בעיות קשב וריכוז? אולי זאת בעיה בוויסות החושי

אריאלה ליבנה
29/03/2015
ילדים רבים מאובחנים עם בעיות קשב וריכוז ומטופלים בהתאם, כאשר המקור להפרעות מגיע דווקא ממקום אחר – קשיים בוויסות החושי. מהו חוסר איזון בוויסות חושי ואיך שיטת אלבאום מטפלת בו ללא שימוש בתרופות?

כמעט בכל שיחה בין הורים עולים הנושאים של קשב וריכוז ובעיות התנהגות. הסיבה לכך היא שאחד מתוך שישה-שבעה ילדים לוקה בסוג מסוים של הפרעות התנהגותיות, שפוגעות בתפקוד שלו בבית ובבית הספר. הפרעות קשב וריכוז (ADD) מתבטאות בחולמנות, חוסר יכולת להתרכז ולהישאר ממוקד לאורך זמן, חוסר ארגון ומלוות לפעמים גם בהיפראקטיביות או באימפולסיביות (ADHD). כרבע מהילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מלקויות למידה.

אבחון הפרעות קשב, שנעשה על ידי  נוירולוג או פסיכיאטר, מבוסס על תצפית ותשאול המטופל, ההורים והצוות החינוכי וביצוע מבחני התפקוד המתמשך, כדוגמת TOVA. פעולות אלה נועדו לקבוע אבחנה בלבד. הבדיקות הקונבנציונליות אינן נותנות תשובה חד משמעית לגבי מקור הפרעת הקשב והריכוז או הגורמים השונים שלה.

בסוף, הילד מקבל טיפול תרופתי. אך אצל רבים מהם הסימפטומים ממשיכים להופיע למרות שהם מקבלים תרופות. אמנם הרופא יכול להעלות את מינון התרופה, אך רצוי לבדוק אם יש גורם נוסף לבעיה – כמו קושי בוויסות חושי.

מה זה קושי בוויסות חושי ואיך הוא הורס את היחסים עם סבתא?

חוסר איזון בוויסות חושי (Sensory Modulation Disorder SMD) מתבטא בהגברה או בירידה של היכולת הטבעית לסנן את כלל הגירויים הנקלטים באמצעות החושים, וזוהי תופעה נפוצה למדי. לדוגמה, אדם בעל רגישות יתר שמיעתית חווה רעשי רקע, כמו דיבור, רעש מזגן ואפילו תקתוק שעון, כגירוי מתמיד שאי אפשר להתעלם ממנו. היות שאף סביבה אינה "סטרילית" מרעש, הגירויים תדירים, חודרים ומקשים על הריכוז ללא הרף.

גם רגישות יתר למגע, שגם היא תופעה נפוצה, גורמת לחוות מגע באופן בלתי נעים וחודרני. ילדים כאלו יכבסו בגדים חדשים לפני לבישתם, יסירו תוויות מהחולצות, יימנעו ממגע עם מרקמים שונים ויירתעו מחיבוק עדין ונשיקות רטובות של סבתא - גם במקרה זה הצפת הגרויים על ידי מגע גורמת להעלאת רמת המתח.

הצפה בגירויים שמיעתיים או תחושתיים מסיחה שוב ושוב את הדעת, מקשה על הריכוז והקשב, ויוצרת מתח גופני רב. המתח שמצטבר בגוף מתבטא במתח שרירי, דופק מואץ, עצירת נשימה, ומחייב תנועה כדי לפרוק אותו לאחר מספר דקות.

למעשה, הסימפטומים שנובעים מגירויים בלתי מווסתים זהים למאפייני הפרעות קשב (הסחה וקושי בריכוז) והיפראקטיביות (תנועתיות שנועדה לפרוק את המתח הגופני). לכן, רבים הסיכויים שלילד כזה יוצע טיפול תרופתי. אך דווקא טיפול בשיטת אלבאום יכול לתת מענה מתאים יותר להפרעה בוויסות החושי.

טיפול בשיטת אלבאום

שיטת אלבאום היא שיטת הוליסטית, הרואה את האדם כמכלול ובוחנת אם בעיה התנהגותית היא משנית לבעיה אחרת. לכן, השלב הראשון הוא להקשיב לילד ולברר מה מפריע לו, לאתר את הגורמים לקושי ולזהות את תסמיני התופעה. חשוב  להסביר להורים שלא מדובר בילד "מפונק" או עם "מוזרויות", אלא בתופעה מוכרת. הבנה זו מקלה על ההורים ועל הילד עצמו. כמובן, אין לכעוס או להיעלב כשילד נרתע ממגע, אלא לנסות לברר איתו איזה מגע מתאים לו.

הטיפול בשיטת אלבאום קושר את הגוף והנפש וכולל מגוון טכניקות של טיפולים גופניים, כגון: מגע, הרפיה ונשימה. השיטה מלמדת את המטופל להיות מודע יותר לגופו ולווסת את הגירויים שמפריעים לו, להרפות את גופו ולפרוק את המתח, ועל ידי כך לשפר את רמת הקשב והתפקוד. הטיפול מתקיים במפגשים שבועיים בני 50 דקות, בהתאם לעומק הקושי ומידת ההתקדמות, והוא כולל תרגילים לבית והמלצות ליישום בבית .

שילוב הדרכת ההורים במהלך הטיפול בילד מחזק אותם ומאפשר להם לקחת חלק בהובלת השינוי לידיהם כדי לקבל תוצאות מיטביות לטיפול.

לכל המטפלים בשיטת אלבאום>>
שמי אריאלה ליבנה מטפלת מוסמכת בשיטת אלבאום. עובדת עם אוכלוסייה מגוו...