קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
7001
0
 


כאבי שרירים: מטפלים עם חום או קור? | טיפול טבעי

שמי שגיב
08/05/2019
נפצעתם, נחבלתם או סתם נתפס לכם שריר? חימום או קירור האזור הכואב יכול לעשות פלאים. האם נכון יותר לחמם או לקרר ומתי זה עלול להחמיר את הבעיה?


טיפול בחום או קור לטיפול כאבים ושרירים מתוחים הינו שיטת טיפול מוכרת אלפי שנים עוד ממעיינות החמא או מהארצות הקרות, בהן נהוג לטבול במי קרח כאמצעי להפגת כאבים. כמעט בכל בית, מכה חזקה או פנס בעין יטופלו מיידית בשקית קרח להורדת הנפיחות וכאבי מחזור ילוו בכרית חימום להרגעת האזור, כך שניתן לומר כי הזמינות והפשטות של טיפול בחום או קור מקנים להם מקום חשוב בארון העזרה הראשונה. אך האם אנחנו באמת יודעים כיצד להשתמש בטיפול קירור או חימום לכאבים ומתי יותר נכון להשתמש בקור או חום ולאורך כמה זמן? כל התשובות


טיפול בחום לכאב בשריר – להורדת סף הגירוי העצבי ולשחרור השריר


טיפול טבעי בעזרת גורם מחמם תורם להקלה בכאבים שמקורם בשרירים, מפרקים ובשאר הרקמות הרכות כמו גידים, רצועות ופאציה. החום גורם להתרחבות דפנות כלי הדם, הגברת זרימת הדם והתרככות הרקמה ובכך מאפשר את הרפיית השרירים. שיפור בזרימת הדם מגביר את אספקת החמצן והרכיבים התזונתיים ומאיץ תהליכי ההתאוששות, סילוק פסולות מטבוליות (חומצת חלב) וחלקי רקמות פצועים ובכך תורם לניקיון המקום.

בנוסף, טיפול בחום מסייע להפגת כאב משום שגורם לירידה בסף הגירוי העצבי ומאפשר את שחרור השריר. החום מקל על התקשחות גידים ורקמות רכות ומשפר טווח תנועה במפרקים המוגבלים.

השימוש באמצעות טיפול חום מומלץ במקרים של הפגת כאבים כרוניים, הרפיית שרירים ורקמות רכות ולפני פעילות גופנית ותחרויות ומספר שעות לאחר הפעילות.


כריות חימום ועד ג'קוזי – מהם אמצעי החימום לכאבי שרירים הקיימים


•    הזרמת מים חמים לאזור השריר הפגוע (יעיל, מהיר וזול).

•    הנחת כריות חימום שניתן לחמם במיקרוגל.

•    מריחת משחות וקרמים לשימוש מקומי שמכילים מרכיבים היוצרים תחושת חימום ומשככי כאבים טבעי לשריר.

•    אמבטיה, ג'קוזי וסאונה בטמפרטורה של 40-45 מעלות, לא יותר מ-30 דקות, יחממו את כלל הגוף ויסייעו לניקוז הפסולות המטבוליות.
מיד לאחר החימום רצוי לנצל את התרככות המקום ולבצע מספר תרגילי מתיחות כדי לשפר את גמישותו.

רוצים להתייעץ עם מומחה בכאב שרירים באזור המגורים שלכם? לחצו >>



מתי אסור לעשות טיפול בחום


חימום האזור הפגוע אינו מומלץ ואף עלול להזיק אם נעשה מיד לאחר פעילות. אסור להשתמש בחום לפציעות אקוטיות (חבלה, מתיחת שריר, קרעים), לפצעים פתוחים ובמצב דלקתי.

כמו כן, יש להיזהר מחימום יתר בעיקר אם קיים מצב של ליקויים תחושתיים (סוכרת), יתר לחץ דם, דלקות כלל מערכתיות ובעיות ורידים.


טיפול בקור לכאב שרירים – לכיווץ כלי הדם ולהפחתת נפיחות


גם טיפול בקור משמש להפגת כאבי שרירים ומשחרר שרירים מכווצים. אך בניגוד לחום, טיפול בקור גורם לכיווץ כלי הדם ולכן עוזר בהפחתת נפיחות ובצקת המתפתחות לאחר מתיחת שריר או רצועה (נקע), אך הוא מאט את התהליכים המטבוליים. הקלה על כאב בשריר נובעת מהפחתת הנפיחות, מכך שהקור "מרדים" את עצבי הכאב וגורם לשרירים להיות פחות רגישים למתיחה.

