סובלים מפריצת דיסק? אל תמהרו לרוץ לניתוח

ד"ר יצחק בכר
14/05/2018
כאבים כתוצאה מפריצת דיסק הם מטרד כואב וממושך, אך פנייה לניתוח היא לא תמיד הבחירה הנכונה. ד"ר יצחק בכר, כירופרקט מוסמך, מסביר על הטיפול השמרני בכירופרקטיקה וממליץ מתי כדאי לשקול את האפשרות הכירורגית

כאבי גב ופריצות דיסק הפכו לאחת הרעות החולות של העולם המודרני עקב אורח החיים שמחייב אותנו בישיבה ממושכת, מעודד השמנה והתנוונות וכמובן דל בפעילות גופנית. עמוד השדרה בנוי מחוליות העשויות עצם וביניהן דיסק סחוסי, שנועד לבלום זעזועים ולמנוע חיכוך בין העצמות. פריצת דיסק, שעלולה להתפתח עקב גיל, מאמץ מוגזם, טראומה או נזק מצטבר, מסוגלת ליצור לחץ על שורשי העצבים הבוקעים מחוט השדרה ואף על חוט השדרה עצמו ולגרום לכאבים קשים, כמו גם פגיעה בתפקוד היומיומי.

טיפול כירופרקטי יחל עם בדיקה פיזית לבחינת היציבה, טווחי התנועה של הגב באופן פאסיבי ואקטיבי ואיזון השרירים

שני הדיסקים הבין חולייתיים בחלק התחתון של המותניים נושאים בעומס הגדול ביותר ולכן חשופים לנזקים. פריצת דיסק באזור זה מתאפיינת בכאבים חזקים באזור העכוז והרגל או בחולשה ברגל, בגלל הלחץ על שורש עצב העובר לאורך החלק האחורי שלה. במקרים אלו, החיפוש אחר הקלה בכאבים מוביל אנשים  רבים לבדוק גם את האפשרויות הכירורגיות.

"אין עדיפות לניתוח על פני המתנה מבחינת הקלה על הכאב"

באופן טבעי, קיימים חילוקי דעות לגבי אופן הטיפול הרצוי בפריצת דיסק בין אנשי המקצוע. ברוב המקרים, המנתחים יצדדו בפתרון הכירורגי, בעוד שהכירופרקטורים יקראו להימנע מניתוח. ובכן, מי צודק? ריכזתי עבורכם מספר מחקרים שתומכים בגישה המתונה של הכירופרקטיקה וממליצים לתת סיכוי לטיפול השמרני.

במחקר שפורסם בנובמבר 2006 בכתב העת של "ארגון הרפואי האמריקני" נבחנו קורותיהם של כ- 2000 חולים, שסבלו מפריצת דיסק מותני, על ידי רופאים וכן השוו תוצאותיהם של ניתוחי פריצת דיסק לבין המתנה והימנעות מניתוח.

בתחילת המחקר, החולים שעברו ניתוח דיווחו על שיפור מהיר יותר במצבם לעומת החולים שלא נותחו, שחשו שיפור דומה רק לאחר שלושה עד שישה חודשים. שנתיים מאוחר יותר, כ-70 אחוזים מכלל משתתפי המחקר סיפרו כי חל שיפור משמעותי במצבם, ללא קשר לטיפול שעברו.

ממשיכים לדבר על זה: בפורום כירופרקטיקה>>

עד כה, נאמר לחולים שהם מסתכנים בנזק קבוע לעצב, היחלשות הרגל או אפילו אובדן השליטה בסוגרים אם הם מחליטים לחכות או להימנע מניתוח. אך  אף אחד מהחולים, שהחליטו להמתין ולא לעבור מיד ניתוח, לא סבל מהרעה משמעותית במצבו במשך שתי שנות המעקב.

להערכת החוקרים: "לא צריך למהר לחדר הניתוח, כי בדרך כלל, הזמן פועל לטובת החולה ולא נגדו". כלומר, אין עדיפות לניתוח על פני המתנה מבחינת הקלה על הכאב וכי הימנעות מניתוח אינה מסכנת את המטופלים.

מידע זה עשוי לשנות את הגישה הרפואית בתחום ולמנוע מאות אלפי ניתוחים בשנה בארה"ב.

מה עדיף - ניתוח או שיקום?

