נזלת אלרגית: נלחמים באלרגיה ברפואה סינית

מיכל שלזינגר - מרפאה לרפואה סינית אינטגרטיבית
24/02/2015
אם כל יציאה שלכם מהבית מחייבת אריזה מספקת של ממחטות נייר לאף הדולף, להתעטשויות הרבות ולעיניים האדומות – סימן שהנזלת האלרגית חזרה. כיצד דיקור סיני, תזונה בעלת אנרגיה קרה וצמחי מרפא יכולים להעלימה כליל? מיכל שלזינגר, מטפלת ברפואה סינית מסבירה
אף דולף, התקפים תכופים של התעטשויות ועיניים אדומות ומגרדות – כלו אלו ביטויים של נזלת אלרגית, תופעה נפוצה בתקופות מעבר, אך לא רק. בעוד הרפואה המערבית מציעה טיפול תרופתי שמקל במידה מסוימת עד ההתקף הבא, הרפואה הסינית מספקת טיפול טבעי שתוקף את מקור הבעיה ומסמן למערכת החיסון לפעול כשהיא באמת צריכה.

אבק , עובש ואפילו דשא עלולים לעורר תגובה אלרגית

נזלת אלרגית היא מחלה דלקתית כרונית בדרכי הנשימה, הקשורה לרגישות יתר לאלרגנים נשימתיים. אלרגנים סביבתיים כגון אבק בבית, עובש, פרוות בעלי חיים, אבקני פרחים, דשאים ועצים חודרים אל מערות האף ודרכי הנשימה ומייצרים תגובה אלרגית שגויה. במקרים אלו מערכת החיסון מתייחסת אל חומרים אלו כאל חומרים רעילים, ובתגובה היא משחררת חומרים המכונים היסטמינים - היוצרים מגוון תגובות וביניהן גודש וגירוי בדרכי הנשימה והאף, גרודים בגרון, התעטשויות תכופות, הפרשה מהאף, דלקת של לחמית העין וקוצר נשימה.

אולם את האשמה לא ניתן להטיל על הסביבה בלבד - נזלת אלרגית יכולה לנבוע גם כתוצאה מסיבות גנטיות או גורמים נוספים כגון חוסרים תזונתיים; תזונה מוגבלת; ליקויים בתהליכי העיכול וביכולת הגוף להתנקות מרעלים; וחשיפת יתר לחומרים מסוימים.

כיצד מטפלים בנזלת אלרגית ברפואה הקונבנציונאלית?

במקרים של נזלת אלרגית ההמלצה העיקרית של הרפואה המערבית היא להפחית את החשיפה לגורמים אלרגניים, ולצרוך תרופות נוגדות דלקת וכן תרופות אחרות המקלות את התסמינים, כגון תרופות אנטי היסטמיניות, תרופות אנטי כולינרגיות, טבליות, טיפות עיניים, תרסיסים וזריקות המיועדות למצבים מורכבים בלבד.

האנטי היסטמינים מפחיתים את עוצמת הגירוי במערכת החיסון, התרופות הסטרואידיות מיועדות להפחתת התגובות האלרגיות של מערכות הגוף, והתכשירים הניתנים בשאיפה, כגון נאזוקורט ופליקוסנאז, כרוכים בתופעות לוואי כגון צרידות, שיעול יבש ולעיתים פטרייה על הלשון.
תרופות מונעות גודש מיועדות לכיווץ גלי הדם ובכך לגרום להאטת זרימת הדם, הפחתת נפיחות הרירית והקטנת הגודש. הן זמינות בטבליות, כגון סינופד, אקטיפד, נוסידקס וקלרינז, או במזלפים כגון אלרין, אלנאז ויברוסיל, ואוטריווין.

מעבר לטיפולים התרופתיים, ממליצים הרופאים להימנע מחשיפה לאלרגנים. אלא שגישות אלו אינן מחסלות את הנזלת האלרגית באופן קבוע ואנשים הסובלים מרגישות זו נאלצים להשתמש בתרופות למשך כל חייהם. כאן נכנסת לתמונה הרפואה הסינית.

נזלת אלרגית מתחילה דווקא בטחול

מטפלים ברפואה הסינית מבינים כי חלק מהמחלות הן עונתיות וקשורות לשינויי מזג האוויר. חדירת "רוח" למערכת המרידיאנים פוגעת בזרימת האנרגיה החופשית - הצ'י, בגוף המטופל. מכאן ניתן להסיק כי על פי תפיסת הרפואה הסינית, אדם הסובל מנזלת אלרגית, סובל בהכרח מהחלשות הצ'י המגן, לפחות במהלך ביטויי המחלה.

היות והצ'י המגן נובע ממערכת העיכול, פירוש הדבר הוא כי האדם סובל גם מחולשת מערכת העיכול. על פי תיאוריית חמשת הפאזות, הטחול הוא גם האימא של הריאות, השולטות במיוחד בצ'י המגן, ולכן חולשת הטחול בקרב הסובלים מנזלת אלרגית, מובילה לחולשת צ'י הריאות וחולשת הצ'י המגן.

