קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
1792
0
 


בריאות בסדר פסח - חלבון, סיבים ומינרלים בארוחת חג

מערכת תוכן אתר קליניקה
17/04/2019
סדר פסח יכול להיות מקור מצוין לתזונה בריאה אם אוכלים את הדברים הנכונים. זרוע וביצה כמקור לחלבון איכותי, חרוסת לבריאות הלב וכלי הדם וחזרת להמרצה וחיזוק מערכת החיסון. על אף השם הרע שיצא לארוחת החג, מסתבר שצלחת הסדר מכילה לא מעט מאכלים בריאים. כל מה שרציתם לדעת על הצלחת הכי מדוברת בשולחן סדר פסח



אצל רובנו סעודת החג מעוררת חשש מפני קלוריות עודפות, שפע פחמימות ותפריט עתיר שומנים. האמנם מדובר בעומס לא מוצדק על מערכת העיכול, או שמא מסתמנת לנו הזדמנות ליהנות מארוחת בריאות?
 


זרוע – לבנייה של הגוף ותחושת שובע


הזרוע מסמלת את קרבן הפסח שהוקרב בבית המקדש, ואף מזכירה לנו את העוצמה באופן בו ה' הוציא את בני ישראל ממצרים "ביד חזקה ובזרוע נטויה".

אמנם זרוע היא מקור לחלבון עשיר המשמש לבנייה של הגוף, אך חשוב לבחור במקורות הדלים יחסית בשומן. לכן, על מנת להפיק את מירב התועלת התזונתית, מוטב לבחור בכנף של עוף על פני זרוע של כבש. שילוב של חלבון איכותי בתזונה, מספק אבני בנייה טובים לשרירי גופנו ובנוסף מקנה תחושת שובע ומשתלב בדיאטות מפוחתות בפחמימות.



ביצה – תומך בפרופיל השומנים ומחזק זיכרון


אמנם יצא לה שם רע בשל תכולה גבוהה של כולסטרול, אך חשוב לדעת כי רמת הכולסטרול בדם מושפעת מעט מהכולסטרול הגלום במזון. הביצה מספקת לגופנו חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, ובתור שכך מומלצת מאוד בתקופה של גדילה והתפתחות ילדנו.

סיבה נוספת לשלבה בתזונת ילדים ונוער היא תכולה נאה של כולין - חומר מפתח לתקשורת עצבית תקינה ולהתפתחות טובה של המוח. מסיבה זו, מומלץ לשלבה גם בתזונה תומכת זיכרון וכמניעה למחלת האלצהיימר. הכולין אף מהווה חומר מוצא ללציטין, שמווסת את רמת השומנים בדם על ידי העלאה של הכולסטרול הטוב HDL.

לצמחונים שביננו, מומלץ לשלב אכילת ביצים בתפריט כמזון עתיר ברכיבים החיוניים לגוף, כולל ויטמין B12 הקיים רק במקורות מן החי.



מרור – תומך בפעילות של מערכת העיכול ועתיר במינרלים


המרור מסמל את המרירות בחייהם של בני ישראל, בהיותם משועבדים במצרים. על פי המסורת ניתן להגיש חסה או עולש ויש הבוחרים במרירות של שורש החזרת.

לעלי המרור ניתן לייחס ערכים טובים כמו כמות נאה של סיבים תזונתיים, חומצה פולית ומינרלים חשובים. מדובר במזון דל קלוריות ולכן הוא משתלב בכל דיאטה התומכת בירידה במשקל. ערך מוסף נרשם לטובת עלי העולש, אשר בזכות הסיבים המסיסים שבו מסייע בתהליכים מטבוליים שונים, כולל הפחתה ברמות הסוכר בדם ושיפור פרופיל השומנים.


חזרת – שורש עתיר כל טוב, מחזק וממריץ


החזרת כאמור מוגשת אף היא כסמל למרירות חיי השעבוד במצרים. בדומה לחבריה המרורים, גם היא דלת קלוריות ועתירה בוויטמינים ומינרלים וזאת בנוסף להיותה מחזקת. השימוש בשורש נפוץ ברפואה העממית לטיפול בבעיות הקשורות במערכת הנשימה, כולל ליחה, נזלת ושיעול. בזכות האנרגיה המחממת של השורש, מומלץ לשלבה בתפריט לחיזוק המערכת החיסונית ובמהלך החורף למניעה ולטיפול בהתקררות.  
 


