בין הטיפות: טיפול במחלות חורף ברפואה הסינית

ד"ר ראול רודריגז
04/01/2020
הימים הגשומים, הטמפרטורות הקיצוניות והשהייה בחללים לא מאווררים עשויים להביא איתם לא מעט חיידקים ווירוסים שרק מחכים להתפרץ. בשונה מהאנטיביוטיקות ומשככי כאבים שפועלים לטווח המיידי, הרפואה הסינית שמתחזקת את הגוף בכל ימות השנה, מאפשרת לנו להתמודד נכון עם המחלות העונתיות ולהחזיר את האיזון לגוף לאורך זמן. כיצד נתמודד עם מה שמצפה לנו בחורף הקרוב?

מחלות החורף תוקפות בעיקר את דרכי הנשימה העליונות והתחתונות, ועשויות לגרום אף לתופעות קשות בכל הגוף - מחום וכאבי שרירים, עד נזלת, דלקות אוזניים, ברונכיט, דלקת גרון ודלקת הסימפונות והריאות. מחלות אלו נחשבות ברפואה הסינית למחלות רוח, משום שהביטויים הקליניים של המחלה מזכירים את תכונותיה של הרוח – הם מתחילים במפתיע, משתנים בקיצוניות ונודדים ממקום למקום בגוף. כמו הרוח, גם מחולל המחלה חודר לחלק החיצוני בגוף (בין העור לשרירים) ולדרכי הנשימה העליונות.

לצערנו הרב, וירוסים וחיידקים חיים ושורדים מצוין במזג אוויר קר. הטיפול בחיידקים נערך באמצעות אנטיביוטיקה ולכן הטיפול נגדם קל יחסית, אבל מה עושים עם וירוסים? כיצד נערכים לחורף שבו עלינו לחזק את עצמנו ויש כל כך מעט לעשות כשהווירוסים מחלישים אותנו?

כשאי אפשר לטפל במחולל הנגיפי, כל שנותר הוא לנסות להכין את הגוף כדי שיהיה במיטבו - לחזק את מערכת החיסון כך שתוכל להילחם בהם במלוא חוסנה. למזלנו, מגוון הטיפולים שמציעה הרפואה הסינית מבטיח כיסוי נרחב ומקיף לא פחות מביטוח רפואי קונבנציונלי, עם ההשפעה ניכרת אף יותר ולתקופות ארוכות.

כיצד נמנע מהדבקות?

מכיוון שמחלות אלה מועברות דרך נוזלי הגוף, יש להקפיד בראש ובראשונה על רמת היגיינה גבוה במיוחד - שטיפת ידיים במים ובסבון במיוחד לאחר שימוש בממחטות, רצוי חד פעמיות. את הממחטות עצמן יש לזרוק ולא להשאיר מפוזרות בסביבה. לשמירה על היגיינה מוקפדת יותר, מומלץ להשתמש בג'ל אלכוהול שמאפשר לחטא את הידיים מדי פעם בעת שהותכם מחוץ לבית.

במקביל להקפדה העונתית, חשוב לא להזניח את הגוף  - יש לשלב פעילות גופנית הממריצה את מערכת כלי הדם ומחזקת את מערכת החיסון יחד עם תזונה בריאה ככל האפשר - כך יקבל הגוף את מירב הכוחות שיכינו אותו להתמודדות עם החורף.

וכשחלינו, מה עושים?

נחים. בעת מחלה הגוף נלחם וכל מה שעלינו לעשות כעת הוא להניח לו להילחם בחזית אחת בלבד, ולא להעמיס עליו פעילות מיותרת. אם חום הגוף עולה – הרבו בשתייה. כאבי הראש שחשים בזמן מחלה נובעים גם מהתייבשות, ושתייה מרובה תחזיר לכם את הנוזלים במקביל להחזרת התחושה הטובה. צבע השתן יסייע לכם לעקוב אחר מצב הנוזלים בגוף.

מומלץ להתייעץ ברופא אם המצב התזונתי מחייב בהוספת תוספי מזון לחיזוק המערכת החיסונית.

אם ברצונכם להיעזר ברפואה סינית, התייעצו במומחה מוסמך לאחר אבחון מדויק של רופא. אם ברצונכם להיעזר באופציה הטעימה, נסו להשתמש בתרופות סבתא כמו דבש ובצל או חלב עם תאנים, זה לעולם לא יזיק להתחזק בחומרים מזינים שכאלה.

עוד בנושא:
לעבור את החורף בשלום בעזרת הרפואה המשלימה>>
תה ירוק: האם הוא באמת בריא יותר?>>
איך להעלים את השיעול בדרכים טבעיות?>>

המגוון המעניין של תרופות סיניות, לבחירתכם

הרפואה הסינית מציעה כמה תרופות שנשמעות אקזוטיות, אבל אם הן עובדות כבר אלפי שנים אצל מיליארדים:

מגן הג'ייד, Jade sgreen, כולל שלושה צמחי מרפא, שניים מהם מחזקים את מערכת החיסון והאנרגיה של הגוף, השלישי פועל כמעין כיפת ברזל נגד מחוללי מחלה. זוהי התרופה המיועדת לתחזוקה שוטפת כל השנה.

מכיוון שהסינים מאבחנים לפי דקויות היין והיאנג, מחלות חורף שנראות לנו אותו דבר מסווגות אצלם אחרת, כך שהסימפטומים שלהן מובחנים גם לפי החום והקור שלהן, לשיטתם. Gao Mao Ling, גאו מאו לינג, הוא התרופה שתילחם בשפעת המוכרת לנו עם נזלת צהובה, כאבי גרון, חום וזיעה. הסינים קוראים לה שפעת חמה. לעומתה, שפעת קרה גורמת גם לכאבי שרירים או ראש, חום נמוך או היעדר חום וזיעה, נזלת שוקפה או לבנה ורתיעה מקור ורוח, והיא תטופל על ידי סכיזונפטה, Schizonapta.

אם התמזל מזלם ללקות בהצטננות קלה בלבד, שגורמת לליחה ונזלת בדרכי הנשימה העליונות, בי יאן פיאן, Bi Yan Pian, היא התרופה שלכם. היא ידועה ביכולתה לייבש את דרכי הנשימה העליונות וביעילותה במקרים שבהם מידרדר המצב בחורף לכאבי אוזניים בגלל דלקת ונוזלים באוזן התיכונה.

תרופות אלה נוספות לדיקור הסיני המוכר לנו גם כשיטת טיפול במצבים נוספים. הוא ידוע כיעיל בטיפול וזירוז החלמה משפעת או הצטננות,כך שבכל מקרה כדאי לנסות. עצה נוספת למחפשים מזור מצרות חורף אופייניות שקשה להיפטר מהן היא להשתמש בדיקור כדי לרפא סינוסיטיס ודלקת באוזן התיכונה, ולהתחזק תוך כדי כך להמשך החורף.
ד"ר ראול רודריגז (MD), בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב ובת...