעילות בלוטת התריס בטווחים הרצויים מקל על עייפות, קשיי ריכוז וחשיבה, דיכאון והפרעות שינה, סימפטומים שמופיעים גם אצל אנשים הלוקים בפיברומיאלגיה (Fibromyalgia).

4. חסרים תזונתיים

מחסור של מגנזיום, ויטמין D ו-B12 הם הנפוצים ביותר בקרב חולי פיברומיאלגיה. השלמתם, במיוחד של המגנזיום, עשויה להקל על הסימפטומים. הדרך הטובה ביותר לדעת אם חסר לכם מגנזיום היא למדוד את הרמות שלו בכדוריות הדם האדומות (לא בנוזל הדם, כמו בבדיקות הרגילות).

5. צמחית יתר של חיידקים במעי הדק ו"מעי דליף"

במעיים שלנו חיים טריליוני חיידקים וכשהאיזון ביניהם מופר בגלל טיפול באנטיביוטיקה או תזונה עתירת סוכרים היכולת שלנו לעכל מזון ולספוג ויטמינים ומינרלים, במיוחד B12, יורדת. צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק (SIBO) ומעי דליף (מצב בו דפנות המעיים מאפשרות חדירה של חלקיקים בלתי מעוכלים למחזור הדם עקב גירוי ותהליכים דלקתיים בתוכם) עלולה להיגרם על ידי גלוטן. מאידך, SIBO ומעי דליף עלולים להוביל להתפתחות אלרגיה או אי סבילות לגלוטן או למזונות אחרים. לכן, קודם כול חייבים לשקם את מערכת העיכול אצל כל מי שחולה בפיברומיאלגיה או במחלה כרונית דומה, כדי לפרוץ את המעגל הסגור ולהביא לשיפור הבריאות.

6. תשישות האדרנל

תשישות האדרנל (בלוטת יותרת הכליה) היא תוצאה של סטרס מתמשך, בין אם מדובר במאמץ יתר גופני, טראומה או לחץ או מתח רגשי. גם כאב כרוני גורם לעומס על בלוטות האדרנל (שתפקידן לעזור לגוף להתמודד עם מצבי סטרס). בדרך כלל, בין הגורמים שיוצרים סטרס אפשר למנות רגישויות למזון, צמיחת יתר של קנדידה, רעילות של כספית, חסרים תזונתיים או מיקוטוקסינים.

מומלץ לתמוך בבלוטות האדרנל באמצעות צמחי מרפא אדפטוגניים (שעוזרים לגוף להסתגל למצבי סטרס) בזמן שממשיכים לאתר את שורש הבעיה שגרמה להתפרצות פיברומיאלגיה ופועלים לתקנה.

7. מיקוטוקסינים

עובדה ידועה היא שעובש יכול לפגוע בבריאות בגלל חשיפה למיקוטוקסינים - רעלנים חזקים שמיוצרים על ידי עובשים רעילים. כרבע מהאוכלוסייה נושאת גנים שהופכים אותם לרגישים מאד להשפעות המזיקות של מיקוטוקסינים. לכן, במקרים של מחלות כרוניות שונות מומלץ לבדוק נוכחות עובש בבית או בעבודה.

8. רעילות של כספית

כספית רעילה לגופנו, ולכן יש הממליצים להחליף את סתימות האמלגם (שמכילות כספית) בסתימות לבנות אצל רופא השיניים. חלק מהמומחים סבורים שחשיפה לכספית היא "החוליה החסרה" בכל מה שקשור לפיברומיאלגיה ומחלות כרוניות נוספות, כמו תסמונת התשישות הכרונית, מחלות אוטואימוניות (בהן מערכת החיסון תוקפת בטעות רקמות או איברים בגוף), הפרעות נוירולוגיות וסרטן.

9. פגם גנטי בחילוף חומרים של חומצה פולית

פגמים במבנה הגן שאחראי על הפיכת חומצה פולית (ויטמין מקבוצת B) כפי שהיא נמצאת במקורות המזון לצורה שבה היא פעילה בגוף ומשתתפת בשמירה על תפקוד תקין של מערכת העצבים ובתהליכי טיהור הגוף מרעלים וממתכות כבדות כמו עופרת וכספית.

ככל שיש יותר שינויים במבנה הגן, יש צורך כמות גדולה יותר של ויטמיני 6B, 12B וחומצה פולית על מנת לאפשר פעילות תקינה של מנגנוני הגוף, שאחראים על טיהור מרעלים.

10. מחסור בגלוטתיון

גלוטתיון הוא תרכובת נוספת שחיונית ביותר למערכות הטיהור מרעלים. הגוף מסוגל למחזר את הגלוטתיון שהוא השתמש בו, אך הוא זקוק לתמיכה כשעומס הרעלים גדול מדי או כשיש מחסור באנזימים שמייצרים או ממחזרים גלוטתיון. במצבים אלו מומלץ לקחת תוספים כמו חומצה אלפא-ליפואית, NAC או צמחי מרפא כמו גדילן מצוי, כיוון שהם עשויים להפחית מהעייפות.

מחלות כרוניות רבות, וביניהן גם פיברומיאלגיה, נובעות משילוב של מספר גורמים מעוררים, הקשורים ומשפיעים אחד על השני. למרות המורכבות, כדאי לרדת לשורש הבעיה ולטפל בה על מנת לשפר את הבריאות ולהימנע מהסיכונים שבנטילת התרופות הרבות לטיפול בפיברומיאלגיה ומהסבל הרב שהיא גורמת.

להתייעצות עם מטפלים מומחים לפיברומיאלגיה- לחצו כאן>>