חרוסת – לבריאות הלב וכלי הדם


החרוסת נועדה להמתקת המרירות וכסמל לחומר משולב הנועד להדבקת הלבנים במצרים. בדומה לטיט שהוא תערובת של חול ומלט, גם החרוסת משלבת מרכיבים שונים – תמרים, אגוזים ולעתים תפוח עץ – שהשילוב בניהם מייצר ממתק מופלא שכולו מן הטבע. אמנם מתקבלת רמת סוכר גבוהה מן התמר, אך תוספת האגוז מאזנת את הערך הגליקמי וכך מונעת עליה קיצונית של רמות הסוכר בדם.

אגוזי המלך מספקים חומצות שומן חיוניות ובכך תומכות בבריאות הלב, התמר עתיר בסיבים ומינרלים חשובים, דל בנתרן ועתיר באשלגן ולכן מתאים למצבים של יתר לחץ דם. תפוח עץ הוא פרי התומך במערכת העיכול ומשתלב בכל דיאטה למצבים מטבולים לא מאוזנים, כמו גם השמנה ורמות גבוהות של שומנים בדם.



כרפס – תומך בכבד ומפחית יתר לחץ דם


על הכרפס מברכים "בורא פרי האדמה", ובתור שכזה הוא מספק איכויות בריאותיות לרב. הכרפס, הלא הוא הסלרי, הנו מזון דל קלוריות, מחזק ומזין. מיוחסת לו תכולה נאה של סיבים וכן של מינרלים חשובים, בניהם אשלגן ההופך אותו מתאים למצבים של יתר לחץ דם.

זהו ירק משתן התורם להפחתת נפח הנוזלים בגוף, ולכן מתאים גם במצבים בהם יש צבירת נוזלים, בצקות וגם במצבים של דלקות בדרכי השתן בהן חשוב לשטוף החוצה את החיידקים. היותו משתן בנוסף לאיכויות נוספות של ניקוי הדם ותמיכה בכבד, הופכות את הסלרי למזון נפלא בתהליכי ניקוי ופינוי רעלים מן הגוף. ניתן לשלב את הסלרי בסלטים, תבשילים וכן במיצים בתוך תהליכי צום וניקוי.



ומה לגבי מצות?


רבות נאמר בגנותה של המצה - ריבוי קלוריות, עומס על מערכת העיכול, עצירות ותחושת חנק ומיאוס. מצה תעשייתית היא אכן פחמימה ריקה, מעובדת ועתירת קלוריות. למעשה אין דבר חיובי לומר עליה מבחינת ערכים תזונתיים ואיכויות בריאותיות, אך חשוב לזכור שתזונת אבות אבותינו מזוהה עם מרכיבים בסיסיים ומטבח פשוט. אותו בצק שלא תפח מתקשר עם אפייה פשוטה ללא שמרים וללא התפחה, מה שהופך אותו לפיתה דרוזית קלה לעיכול. לגבי סוגי הקמחים, ספק אם החיטה עברה עיבוד וטיפול להסרת הקליפה והנבט כפי שמקובל היום בעידן התעשייתי.

קראו עוד:
ארוחת חג: איך להקל על הכבדות?
פסח בא: כך תשמרו על המשקל בחג>>



כמה עצות מעשיות


בכדי להימנע מהכבדת יתר על מערכת העיכול, מומלץ לאכול במתינות וליהנות מן הטעמים הטבעיים והמופלאים. מוטב להפחית באכילת מצות מעובדות וליהנות בתקופת החג מתפריט נטול גלוטן. תחליף אפשרי יכול להיות פריכיות אורז מלא או כוסמת (לאוכלי הקטניות שבנינו) שהן דלות קלוריות ועתירות בסיבים תזונתיים.

דבר נוסף – אכילה במידה, חשוב לזכור שארוחת החג נועדה יותר לשם המפגש המשפחתי והחיבור לזיכרון אבות אבותינו. כדאי ליהנות מן האוכל המוגש ולא להעמיס על הגוף, כך נוכל לחוות את הטעמים ולא להישאר עם נקיפות מצפון לאחר החג.


נכתב בשיתוף: נועה יואל
הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"