אלרגיה עונתית: מה מציעה הרפואה הסינית?

ליאת זומר קיעביץ
07/05/2015
הרפואה הסינית מתבלטת בעיקר בזכות תרומתה לטיפול בכאבים כרוניים וחרדה, אבל גם במצבי אלרגיה היא יכולה לעשות פלאים. כל הדרכים הטבעיות לטיפול באלרגיה לפני האפצ'י הבא

רבים מוצאים הקלה לתסמיני האלרגיה באנטי היסטמינים או בסטרואידים במצבים קיצוניים עוד יותר, אולם הרפואה הסינית גורסת כי בעזרת מעט עזרה, הגוף יכול לעשות זאת לבדו – דיקור, צמחי מרפא סיניים ובעיקר תזונה ואורח חיים נכון יכולים לשנות את פני התמונה.

אלרגיה היא תגובה לא רגילה של מערכת החיסון לגורם חיצוני, שבאה לידי ביטוי בתסמינים כמו עיטושים, צריבה בעיניים, נזלת, גרד ואף עד קושי בנשימה שעשוייה להוביל לחנק. שיטת הטיפול הטובה ביותר נגד אלרגיה היא הימנעות מפני האלרגן הספציפי, אבל כמעט כל דבר עשוי לעורר תגובה אלרגית - אבקנים, קרדית האבק, בלעי חיים, מתכות, חומרי ניקוי, מוצרי קוסמטיקה, תרופות, עקיצות וכן מרכיבי מזון או תוספי מזון כמו; מונוסודיום-גלוטמאט, חלבון החיטה (גלוטן), חלבון החלב (קזאין), בוטנים, אגוזים וביצים ועוד.

אבחון האלרגיה מבוצע בבדיקה פשוטה שעורכת על ידי טסטים על העור. כאשר האלרגן (החומר המעודד אלרגיה) בא במגע עם העור, הגוף תגיב בתגובה חזקה  - מה שמסייע לזהות את המקור לאלרגיה. בנוסף, ישנן בדיקות דם המזהות את הנוגדנים שמערכת החיסון מייצרת כנגד האלרגן.

אלרגיה בראי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מתייחסת לאלרגיה מזווית קצת אחרת. אם ברפואה הקונבנציונלית האלרגניים הם המקור לגורמי אלרגיה בלבד, הרי שברפואה הסינית הגורמים לאלרגיה עשויים להיות מחוץ ומתוך הגוף עצמו:

גורם חיצוני - פלישה חיצונית של רוח- פתוגן חיצוני שנכנס מהאוויר לתוך הגוף וגורם להתקפה אקוטית של אלרגיה. הפתוגן החיצוני יכול להיות בעקבות מזג אוויר או בעקבות מגע עם חומר אלרגני.

גורם פנימי- מתייחס לחוסר איזון פנימי של איברים בגוף. זהו בדרך כלל מצב כרוני ועמוק יותר. האיברים המעורבים הם: ריאות, טחול, כליות וכבד.
משום כך, הרפואה הסינית מטפלת בגוף כמכלול ולא רק בסימפטום, כאשר היא שמה לפנייה את המטרה למצוא את שורש הבעיה, על מנת שהסימפומים לא יחזרו.

על פי הרפואה הסינית, הגוף בנוי מ-12 ערוצי אנרגיה המכונים 'מרידיאניים' שמובילים את הצ'י, אנרגיית החיים. כאמור, כאשר מערכת החיסון נחלשת, פתוגניים חיצוניים עלולים לחדור והגוף מזהה אותם כאויבים ומגיב בהתקפה שמאובחנת כאלרגיה. הרפואה הסינית, מחזירה את האיזון למערכת החיסון, על מנת שלא תהיה תגובה עודפת כנגד הגוף.

טיפול בתסמיני האלרגיה צפוי לארוך כחודשיים מכיוון שאנו במהלך הטיפול אנו עוזרים לגוף לטפל בעצמו, אך כאשר מדובר בבעיה כרונית משך הטיפול עלול להתארך.  שיפור בסימפטומים צפוי להופיע כבר לאחר מספר טיפולים בלבד.

המשיכו לדבר על זה: בפורום רפואה סינית>

הטיפול באלרגיה ברפואה הסינית

דיקור סיני – בגוף קיימות  מעל ל- 450 נקודות דיקור. החדרת המחטים העדינות דרך אותן נקודות צפויה לעורר גירוי שיוביל את האדם להרמוניה פנימית – מה שיאפשר למנגנון הריפוי להיכנס לפעולה. המטפל המוסמך יבחר בנקודות הנכונות בהתאם למקור האלרגיה.

צמחי מרפא סיניים –  צמחי המרפא הסיניים מסייעים לגוף לאזן את האנרגיה הפנימית שלו. הצמחים ממוינים לפי תכונותיהם הפעילות (מחממים, מקררים, מלחחים או מייבשים) ומשולבים יחדיו לפורמולה המותאמת אישית למטופל. כמו כן, הרכב הצמחים ישתנה בהתאם לחומרת המצב. הפורמולה מגיעה בצורת טינקטורה (נוזל) או אבקה כאשר האמיצים במיוחד יבשלו את הצמחים בבית, כמו שנהוג בסין.

טיפול מבעוד מועד באלרגיה עונתית עדיף על טיפול מיידי, על מנת למנוע את ההתקף הבא.

שינויים בתזונה ובאורח חיים –  שינוי התזונה הוא הגורם החשוב ביותר בטיפול. במצבי אלרגיה מומלץ להוריד מהתפריט את המאכלים האלרגנים באופן כללי כמו; קמח לבן, סוכר לבן, פירות הדר, ובוטנים ו"להקליל" את התזונה בעזרת שילוב ירקות מאודים ופירות, מיצי ירקות ותה צמחים, וכן על ידי צריכת חלבון מהצומח (חלבון מלא, שהוא שילוב של דגן וקטניה). המלצות נוספות לתזונה, ינתנו לאחר אבחון יסודי ואישי.

פתחתי את הקליניקה "סינרגיה" במחשבה על שילוב התחומים שבעזרתם אני מט...