קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
1476
0
 


איך מתנערים מעגמומיות החורף?

אסתר מנחם
22/01/2015
שינויי מזג האוויר משפיעים על מצב רוחכם? אתם לא לבד. כמאה אלף ישראלים לוקים מידי שנה ב"דיכאון חורף", הפרעה רגשית עונתית שמשפיעה על מצב הרוח, מעוררת תשוקה למזון "מנחם" וגורמת לעייפות כללית. לפני שאתם בוחרים להסתגר בבית, נסו לשנות את התזונה, להקפיד על פעילות גופנית ולעבור טיפולי עור , לפחות עד בואו של האביב


ככל שמתחיל מזג האוויר להשתנות, כך נוטים חלק מהאנשים לסבול משינויים במצב הרוח, הכוללים אף תשוקה למזונות "מנחמים" שינה מרובה ועייפות כללית. תופעה זו ידועה כהפרעה רגשית עונתית.


למרות שישראל נחשבת לארץ חמה שהחורף בה אינו קשה, ההערכה היא שיותר מאחוז אחד סובלים ממנה מידי שנה. ההפרעה מופיעה יותר בקרב נשים צעירות בשיעור גבוה פי 2 מאשר אצל גברים. כמאה אלף ישראלים לוקים מידי שנה בדיכאון חורף, יחד עם מיליונים ברחבי העולם, רובם בקנדה ובחצי הכדור הצפוני. רוב הסובלים חוזרים להרגיש טוב באביב והסימפטומים נעלמים בדרך כלל מעצמם.


התסמינים הנפוצים להפרעה זו כוללים תיאבון מוגבר במיוחד לפחמימות, שינה מרובה שאינה מספקת, קשיי ריכוז, עצבנות, התבודדות, ירידה בחשק המיני, תחושת ריקנות, חוסר יכולת ליהנות, תחושת חוסר תקווה ועצבות.


הגורם לדיכאון חורף נקשר לירידה ברמת הסרוטונין, האחראי על שיפור מצב הרוח, תחושת רוגע ושובע, בשילוב עם עלייה במלטונין, שהוא הורמון השינה, הנוצר כתוצאה מהתמעטות האור הטבעי.


שעות החשיכה המרובות גורמות למוח להמיר כמות גדולה יותר של סרוטונין במלטונין, וכך נוצרת תחושת הדכדוך, העצבנות והדחף למזונות מתוקים. חלק מהחוקרים מאמינים שזהו שריד אבולוציוני ל"תרדמת החורף" ביונקים. אך החדשות הטובות הן שניתן לטפל במצב באופן טבעי, המייתר את הצורך בשימוש בתרופות כימיות ממכרות.



תזונה נכונה ובריאה למצב רוח טוב ויציב

ההסתגרות בבית בימים קרים, מזג האוויר הקר ותחושת הדכדוך המעוררת בקרב חלק מהאנשים, מובילה לצורך באכילת מזונות עשירים, "מנחמים", מתוקים – אך מזיקים לבריאות. במקומם חשוב להקפיד על צריכת מזונות בריאים, המתבטאים באכילת שפע ירקות ופירות, גורמים לתחושת שובע, מספקים וממלאים, ובעיקר משפרים את מצב הרוח.


נכון. שוקולד או עוגה יכולים לנחם ולגרום לפרץ שמחה מיידית, הנובע מעליה חדה ברמות הסוכר והסרוטונין במוח, אך מנגד גוררים אחריהם מזונות אלו ירידה חדה, כך שתוך זמן קצר תתחדש התשוקה למתוק, בשילוב עם הנפילה במצב הרוח.


לכן, במקום להיכנע לפיתויים מזיקים, מומלץ להקפיד על תזונה עשירה בפחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים המייצבים את רמות הסוכר, הסרוטונין ויציבות זרימת הדם. תזונה נכונה צריכה לכלול אף תוספים תזונתיים כגון אבץ, מגנזיום, ויטמין D וויטמינים מקבוצת B. כך, למשל, מומלץ לאכול בבוקר או בצהריים פחמימות מורכבות, ובערב לאכול ארוחה עשירה בחלבונים. חלוקה זו מאפשרת את העלאת וייצוב הסרוטונין לאורך כל היום.


מזונות המתפקדים באופן מחמם ומשפר את מצב הרוח לאורך זמן כוללים מרקי ירקות עם שורשים ופחמימות מורכבות כגון דוחן, גריסים, עדשים, אפונה, ושעועית; כמו גם דייסת קוואקר עם חלב, מתובלת בקינמון מפנק המעניק תוספת מתוקה.


דגים מכילים ויטמין D3 הנוצר על ידי קרני השמש וחסר בגוף בימות החורף. לכן מומלץ להקפיד על אכילת דגי ים החיים במים עמוקים ומכילים אומגה 3, כגון סלמון, מקרל, הליבוט וברבוניה, לפחות שלוש פעמים בשבוע. לחילופין, ניתן לצרוך תוסף אומגה 3, לשם הסדרת ליקויים מסוימים בתפקוד המוח, כמו גם ליטול מולטי ויטמין המתפקד באופן המשפר את רמות האנרגיה ומטפל בתשישות.


דגים מהווים מקור מצוין לוויטמין D3 שנוצר על ידי קרני השמש ולכן יורד בימות החורף


טיפול באור מאיר את הנפש

זוהי שיטת טיפול שהוכחה כיעילה ביותר, במהלכה מבלה המטופל שעה אחת ביום, בדרך כלל בבוקר, בחדר מואר במנורה מיוחדת המפיצה אור לבן בעוצמה גבוהה. טיפול זה נועד להמיר את המלטונין המדכדך בסרוטונין המרומם את מצב הרוח. במרבית המקרים ניתן לחוות שיפור בתוך שבועיים. גם חשיפה לאור שמש טבעי מועילה ומגבירה את רמות הוויטמין D בגוף.



פעילות גופנית מגבירה את רמות הסרוטונין במוח

צעידה בפארק או על שפת הים, באוויר הצח, כמו גם תרגול אירובי, משפיעה כמו טיפול באור, כלומר, מגבירה את רמות הסרוטונין במוח ומשפרת את מצב הרוח.


חשוב לזכור שתחושת הדכדוך בחורף היא תופעה נפוצה, גם כשמדובר בחורף הישראלי שאינו קשה במיוחד. לכן אין סיבה להסתגר בבית, להשמין, לסבול ממחשבות דיכאוניות ולהתמכר לרחמים עצמיים.


במקום זאת, מומלץ להיחשף לשמש כמה שיותר, להקשיב לגוף, להקפיד להתעמל ולאכול מאכלים בריאים ומשמחים, והכי חשוב - לזכור שהאביב והקיץ ממש מעבר לפינה, והמצב עתיד להשתפר.

הוספת תגובה הדפס חזרה
שמי אסתר מנחם, מטפלת ברפואה סינית , דיקור סיני , נטורופתיה, פרחי בך ו...

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"