קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
13305
0
 


פסח בא: כך תשמרו על המשקל בחג

מערכת תוכן אתר קליניקה
17/04/2019
מתים על חרוסת אבל שומרים על הדיאטה? ריכזנו עבורכם את הכללים שיעזרו לכם לנווט בסבך הקלוריות ולצאת מפסח בשלום או לפחות עם אותה גזרה

חוץ מתחושת המשפחתיות, חג פסח מביא איתו גם שפע קלוריות, ביקורי אורחים ומאכלים שהתועלת הבריאותית שלהם מוטלת בספק. מצות, חרוסת וארוחת ליל הסדר הדשנה יקשו מאד על כל מי שמנסה לשמור על המשקל ומקפיד על תזונה נכונה. כיצד בכל זאת ניתן לשמור על תזונה בריאה בחג? כל הכללים לפניכם.


אכלו משהו לפני ארוחת ליל הסדר -
ציפייה לארוחת החג תוך הקראה ממשוכת של ההגדה, שמתובלת בארבעה כוסות יין, עלולה לגרום לרבים לאבד שליטה ולאכול מכל הבא ליד.

מומלץ לא להגיע לארוחת החג רעבים. אכלו בצורה מסודרת במהלך היום, כך כשתסבו לשולחן תהיו בשליטה. לדוגמה, ארוחת בוקר קלה - סלט עם גבינה וביצה, בצהרים - צלחת מרק קטניות או עדשים או מרק מינסטרונה עשיר עם מצה קלה או אורז, בתוספת דג או בשר (מנת חלבון).


המעיטו באכילת מצות - אמנם הערך הקלורי של מצה הוא 130-150 בממוצע, כמו של שתי פרוסות לחם. אך מצה רגילה אינה משביעה כמו לחם, היא דלה בסיבים תזונתיים ובנוזלים, לכן אוכלים ממנה יותר. בנוסף, בגלל שהמצות יבשות מאוד הן עלולות ליצור בעיות עיכול ועצירות.
מומלץ להמעיט באכילת מצות (כפי שאמרו חז"ל – מנה כזית) ולהוסיף הרבה ירקות שיספקו נוזלים וסיבים תזונתיים.


הרבו באכילת ירקות -
הירקות נותנים תחושת מלאות, אך כמעט לא נחשבים מבחינה קלורית. אפשר לאכול ירקות בכל הזדמנות: כנשנוש, בין הארוחות ותוך כדי הארוחה עצמה.

אילו ירקות מומלצים? ירקות בכל הצבעים, למען הוויטמינים. עם זאת, הירקות הירוקים עדיפים, כיוון שתכולת הסוכר בהם נמוכה. ירקות נוספים המומלצים כבסיס לסלט נהדר ודל קלוריות: חסה, כרוב, גזר או צנונית (ירקות מרזים, משתנים, שורפים שומנים ומשפרים את פעולת המעיים), סלק (מונע עצירות, בריא, מתקתק – פחמימה מורכבת נהדרת), גזר, דלעת או בטטה (כאנטיפסטי או בתוך מרק). הירקות מלאים בוויטמינים, מינרלים ובטא-קרוטן.

תוספת מרעננת לסלט בריא תהיה נבטי חמניות, זרעי רימונים או רוטב על בסיס תרכיז רימונים וללא שמן, או סלט שומר עם לימון ושמיר.

דרך נוספת להגיש ירקות - לאפות תבנית של ירקות חתוכים או שלמים מכל הגוונים והסוגים: כתומים טובים לחיזוק הטחול, האדומים מכילים נוגדי חימצון -  ליקופן (עגבניות) וויטמין C (פלפל אדום) והירוקים יעניקו מינרלים: ברזל, סידן, אבץ ולוטאין (נוגדי חמצון). על פי הרפואה הסינית, ריבוי סוגי הירקות משלים את כל הטעמים, כולל המתוק, תורם לתחושת שובע ואיזון ומפחית את התשוקה לממתקים.


אכלו מזונות מוכרים אם אתם רגישים למזון - אל תתביישו לשאול ממה מורכבת המנה, ואל תהססו לוותר עליה אם היא עלולה לסכן אתכם. אם אתם רגישים לגלוטן, הצטיידו בפריכיות אורז והקפידו לאכול רק מה שברור שאין בו קמח, כגון ביצים קשות, בשר, עוף, דגים (לא הגפילטע פיש, כי לרוב יש בו קמח מצה). המירו עוגות בפירות או סורבה.