מחקר נוסף, שנערך על ידי אורתופדים ופורסם בכתב העת של האקדמיה  האמריקאית של מנתחים אורתופדיים בתחילת 2009, השווה בין תוצאות ניתוח לבין שיקום וחיזוק שרירי הליבה כטיפול בכאבי גב הנובעים מבעיות בדיסק בין חולייתי. גם ממצאים של מחקר זה הצביעו על עדיפות של הטיפול השמרני. החוקרים אף ציינו שבמקרים רבים, ניתוחי גב כאלו אף מיותרים. קודם כל, עדיף לנסות טיפול שמרני לא חודרני. לדעת החוקרים, ברוב המקרים הטיפול היעיל ביותר הוא לא הניתוח, אלא טיפול גופני משולב עם תרופות נוגדות דלקת.

לאור העובדה שרוב כאבי הגב עשויים לחלוף מעצמם אפילו ללא טיפול תוך שבועות ספורים ולאור היעילות של הטיפולים השמרניים, ההמלצה של רוב המומחים בתחום - היא לא לרוץ לניתוח.

כירופרקטיקה לטיפול בפריצת דיסק

כירופרקטיקה ביססה את המוניטין שלה על טיפול בבעיות עמוד שדרה, ביניהן הטיפול בפריצת דיסק. הטיפול הכירופרקטי מבוסס על אבחון מקיף הכולל תשאול רפואי ומשפחתי וכן בדיקה פיזית שבוחנת את היציבה של המטופל, טווחי התנועה של הגב שלו באופן פאסיבי ואקטיבי ואיזון השרירים. הטיפול מבוצע באמצעות מכשור רפואי מודרני וטכניקות ריפוי ידניות. השילוב של השניים מאפשר לשפר את תפקוד החוליות ואת טווח התנועה שלהן ובכך להחזיר את האיזון לשרירים ולרקמות הרכות.

מתי בכל זאת מומלץ לפנות לניתוח?

בטווח הארוך, גם ניתוחים מוצלחים לא מועילים לריפוי או הקלה בכאבי גב שבמקורם הוא נזק לדיסק הבין חולייתי יותר מאשר טיפול שמרני. המחקרים מלמדים שניתוח צריך להיות האפשרות האחרונה, רק אם הטיפולים השמרניים כשלו. ישנם מספר מקרים בהם הניתוח עשוי לקצר את הסבל ולמנוע נזקים בלתי הפיכים כמו כאבים בלתי נסבלים הנמשכים מעל שלושה חודשים, בעיה עצבית שמחמירה עם הזמן או תסמונת זנב הסוס (חוסר שליטה על הסוגרים, חולשה ונימול באזור אברי המין).

קראו עוד:נסו בבית: 6 מתיחות מרידיאנים לכאבי גב
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות:
  • 1.
    רופא מדהים.אני אוהב אותך.
    אהרון אדר
    30/09/2015
    hrtfhgfhgf שתי פריצות דיסקים ואתה הצלת אותי מניתוחים.
    דר בכר אתה תותח.
  • 2.
    שאלה : האם הטיפול מתאים לאדם שנרדמטת לו הרגלים
    קמי ס
    05/10/2015
    hrtfhgfhgf בשום שהחוליה לוחצת על העצב.
    שאלה נייה : האם הטיפול מתאים לדורבן?
    אודה לך אם תחזיר לי תשובה במייל
  • 3.
    ניתוח פריצת דיסק
    אתי סהר
    06/10/2015
    hrtfhgfhgf מקור רוב כאבי הגב הוא הרגלים שגויים. הצעתי היא ללמוד לשנות את הרגלי התנועה השגויים ולחזור להרגלים הטבעיים שלנו. הלימוד הוא בעזרת שיטת אלכסנדר. מניסיוני האישי ומניסיון תלמידיי הכאבים חולפים.
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות:
  • 3.
    ניתוח פריצת דיסק
    06/10/2015
  • 2.
    שאלה : האם הטיפול מתאים לאדם שנרדמטת לו הרגלים
    05/10/2015
    בשום שהחוליה לוחצת על העצב.
    שאלה נייה : האם הטיפול מתאים לדורבן?
    אודה לך אם תחזיר לי תשובה במייל
  • 1.
    רופא מדהים.אני אוהב אותך.
    30/09/2015
    שתי פריצות דיסקים ואתה הצלת אותי מניתוחים.
    דר בכר אתה תותח.
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
ד"ר יצחק בכר בעל ניסיון עשיר וותק רב בתחום הכירופרקטיקה. מנהל מרפאה לכ...