פריצת דיסק: הטיפול הידני שיעלים את הכאב

ניר פלג
11/02/2015
באמצעות מתיחות, לחיצות, שחרור שרירים מכווצים ועבודה על עמוד השדרה מצליח הטיפול האוסטאופתי לסייע לסובלים מכאבי גב כרוניים ומפריצת דיסק בפרט. כיצד נוצרת פריצת דיסק, מהן אופציות הטיפול העומדות בפני המטופל וכיצד אוסטאופתיה יכולה לעזור? כל התשובות בכתבה שלפניכם

בשביל להבין מהי פריצת דיסק עלינו להכיר את מבנה הגב ואת תפקידו של הדיסק. הגב שלנו בנוי מעמוד שדרה בו 33 חוליות, שעם חיבורן נוצרת תעלה. בתוך התעלה עובר חוט השדרה, המורכב מכל העצבים שיוצאים מן המוח. בין החוליות, מהחוליה הראשונה ועד האחרונה שבהן, נמצא דיסק שעשוי חומר ג'לטיני. מטרתו של הדיסק הוא למנוע זעזועים בעמוד השדרה ולאפשר תנועה חלקה יותר של איזור הגב.

במהלך השנים הדיסק מתייבש ומאבד מהאלסטיות שלו, כתוצאה מזרימת דם לקויה. פעולות מזיקות כמו יציבה לא נכונה, הרמת משאות כבדים ואימוני כושר לא נכונים עשויים לגרום גם כן לטבעות להיקרע ולהגביר את העומס הקבוע על גרעין הדיסק, מה שיגרום לו להידחק לכיוון הקרע. ברגע שהטבעות מתחילות להיקרע, הן מאבדות מצורתן העגולה וגרעין הדיסק פורץ החוצה.

בשלב זה יופיע כאב חד שנוצר בעקבות הלחץ שמפעיל הדיסק על שורשי העצבים, כשפעמים רבות תיתכן הקרנה של הכאב למקומות אחרים בגוף. לדוגמא, בפריצת דיסק צווארית, הכאב יוקרן לאזור הכתפיים, השכמות והזרועות ואילו בפריצת דיסק בחוליות המותניות, הכאב יוקרן לאזור האגן, העכוז והרגליים. כמו כן, עשויות להופיע תחושות של צריבה, נמלול וחוסר תחושה באזור.

מה קורה בגוף בזמן הכאב? הגוף נכנס למתח, השרירים מתכווצים ונמנעת תנועה חופשית של הגוף. ברגע שאין תנועה, ההזנה הדמית לאיזור פריצת הדיסק יורדת ותהליכי הריפוי מאטים ומתעכבים. הגוף מנסה למצוא תנוחה נוחה ללא כאב, ולכן היציבה משתנה והאיזון בין השרירים משתנה, הם נחלשים ולא מתפקדים כמו בעבר – מצב  המכונה גם כ"מעגל הכאב".

.
כיצד מטפלים בפריצת דיסק ברפואה הקונבנציונאלית?

מטופל עם חשד לפריצת דיסק יישלח לאבחון באמצעות צילומי רנטגן, CT, MRI ומיפוי עצמות במקביל לבדיקות אורטופדיות ידניות שיעריכו יכולת תנועה ותפקוד רפלקסים. ברוב המקרים, הטיפול הקונבנציונאלי לא ינסה לאתר את הסיבה לפריצת הדיסק, אלא יתמקד בהקלת הכאב באמצעות תרופות אנטי דלקתיות או תרופות נרקוטיות וזריקות. במקרים חריגים של הופעת שיתוק או חוסר שליטה על הסוגרים יישקל ביצוע של ניתוח, כאשר רק כ-2% מהאוכלוסייה הסובלים מפריצת דיסק באמת זקוקים לניתוח גב דחוף.

בסופו של דבר, הבעיה של נטילת תרופות לאורך זמן היא החשש הגבוה להתמכרות. לכן ההמלצה היא לא לנסות לקחת כמה שפחות. כמו כן, מומלץ לשלב טיפולים טבעיים במסגרת הרפואה המשלימה דוגמת פיזיותרפיה, כירופרקטיקה, אוסטאופתיה, דיקור סיני ורפלקסולוגיה. כולם מתאימים את הטיפול לסיבות להיווצרות הכאב ומלמדים את המטופל כיצד להימנע ממנו.

רוצים להמשיך לדבר על זה? כנסו לפורום אוסטאופתיה>>

אוסטאופתיה לטיפול בפריצת דיסק

השימוש במניפולציה על השרירים והמפרקים כמערך ריפוי החל כבר בימי הפרעונים במצרים הקדומה. ההנחה המנחה של תורת האוסטאופתיה היא כי כאשר מטפלים במחלה יש לקחת בחשבון את הגוף כולו, כשמערכת השרירים והשלד ממלאות תפקיד חשוב.

במסגרת הטיפול האוסטאופתי משתמש המטפל בידיו בטכניקות של הזזה, מניפולציות, מתיחות ולחיצות, שיכולות לתקן תזוזות מיקרוסקופיות של חוליות ומפרקים. הטיפול הידני מוריד את הלחץ העצבי הנובע מפריצת דיסק ומקל על הכאב.

הטיפול האוסטאופתי בפריצת דיסק יתמקד תחילה בהוצאת המטופל ממעגל הכאב. לאחר מכן יינתן דגש על פיזור הדלקת ותיקון היציבה וההליכה, מה שישפר משמעותית את זרימת הדם ואת תנועת החוליות. מרבית הטיפול ייערך בקליניקה, כאשר המטופל יתבקש לעבוד על תרגילים בבית שיעזרו לו לשמור על תוצאות הטיפול ולהימנע מכאבים נוספים.

מומלץ להגיע לטיפול ידני כמה שיותר מהר עם גילוי הבעיה, שכן מהרגע שהדיסק פרוץ הוא נוטה להסתייד ולהתקשות ואז קשה יותר לטפל. חשוב לציין, הטיפול האוסטאופתי ניתן לשילוב עם נטילת תרופות.

עוד על כאבי גב:
מהן התנוחות שיקלו על כאבי גב תחתון?>>
פריצת דיסק: הטיפול שיטת הסו ג'וק הטבעית>>
כאבי גב? תשכחו מזה>>
שמי ניר פלג, מטפל מוסמך באוסטאופתיה משנת 2007 בעל קליניקה פרטית ...