אכלו בצורה מודעת ומבוקרת -
החג הוא הזדמנות לארח ולהתארח. אם הוזמנתם לשתי ארוחות גדולות באותו היום, תכננו את היום כך שתאכלו בארוחה השלישית משהו קטן – יוגורט עם פירות או מרק ירקות. כך תצליחו להישמר מפני עודף קלוריות. המלצה נוספת: תמיד התחילו ארוחה משפחתית גדולה עם סלט.


מומלץ לגוון בפחמימות -
בשבוע הפסח רצוי לאכול עוד סוגים של פחמימות טובות, במקום להתמקד במצות. לדוגמה, אורז (עדיף בסמטי או מלא) או פריכיות אורז (כ-30-40 קלוריות לפריכית ממוצעת). האורז סופג נוזלים במערכת העיכול ומשביע. המלצות נוספות: תפוחי אדמה, בטטות, דוחן, קינואה, עדשים, אפונה, גזר, שורש סלרי, ועוד שורשים למיניהם. הם קלים לעיכול, משביעים ומכילים רק חלק מהקלוריות שיש במצות.


טיפים נוספים שיעזרו לכם לעבור את החג בלי להעלות קילוגרמים מיותרים:


•    הקפידו על שתייה מרובה, 8-12 כוסות ביממה. מים או תה צמחים טובים למערכת העיכול, הם מוסיפים לחות ורעננות. יין או קפה אינם נחשבים במניין הנוזלים, המעיטו בהם והימנעו ממשקאות מוגזים.
 
•    אכלו חלבונים מדי 3 שעות, כי הם עוזרים לשמור על שובע לאורך זמן ולמנוע חיפוש מתמיד אחרי משהו מתוק או משהו לנשנש.

•    הימנעו מאכילת מתוקים, כי בסופו של דבר הם יגרמו להתפתחות מהירה של תחושת רעב. מומלץ לאכול מדי שלוש שעות ארוחה קטנה ומאוזנת, המכילה פחמימות מורכבות וחלבון.

•    העדיפו לחמניות מקמח תפוחי אדמה על פני מצות וותרו על ארוחות גדולות בלילה, כדי למנוע נפיחות. במידת האפשר, הסתפקו בירקות מבושלים או מאודים, מרקים המבוססים על ירקות שורש.

•    החליפו רטבים לסלט במיץ לימון, פלפל ומעט מלח. אפשר להוסיף טיפת סילאן, תרכיז רימונים או תפוח עץ מגורד להמתקה. לדוגמה, סלט וולדורף ללא מיונז יכלול רכיבים כתפוח מגורד, שורש סלרי מגורד, אננס (אם אפשר טרי), לימון פלפל שחור ו-2 כפות אגוזי מלך טחונים (המכילים כ-300 קלוריות, אז לשיקולכם אם לוותר).

•    הימנעו ממאכלים שומניים כגון: מיונז, שמנת, רוטב לסלט על בסיס שמן, טוגנים, חצילים מטוגנים, גלידה, ממרח שוקולד וחמאת בוטנים. בסופו של דבר הם מוסיפים מאות קלוריות לתפריט היומי בלי שנשים לב.


קראו עוד: ארוחת החג: איך להקל על הכבדות?


עשיתם כל מה שנדרש ובכל זאת אתם חשים מלאים?


התחילו את הבוקר עם כוס מים ומיץ לימון (אפשר להמתיק במעט דבש) לניקוי הכבד שתפקודו נפגע מארוחות מאוחרות. לפי הרפואה הטבעית, אם הכבד אינו מספיק להתנקות, זה עלול לגרום לבעיות בכיס המרה ולעודף כולסטרול בטווח הרחוק. המשיכו בשייק או מיץ ירקות מירקות עליים, כמו פטרוזיליה, שמיר, עלי סלרי, הוסיפו חסה, מלפפונים, חתיכת סלק, תפוח ירוק ולגמו בהנאה.

רוצים להתייעץ עם מומחים לנטורופתיה ותזונה נכונה?לחצו כאן>> 

 

נכתב בשיתוף: אסתר מנחם 

הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"