לאחר החבלה יתכן גם נזק לכלי הדם, שיוביל לדימום ונפיחות מקומיים. בעקבות הפציעה דפנות כלי הדם באזור מתרחבות כדי לאפשר מעבר של תאי הדם הלבנים, שמשתתפים בתהליך הריפוי. הקור עוצר את דליפת הדם המקומית, מאט תהליכים מטבוליים והצורך בחמצן ובכך מקל על הכאב ומזרז תהליכי ההחלמה.

הטיפול בקור לכאבי שרירים מומלץ בעיקר ב- 48 השעות הראשונות לאחר פציעות כמו מתיחה, קרע, נקע, שבר ודלקת. בשלבים הראשונים, ניתן לקרר את המקום הפגוע מספר פעמים ביום כל שעה-שעתיים למשך 10-15 דקות. הקור יעיל גם למניעה בעיקר לאזורים שנפגעו בעבר או לאזורים רגישים, במיוחד לאחר פעילות גופנית.

חשוב לשים לב - בגלל שהקור יעיל בהפחתת הכאב, עלול הפצוע לחוש ש"הכל כשורה" ולחזור לפעילות מוקדם מדי ובכך לסכן את תהליך ההחלמה. 


מקוביות קרח ועד ירקות קפואים – מהם אמצעי הקור לכאבי שרירים הקיימים


  • אמצעי השימוש בקור מאוד מגוונים וזמינים: כשהפגיעה נקודתית, כמו בגיד אכילס, ניתן להשתמש בקוביית קרח - לעטוף קוביית קרח במטלית ולעסות את האזור הפגוע לאורך הגיד למשך 5-8 דקות בכל פעם. 

  • כשאזור הפגיעה רחב יותר כמו רצועה או שריר, ניתן להשתמש בכוס מים שהוקפאה מבעוד מועד. לפני השימוש יש לקרוע את קצהו העליון של הכוס, לחשוף את הקרח ולעסות את השריר או האזור הפגוע לאורכו ורוחבו למשך 6-10 דקות בכל פעם.

  • כשהאזור רחב עוד יותר, כמו הגב, או כשאזור אינו ממש שטוח ניתן להשתמש אפילו בשקית ירקות קפואים כמו אפונה או תירס, שיכולה לעטוף את האזור בהתאמה למבנה הגוף. ניתן לקרר את המקום עד 15 דקות בכל פעם, מעבר לכך אין לקירור השפעה נוספת.

  • אלו האמיצים שמרגישים שכל הרגליים כואבות להם, יכולים למלא אמבטיה במים קרים, להוסיף מספר תבניות קרח ולצלול. קירור כל הרגליים תורם רבות לא רק להפחתת כאבים אלא גם להתאוששות מאימונים עצימים ולתחושה שהגוף עומד להתפרק.

  • ניתן גם להשתמש בתרסיסים או משחות מקררים, אך השפעותיהם שטחיות וזמניות

 


מתי אסור לעשות טיפול בקור


יש להימנע משימוש בקור מעבר לזמן המומלץ אחרת עלולה להיווצר השפעה הפוכה של הגברת זרימת דם בניסיון לחמם את המקום. יש גם להיזהר מקירור יתר שעלול לגרום לכוויות קור ולהימנע משימוש בקור מעל אזורים עם לקויות בזרימת הדם ותת-רגישות (סוכרת).

 

מה לגבי שילוב של טיפול טבעי בכאבי שרירים עם חום וקור?


דרך יעילה להגברת זרימת הדם ולהאצת התהליכים המטבוליים היא השימוש בחום וקור לסירוגין - טבילה באמבטיה או ג'קוזי חמים (40-45 מעלות) למשך 5-10 דקות ומעבר מיידי  למקלחת צוננת לאותו פרק זמן. יש לבצע זאת מספר פעמים ורצוי לסיים בקור.

 

 

 עוד כתבה מומלצות באותו נושא שתעניין אותך: 6 דרכים פשוטות להפחית בצקות וצבירת נוזלים בגוף

הוספת תגובה הדפס חזרה
שמי שמי שגיב, ד"ר לכירופרקטיקה עם וותק של מעל 20 שנה וניסיום טיפולי ש...

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"