קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
1344
0
 


אי ויסות חושי: האבחון והטיפול בשיטת אלבאום

רחל דנקנר
24/02/2015
רגישות יתר למגע, תגובה חריפה לרעשים או התעלמות מכאב – כל אלו הם ביטויים של תסמונת אי ויסות חושי, תופעה נפוצה שאינה זוכה להכרה מספקת. רחל דנקנר, מטפלת מוסמכת בשיטת אלבאום, מסבירה על האבחון המקיף והטיפול בליקוי בעזרת מגע ותנועה


בשנים האחרונות ישנה תחושה כי לכל הילדים ישנה הפרעת קשב וריכוז, אולם פעמים רבות מדובר דווקא בליקוי אחר שמתפספס באבחון - תסמונת אי ויסות חושי, שדומה בתסמיניה להפרעת קשב וריכוז היא אחת מהם. ילדים עם לקות זו מגיבים לגירויים חושיים באופן מוגזם - מועצם או מוחלש, וכתוצאה מכך מתקשים להתנהג כמצופה, לתפקד כראוי ולהסתגל לשינויים בחיי היומיום. למרות שמדובר בתופעה נפוצה למדי, היא אינה זוכה להכרה מספקת.

ליקוי בוויסות החושי הוא מצב בו לא קיימת היכולת הטבעית של הגוף לווסת את העוצמות, האינטנסיביות ואופי התגובות התקינות הנדרשות לגירויים חושיים. ההפרעה מתבטאת בשני ליקויים עיקריים: תגובת יתר חושית ותת תגובה חושית.


תגובת יתר חושית


במצב זה, הגירוי החושי נתפס כמשהו לא נעים, מפריע ואפילו כואב, ובהתאם, מתרחשת תגובה עוצמתית. הליקוי עשוי להתרחש במערכת חושית אחת או במספר מערכות, והתסמינים מתבטאים בקושי לעבד את המידע.

אם תגובת היתר מתרחשת במערכת המגע, למשל, הילד יפרש את המגע כלא נעים, ואפילו כואב, ולכן יסרב למגע במגוון מצבים, כולל השתתפויות בפעילויות חברתיות הכרוכות בסיכוי למגע, וכלה בהתפרצויות בכי, גם כשמדובר במגע יד עדין.

רגישות היתר עשויה להתרחש אף במערכת השמיעה, כשהתסמינים מתבטאים במצבים יומיומיים רגילים, כגון רחש קיפול של נייר, הגורר אחריו תגובה חריפה, או במערכת התנועה. במילים אחרות, ילדים הסובלים מתגובת יתר חושית נמצאים כל הזמן במצב של חוסר נוחות וחוסר רגיעה. כתוצאה מהאנרגיה העצומה המושקעת בהימנעות מגירויים אלו, הם עשויים לסבול ממצבי רוח משתנים.


תת תגובה חושית


זהו מצב בו הילד מתעלם או אינו מגיב לגרייה החושית המגיעה מהסביבה, היות והוא אינו חש את הגירויים במלואם. ילדים אלו זקוקים לגירויים עוצמתיים, אינטנסיביים וממושכים יותר, על מנת שיוכלו להגיב.  כך, למשל, יידרש להם זמן ממושך יותר, בהשוואה לילד שאינו סובל מליקוי זה, כדי לקלוט השפעת מגע באובייקט חם, ולכן הם עלולים לסבול מכוויות. הם לא יתנו את דעתם על מכה שהובילה לשטף דם, או יפילו חפצים בקלות, כשאינם מסוגלים לחוות את תחושת האחיזה.


הילד אינו אלים וחציף, הוא פשוט סובל מתסמונת אי ויסות חושי


שני המצבים עשויים להתרחש בנפרד או ביחד. לדוגמה, תת תגובה במערכת המגע, עשויה להתרחש בשילוב עם תגובת יתר במערכת השמע. למצב זה מתלווה תת קבוצה נוספת, המתבטאת  בצורך מתמיד בחיפוש אחר גירויים חושיים.

זוהי קשת נרחבת של התנהגויות, אותן מבצע הילד מתוך מטרה לחוות גרייה חושית. הוא עשוי להיות בתנועה מתמדת, להיתקל ברהיטים, לקפץ בתדירות ולחוש צורך קבוע לגעת בחפצים, או להאזין לצלילים בעוצמה גבוהה. ילדים הסובלים מתסמונת זו, נתפסים לעיתים קרובות בטעות כאלימים וחצופים, מצב הגורר אחריו תסכול הדדי אותו חווים ההורים והילדים. אך ברגע שמאבחנים ומסבירים מהו הליקוי, מעניקים ידע לילד, למשפחה ולסביבה החינוכית ומגבירים את המודעות לתופעה ולהשלכותיה אצל הילד. חל שינוי משמעותי כבר ברמת המודעות של כל הגורמים בהתייחסות לילד, והשינוי הזה גורר שיפור בתפקודו – הכל בעזרת שיטת אלבאום.


האבחון והטיפול בשיטת אלבאום


שיטת אלבאום היא שיטת טיפול שמתבססת על מגע ותנועה. האבחון כולל שלושה מרכיבים: תשאול, אבחון באמצעות כפות הידיים, ואבחון גוף.
שלב התשאול מאופיין במגוון נרחב של שאלות, המתייחסות לכל אחד מחמשת החושים, במטרה לזהות רגישות יתר או תת רגישות. האבחון בכף היד בודק מספר פרמטרים בכף היד, באמצעותם ניתן לקבוע בעיות רגשיות וחברתיות, ואבחון הגוף בודק את התפקוד המוטורי של המטופל. הצלבת המידע המתקבל משלושת המרכיבים, מבהירה את התמונה המלאה ומאפשרת אבחון מדויק לגבי מצב הילד.

כיצד מתבצע הטיפול?

הטיפול פועל דרך הגוף, ומאופיין בתנועה ובמגע. השיטה מתמקדת בתנועה ובעבודה המאפשרת את חיזוק הגוף, היות ולרוב מדובר בילדים המעדיפים להימנע מפעילות, בשל תחושת ההצפה אותה הם חווים עם כל תנועה. החיזוק מתבצע באמצעות תרגילי תנועה וכוח רצון, תוך שילוב והבנת ההקשרים הרגשיים והשפעתם על התפקוד.

עבודת המגע מיועדת לווסת את התחושה העורית. כשמדובר בילדים הסובלים מרגישות יתר, עשוי הטיפול לכלול עיסוי ברמת המגע האישית הרצויה לילד, תוך חשיפה הדרגתית למגע עם חומרים ופעילויות שמטרתן להעניק לילד אפשרות לחוות מגע. ילדים הסובלים מתת רגישות לומדים במהלך הטיפול כיצד לעדן את תנועותיהם.

הצורך של הילד בפעילות יתר, מתפרש לעיתים קרובות באופן שגוי כאלימות או היפראקטיביות, והטיפול נועד לתעל את האנרגיה למקומות הנכונים.

כשהגוף מתחזק, ניתן בהדרגה לחשוף את הילד לגירויים אחרים אותם הוא מוצא תחילה לא נעימים, אך בהמשך הוא לומד להתמודד איתם באמצעות טכניקות נשימה והרפיה.


עוד על שיטת אלבאום:

הטיפול האולטימטיבי להתקפות זעם בילדים>>
בלי רטלין: מטפלים בליקויי למידה בשיטת אלבאום>>
משה אלבאום: "מאמים במטפלים, לא בטיפולים"

הוספת תגובה הדפס חזרה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"