הגורמים למצב זה הם תזונה שאינה מתאימה, אכילת יתר, צריכת שפע ממתקים וסוכרים, מאכלים שמנים ושמנוניים, מרוץ מחשבות, דאגה, חרדה, מאמץ יתר, תשישות, מעט מידי פעילות גופנית, הצטברות חום ולחות, מחלה כרונית, הזדקנות וצריכת תרופות.

על פי הרפואה הסינית, הטחול מהווה את שורש יצירת הלחות, כלומר, הליחה. אך הליחה מאוחסנת בריאות. אנשים הסובלים מנזלת אלרגית חווים תסמיני אף דולף ונפיחות ריריות האף. דלקת הלחמית נובעת מן הסטגנציה של הכבד, אשר ברפואה הסינית מתבטא בעיניים.

רוצים להמשיך לדבר על זה? כנסו לפורום רפואה סינית>>

מדוע הנזלת מופיעה על רקע עונתי?

על פי הרפואה הסינית, העובדה לפיה חלק מהאנשים סובלים מנזלת אלרגית על רקע עונתי, בעוד שאחרים סובלים ממנה לאורך כל השנה, נובעת דווקא מהבדלי טמפרטורה -  בתקופת האביב והקיץ עולות הטמפרטורות, הגוף מתחמם ויש צורך באכילת יותר מזונות מקררים, ויותר מידי פירות מתוקים וסוכרים.

היות והחומרים המתוקים מצטברים בטחול, עודף ממנו יוצר לחות וליחה. כשנושבת גם רוח חיצונית, כמו בחילופי עונות, היא מחלישה את הריאות ופוגעת בזרימת הצ'י המגן. לאנשים הסובלים מהנזלת האלרגית בתקופת האביב בלבד או בחילופי עונות, יש קונסטיטוציה חזקה יותר בהשוואה לאנשים הסובלים מהתופעה לאורך כל השנה. יחד עם זאת, בשני המקרים יש צורך בטיפול.

הטיפול הסיני נקבע על פי אבחנת דופק, לשון ותסמיני הגוף

כאמור, הרפואה הסינית מתייחסת לנזלת אלרגית כאל מצב של חוסר איזון הנובע באחת ממערכות הגוף, לכן הטיפול שמציעה נועד "לתקוף" את שורש הבעיה, על מנת להעלים כליל את התופעה. כלומר, הטיפול מקיף את התסמינים בשילוב עם טיפול
באדם כולו.

המטפל ברפואה סינית מבצע אבחנת דופק, לשון ואבחנת גוף, ומתייחס אף לתסמינים אותם מציג המטופל. עם ביצוע האבחנה, הוא קובע שיטת טיפול המבוססת על דיקור, רפואת צמחים והנחיות מתאימות לשינוי אורח החיים והתזונה על מנת
לשפר את המצב.

עוד שיטות טיפול טבעיות

הומוטקסיקולוגיה לנזלת אלרגית

כאמור, רעלנים עשויים לנבוע ממקור פנימי או חיצוני. על פי הרפואה הסינית, המקורות הפנימיים נוצרים כתוצאה ממטבוליזם לקוי, בעוד שהמקורות החיצוניים נובעים מחיידקים, וירוסים, חומרים כימיים, צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומרים כימיקלים, תרופות, וטראומות.

נטרול הרעלים והפרשתם מתבצע בעזרת מנגנונים שונים בגוף ומבוצע בעיקר ברמת איברי ההפרשה, הכבד, הכליות, העור ומערכת הנשימה. כשכמות הרעלנים גדולה מידי והגוף אינו מסוגל להתמודד, נוצר מצב חולי - בו הגוף כולו עסוק בתהליך הנטרול, כך שדיכוי התהליך עלול להוביל למחלה כרונית.

טיפול הומוטוקסיקולוגיה מבצע שתי פעולות במקביל: האחת, הפסקת החשיפה ונטרול הרעלנים בגוף באמצעות שינוי בהרגלי החיים כגון שינוי תזונתי, פעילות גופנית, והימנעות מחשיפה למצבים קיצוניים. הפעולה השנייה מסייעת לגוף לסלק את הרעלנים באמצעות עידוד פעולת מערכות ההפרשה בגוף בעזרת תרופות הומיאופתיות שונות, המכונות תרופות מנקזות.

רפואת צמחים

כשהמטופל סובל מאלרגיה פעילה, הטיפול מתחיל במצב האקוטי, הפסקת הנזלת, הגרד, העצבנות, העיניים הדלוקות וקבלת מרשם לפורמולת צמחים מתאימה. מטופל הוסבל מנזלת אלרגית טרם עונת האלרגיה, ככל הנראה יקבל טיפול צמחים המחזק את הטחול והריאות ומניע את אנרגיית הכבד. כך תימנע הופעת האלרגיה או לפחות תוחלש.

מיכל שלזינגר - מרפאה לרפואה סינית אינטגרטיבית
שמי מיכל שלזינגר מטפלת ברפואה סינית אינטגרטיבית. בעלת מרפאה פרטית...