טיפול בהליקובקטור פילורי: האם קיימת דרך טבעית?

12/01/2020
הליקובקטור קיים במעיים של רובינו ועשוי לגרום לכיבים, אולקוס ובעיות חמורות עוד יותר. בעוד הרפואה הקונבנציונלית מציעה טיפול אנטיביוטי חריף, הרפואה המשלימה מספקת מגוון פתרונות טבעיים להקלה וריפוי של התסמינים. כיצד שינוי תזונתי, שימוש בצמחי מרפא ו- 40 דקות של פעילות גופנית יכולים לעזור לנו להילחם בחיידק העיכול?

הליקובקטר פילורי הוא חיידק נפוץ במיוחד שזיקתו לבעיות במערכת העיכול ולסרטן הקיבה התגלתה לפני עשרות שנים בלבד. רוב אוכלוסיית העולם סובלת מהסימפטומים שלו ואינה יודעת מכך - צרבות, קשיי עיכול, ליחה מרובה וגזים הם חלק מהתסמינים האופיינים לחיידק. על אף שמדובר בטיפול אנטיביוטי מותאם, לא קל להיפטר מהחיידק, שכן סוגים רבים לו - כאן נכנסת הרפואה המשלימה, שמצליחה לסייע בשלל תופעות הלוואי שלו.

חיידק עיקש עם סיכויי הידבקות גבוהים

חיידק ההליקובקטר פילורי ידוע כבר שנים רבות ותפוצתו בעולם רחבה למדי. לפי ארגון הבריאות העולמי מדובר בחיידק השכיח ביותר שגורם למחלות ברוב האוכלוסייה, כאשר במדינות בלתי מפותחות התפוצה שלו מגיעה לכ- 90% מעל גיל 65 ועל כן מסוכן לאוכלסייה מעל 60. החיידק העיקש מצליח לשרוד בחומציות מיצי הקיבה בזכות יכולתו לפרק שתנן וליצור אמוניה -חומר בסיסי הסותר את חומציות הקיבה. הוא נצמד לתאי רירית הקיבה, יוצר סביבו תגובה דלקתית וגורם למוות של תאי הקיבה ומכאן ליצירת דלקות וכיבים בקיבה ובתריסריון - קשר ישיר שהתגלה רק בשנות ה-80. ככל הנראה חיידק זה קשור גם להתפתחות סרטן הקיבה.

בעוד ההידבקות בו קלה יחסית, הטיפול בו רחוק מכך - ההידבקות עשוייה להיעשות באמצעות  רוק או תנאי היגיינה לקויים (כך שגם ילדים עשויים להידבק בו) והטיפול עלול להימשך לאורך זמן, שכן לחיידק סוגים רבים שדורשים טיפול אנטיביוטי מותאם.

הטיפול ברפואה הקונבנציונלית משלב, כאמור, סוגי אנטיביוטיקה שונים בגלל זני החיידק,  יחד עם טיפול תרופתי בתופעות הנגרמות מכיבי הקיבה וקשיי העיכול, כמו סותרי חומצה נגד צרבות, ותרופות להקלת הכאבים בבטן ובמערכת העיכול ולהקלה על העיכול עצמו. כל הטיפולים ניתנים רק לאחר אבחון מדויק הכולל גם מבחן נשיפה ובדיקות דם נחוצות.

הטיפול המשולב ברפואה משלימה

טיפול ברפואה משלימה הוא מטבע הדברים טיפול הוליסטי ורב מערכתי, הלוקח בחשבון את כל הגורמים בסביבת המחלה עצמה כדי לטפל בחולה עצמו ולא רק בה. הטיפול מתבסס לא רק על מקור החיידק הפעיל, אלא גם על מה שמזין אותו. משום כך, הוא משלב כמה וכמה שיטות שנועדו לחיזוק הגוף והמערכת החיסונית, גם על ידי טיפול תזונתי ושיפור תנועת הגוף.

נטורופתיה – להקלה על מערכת העיכול

הטיפול הנטורופתי יכלול שינויי תזונתי בכדי להקל על מערכת העיכול בעקבות אי הנוחות הנגרמת לה כתוצאה מפעילות החיידק – על ידי הורדת מרכיבים המעוררים צרבת או גזים, וויסות רמת החומציות בקיבה ובמעיים, ניקוי רעלים והרגעת הכיב.

לשם כך יש להיוועץ בנטורופת שיתאים את התזונה המתאימה, אבל לבינתיים מומלץ להימנע מעגבניות, פירות הדר, מוצרי חלב, אלכוהול ומוצרי קמח לבן. התזונה המומלצת למצבים אלו תהיה סיבים תזונתיים, דגנים מלאים, ירקות ופירות, אומגה 3 מדגים, זרעי פשתן, מיצוי שום, אורגנו, אשכולית ומזונות המכילים פקטין וכמובן שמשמעת עצמית הכרחית לצורך ההחלמה.

גורם חשוב נוסף בטיפול התזונתי הוא עידוד החיידקים הטובים שנמצאים במערכת העיכול כגורם חיסון וריפוי טבעי של הגוף –בעזרת פרוביוטיקה. פעילות הפרוביוטיקה מתבטאת במתן בקטריות "טובות" (בעלות השפעה חיובית) שמסייעות בשיפור תהליכי העיכול, לרבות התמודדות עם החיידקים החודרים לגוף דרך מערכת זו. צריכת ויטמין C בסיסי לחיזוק מערכת החיסון, משקם גם הוא את הרקמות ומזרז החלמת פצעים.

צמחי מרפא – לאיזון מערכת החיסון

צמחי מרפא והחומרים היעילים בהם עוזרים בזמן ליחה מרובה, בעיית חומציות וחולשה של מערכת החיסון לאחר טיפול אנטיביוטי אגרסיבי. צמחים רלוונטים הם: שוש קירח, אלוורה, כורכום, אכינצאה, קלנדולה, קינמון, אלתאה פיליפנדולה, רוזמרין, קמומיל, ארתמיסיה, ברבריס ועוד.

שמנים אתריים – להרגעה והקלה על תופעות לוואי

שמנים אתריים יכולים גם לסייע במגוון הקשיים במערכת העיכול כמו גזים ומרגיעים כלליים. שמנים מתאימים יהיו שמני: מרווה, אורגנו, אקליפטוס, קמומיל, קרדמון, גרניום, מליסה, יסמין ועוד.

לכל אלו רצוי להוסיף גם פעילות גופנית ממריצה של מערכת הדם והלב כדי לזרז עוד יותר את ההחלמה. הליכה למשך 40 דקות יכולה אף לעזור במקרה זה.

בכל מקרה, הטיפול בחיידק זה ממושך ודורש התמדה ומשמעת עצמית גם כדי להחלים וגם כדי למנוע הדבקה חוזרת.

נכתב בשיתוף:  יוסף רחמים