קליניקה - פורטל לשירותי בריאות: כל המידע על רפואה משלימה , טיפולים , מאמרים ומטפלים

טיפול טבעי בדלקת מפרקים | רפואה סינית

פורטל "קליניקה"
05/11/2018
דלקת מפרקים היא בעיה שהרבה חולים סובלים ממנה. מדובר על כאבים קשים והגבלה בטווח התנועה שמאלץ חולים רבים ליטול לא מעט תרופות כימיות וביולוגיות שמערבות תופעות לוואי מטרידות. למי שמעדיף להמעיט את המינונים התרופתיים לדלקת מפרקים, מציעה הרפואה הסינית מגוון אמצעים להרגעת מערכת העצבים, שיפור זרימת הדם, שחרור חסימות וניקוז רעלים מהגוף בעזרת דיקור, צריכה של צמחי מרפא ושינויים בתזונה. אז אם אתם מחפשים טיפול טבעי בדלקת מפרקים, הכתבה הזאת במיוחד בשבילכם.

דלקת מפרקים
היא מחלה ניוונית דלקתית התוקפת את המפרקים בגוף. היא יכולה להתבטא בנוקשות במפרקים וירידה בטווח התנועה שלהם, נפיחות וכאב. 80% מהאוכלוסייה מעל גיל 55 ומעלה עשויים לסבול מהיווצרות המחלה ומגיל 65 עולה הסיכון לחלות ללקות בה. על אף השכיחות בגיל המבוגר, דלקת מפרקים עשויה להופיע גם בקרב צעירים וילדים כדלקת מפרקים של הילדות.

לצערנו, הטיפול המערבי במחלה אינו מביא להחלמה מוחלטת, אך מסייע להקל על תסמיניה. תרופות אנטי דלקתיות ללא סטרואידים (NSAIDS) הן בין התרופות הנפוצות למחלה שמקלות על הכאבים ומורידות את הדלקת, אך אינן מטפלות במקור הבעיה. מעבר לכך, תרופות אלו עשויות לגרום להיווצרות דלקת במערכת העיכול שיכולה להוביל לכיב קיבה.

חוסר דם , קור או לחות מוגברת כגורמים לדלקות מפרקים

הקשת הרחבה של דלקות המפרקים נכללת ברפואה הסינית תחת סינדרום המכונה Bi Syndrome – "תסמונת החסימה הכואבת" (Painful Obstruction Syndrome). החסימה עליה מדברים היא למעשה חסימה של אנרגיית הצ'י, האנרגיה שיוצרת תנועה בגוף. כאשר יש חסימה שלה נוצר כאב.

במצב האקוטי, חסימה של הצ'י במפרקים יכולה להיווצר מחשיפה למצבי רוח, קור או לחות חיצוניים, או שילוב של שניהם. הסימפטומים במצב האקוטי יכולים להתבטא בכאב חד במפרקים שמחמיר בקור ומוטב על ידי חימום, תחושה של כבדות ונימול כלליים בגפיים וכן מגבלה בתנועה של המפרק הפגוע. המצב הכרוני קשור בדרך כלל לחוסר דם בגוף – מצב שבו על פי הרפואה הסינית איכות הדם ירודה, כמו גם הכמות שלו (אין מדובר במצב שמקביל בהכרח לאנמיה על פי הרפואה המערבית).

מה כולל הטיפול ברפואה הסינית?

הטיפול ברפואה הסינית המסורתית (TCM) מסייע גם הוא בדומה לרפואה הקונבנציאונלית, בהורדת הכאב והנפיחות סביב המפרק הפגוע, אך בשונה מהרפואה המערבית, הרפואה הסינית מתמקדת בטיפול בשורש הבעיה. כתוצאה מהטיפול נעלמים הסימפטומים של הכאב והנפיחות.

דיקור סיני – דקירות מקומיות לשחרור התקיעות

דיקור סיני מסייע מאוד לטיפול בדלקות פרקים ונחשב לפופולארי מאוד בקרב חולים רבים. הטיפול מתבצע בנקודות נבחרות ומשולב בדרך כלל בטכניקות שונות של מוקסיבציה – שיטה שמסייעת בחימום והנעה של הצ'י שתקוע במפרקים. נקודות הדיקור הנבחרות בטיפול מורכבות מנקודות מקומיות היוצרות תנועה של צ'י סביב המפרק הפגוע ומפזרות את התקיעות, בשילוב עם נקודות מרוחקות בעלות השפעה מרוחקת על המפרק הדלקתי. בנוסף, נהוג לדקור גם בנקודות מערכתיות הקשורות בסילוק של קור או רוח או לחות בהתאם למקור הבעיה.

צמחי מרפא – לסילוק חום, קור, רוח או לחות מהגוף

פורמולות צמחי מרפא סיניים יכולות גם הן לעזור מאוד בטיפול בדלקות פרקים, והן חיוניות לשימוש בייחוד במקרים כרוניים. עקרון הטיפול משתנה לפי מקור הבעיה ואיתו משתנים גם השילובים של הצמחים המרכיבים את הפורמולה. תחילה יש לזהות אם התפתח מצב של חום פנימי כתוצאה מהכרוניות של המחלה, וכמו כן אם חסרים חומרים חיוניים בגוף – כמו דם.

הפורמולות המיועדות לטיפול במצב הכרוני ממוקדות בראש ובראשונה להשלים את החוסרים בגוף, אך יכילו גם צמחים שתפקידם לסלק חום, קור, רוח או לחות, הכל בהתאם למצב המטופל ולאופי דלקת הפרקים כפי שהיא מתבטאת לפי הרפואה הסינית. הפורמולה הבסיסית לטיפול במצבים אלו יכולה להיות Du Huo Ji Sheng Wan, עליה ניתן לבצע שינויים ומודיפיקציות של צמחים ספציפיים בהתאם לאבחנה הסינית.

תזונה נכונה - להרבות בכורכום, להמעיט בבשר וחלב

התזונה הנכונה למצבים של דלקות פרקים מותאמת גם היא על פי מקור הדלקת והאבחנה הסינית. כאשר מקור הדלקת הוא קור ולחות, מומלץ לאכול בעיקר מאכלים מבושלים ובעלי אופי מחמם. למשל, ניתן להוסיף לתזונה תבלינים מחממים עם תכונות אנטי-דלקתיות כמו כורכום, ג'ינג'ר או פלפל חריף. בנוסף, חשוב להפחית באכילת בשר, מכיוון שתוצרי הפירוק שלו בגוף מצטברים במפרקים ויוצרים כאב, וכן להמעיט אכילת מוצרי חלב שיכולים לגרות להצטברות של לחות בגוף.

מרכיב תזונתי חשוב נוסף שמסייע להפחית דלקתיות בגוף הוא אומגה 3, אותו ניתן לספק בעזרת נטילת קפסולות או דגי סלמון, שמן האמפ ועוד.

מאת: יעל גבינט

לייעוץ עם מטפל מומחה לטיפול בדלקת מפרקים? לחצו כאן>>