קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
8299
0
 


לחם מחיטה מלאה – אויב או ידיד?

מערכת תוכן אתר קליניקה
24/09/2019
נהוג לחשוב שלחם מחיטה מלאה מהווה "בחירה בריאה", אך האם זוהי באמת האלטרנטיבה העדיפה ביותר? כיצד חיטה משפיעה על הגוף שלנו ואיזה לחם באמת הכי בריא? הילה זרחיה, נטורופתית מוסמכת, עונה על כל השאלות


למרות שרבים כבר יודעים כי רצוי להימנע מקמח חיטה לבן ומוצריו, מוצרי החיטה המלאה עדיין זוכים למוניטין של מזון בריאות. החיטה המלאה אכן עשירה יותר בסיבים תזונתיים וברכיבי תזונה חיוניים, אך אינה מומלצת לבריאותנו גם במצבה המלא. מהן ההשלכות הבריאותיות של צריכת החיטה ואיזה לחמים פחות מסוכנים לנו?



האם החיטה המלאה מומלצת לבריאותנו?

באופן טבעי, בנוי הדגן מ-3 חלקים; הסובין העשיר בסיבים תזונתיים, הנבט שהינו החלק העשיר ביותר בוויטמינים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות והאנדוספרם - המכיל פחמימות, חלבון ומעט מאוד וויטמינים ומינרלים.


מוצרי חיטה מלאה מכילים את הצמח השלם על כל שלושת חלקיו, בעוד שמוצרי חיטה לבנה מכילים את האנדוספרם בלבד – ולכן הם מזינים הרבה פחות. רבים חשים כי די בהעדפת מוצרי חיטה מלאה על פני הלחם הלבן על מנת לחוש שיפור במצב הבריאות.


למעשה, אין זה כך. עצם צריכת החיטה אינה מומלצת ואף מזיקה לבריאות האדם. החיטה הנמצאת בשימוש כיום הינה תוצר של הנדסה גנטית שנערכה על מנת להשביח ולהגדיל את תבואת החיטה. שיבוח החיטה יצר דגן חדש ושונה מאוד בהרכבו ובטיבו (חיטה מודרנית מכילה 42 כרומוזומים בעוד שחיטת הבר הכילה רק 14 כרומוזומים). החיטה המודרנית הינה מזון אלרגני ודלקתי והפסקת צריכתה מסייעת רבות בפתירת בעיות עיכול, עור ונשימה ואף בעיות סוכר והשמנת יתר.



הקשר בין צריכת חיטה לבין השמנת יתר

החיטה גורמת להשמנה יותר מכל דגן אחר וזאת בזכות התגובה החזקה שלה לאינסולין. הפחמימה האופיינית לחיטה ששמה "עמילופקטין A" מייצרת תגובה חזקה כל כך לאינסולין עד לכדי כך שהיא גורמת לשומן להצטבר באיברי מערכת העיכול וכך מעודדת השמנה בטנית (השמנת תפוח) אשר תוצאותיה מסוכנות לבריאותנו. למען ההשוואה, ללחם מחיטה מלאה ישנו מדד גליקמי גבוה יותר משל קוביית סוכר.


סיבה נוספת הקושרת בין החיטה לבין השמנת יתר הינה העובדה כי פוליפפטידים בחלבון החיטה יכולים לחדור אל המוח ולהפעיל רצפטורים אופיאטים הגורמים לנו לתחושת אופוריה, מכאן נובעת ההרגשה הטובה שאנו חווים לאחר אכילת מוצרי חיטה הגורמת לנו לאכול עוד ועוד מהם ללא קשר לתחושת השובע.


האם הימנעות מגלוטן הינה מוצדקת?

ישנם ארבעה דגנים המכילים את חלבון הגלוטן ביניהם החיטה, השעורה (גריסי פנינה), השיפון והכוסמין, בעוד שהחיטה מכילה את כמות הגלוטן הגבוהה ביותר.


הימנעות מחלבון הגלוטן, הנחשב למרכיב מזון אלרגני נדרשת במספר מצבים; הראשון הוא הבעייתיות שבעיכול שלו - גם אנשים אשר אינם סובלים ממחלת הצליאק עשויים לסבול מרגישות לגלוטן ולחוות קושי בעיכול מוצרים המכילים אותו.


בנוסף, הגלוטן גורם לתופעה בשם "חדירות המעי" -  במערכת העיכול שלנו קיימת מערכת סינון שתפקידה לסנן רכיבי תזונה שונים (בעיקר חלבוניים) שאינם אמורים לחדור אל מחזור הדם. ישנם מזונות - דוגמת חלבון הגלוטן ומוצרי חלב - אשר מצליחים לחדור את המעיים באמצעות יצירת חורים קטנים בהם, להיכנס אל מחזור הדם ולגרום לבעיות שונות דוגמת אלרגיות, בעיות עור, דלקות פרקים, עייפות, היפר-אקטיביות ומחלות אוטואימוניות.



אם כך, איזה לחם מומלץ לצרוך?

מומלץ לוותר על מוצרי החיטה ולהעדיף לחם העשוי מ-100% קמח שיפון או כוסמין מלא, דגנים אלו הינם טבעיים יותר וכמות הגלוטן שהם מכילים פחותה יותר. יש לוודא ברשימת הרכיבים כי הלחם אינו מכיל קמח חיטה.


עבור אלו המעוניינים לקחת את בריאותם צעד אחד קדימה, מומלץ להימנע כליל מדגנים המכילים גלוטן וממוצריהם, הימנעות זו תסייע בהשגת עיכול טוב יותר, חיוניות ואף הטבה במחלות דלקתיות.


עבור המעוניינים להימנע מגלוטן באופן גורף, מבלי לחדול מצריכת לחם, חשוב לציין כי מרבית הלחמים נטולי הגלוטן הנמכרים ברשתות הטבע עשויים מקמחים נחותים תזונתית באופן יחסי (קמח תירס, קמח תפוחי אדמה), עתירים בחומרים משמרים ולרוב מכילים ביצים (כך שאינם מתאימים לטבעונים שביניכם). במקומם, אמליץ על הכנת לחם כוסמת ביתי נטול גלוטן מכוסמת ירוקה
הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"