קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
6861
0
 


תה ירוק: האם הוא באמת בריא יותר?

מערכת תוכן אתר קליניקה
31/03/2019
התה הירוק מומלץ לשתייה לגוף ולנפש בכל מזג אוויר, אבל לקראת החורף הוא הופך להיות הפינוק המושלם. אם תטיילו במזרח הרחוק, תגלו כי המשקה האהוב ביותר על הבריות הוא תה ירוק, עד כדי כך שהומצאו עבורו טקסים מיוחדים. מה באמת עומד מאחורי התה הירוק והאם יש הבדל בין תה בשקיקים לחליטת עלים?


בניגוד לתפיסה הרווחת, עלי נענע בכוס מים חמים זה לא תה ירוק. גם חליטת לימונית, לואיזה, מרווה או שילוב של כולם יחדיו אינם נופלים תחת ההגדרה של תה זה. את עלי התה הירוק האמיתי מפיקים מהצמח קמליה סיננסיס (Camellia sinensis). צמח זה גדל במדינות רבות ברחבי המזרח – החל מחבל דרג'לינג בהודו, דרך נפאל, מחוזות נרחבים בסין, יפן, קוריאה. למרבה הפלא גם התה השחור מופק מאותו הצמח, אך תהליך העיבוד הוא זה שמבדיל בין השניים. כאשר מייצרים תה שחור, עלי התה עוברים תהליך של התססה וחימצון – מה שמקנה להם את צבעם השחור, ורק לאחר מכן מייבשים אותם באוויר חם. לעומת זאת, עלי התה הירוק לא עוברים את שלב ההתססה ומיובשים באוויר החם כאשר הם עדיין ירוקים.

מהן ההשפעות הבריאותיות של התה הירוק?

תה ירוק משדר בריאות, וככל הנראה לא לשווא. הסגולות הרפואיות של תה ירוק על מרכיביו השונים נחקרות זה שנים רבות על ידי העולם המערבי. מחקרים רבים הראו כי תה ירוק עשיר בנוגדי חימצון מסוג פוליפנולים (EGCG), שמנטרלים את השפעתם של הרדיקאלים החופשיים בגוף ועל כן מסייעים במניעת מחלות דלקתיות, ניווניות וכרוניות כמו מחלות כלי דם ולב, אלצהיימר או פרקינסון, זאת בנוסף לפוטנציאל האנטי - סרטני המשמעותי של הפוליפנולים.

מחקרים נוספים גילו כי שתיית תה ירוק יכולה להועיל לעיכול תקין, האצת המטבוליזם, הפחתת כולסטרול וכן יכולה לסייע להפחתת משקל והרזיה על ידי עידוד חימצון השומן בגוף. חלק מההשפעות המטבוליות החיוביות של תה ירוק מתבטאות גם בקרב חולי סכרת מסוג 2 – שם נצפה שיפור ברגישות לאינסולין ושיפור ביכולת הגוף להתמודד עם הגלוקוז בדם. כלומר, נוגדי החימצון המצויים בתה ירוק יכולים להפחית את נזקי מחלת הסכרת ולהאריך את תוחלת החיים של אותם חולים.

על אף שמו הטוב שרכש לעצמו התה הירוק, מחקר מצומצם שנערך ביפן הראה כי התה הבריא והתמים יכול גם להזיק – תוצאות המחקר הראו כי התה הירוק גורם לירידה ברמות של תרופות המורידות לחץ דם ועל כן יכול להזיק ללוקים במחלות לב וכלי דם.

איזה תה יותר טוב – ירוק או שחור?

עלי התה הירוק ידועים כעשירים בחומצת האמינותיאנין, חומצה היכולה לסייע לתחושת רוגע וכן מונעת ספיגה של קפאין במערכת העיכול ובמעיים. על כן, אף על פי שעלי תה ירוק מכילים מחצית מכמות הקפאין שיש בקפה או בתה שחור, הם אינם נספגים בגוף באותה הצורה ועל כן בעלי השפעה פחותה על הגוף. מהי ההשלכה גופנו? תהליך ההתסה שעוברים העלים על מנת להפכם לתה שחור, הורס חלק מהרכיבים התזונתיים של התה ומשנה את הרכב הפוליפנולים שבו - ועל כן תה שחור אינו בריא כמו תה ירוק, למרות שמקורם הוא מאותם העלים.

סגולות התה הירוק במסורת הסינית

את התה הירוק התחילו לשתות בסין כבר באלף השלישי לפני הספירה. באופן מפתיע התה הירוק אינו משמש בספרות הרפואה הסינית הקלאסית כצמח מרפא, יחד עם זאת, מכיוון שהוא בשימוש כבר אלפי שנים בתרבות הסינית, התכונות שלו נודעו לסינים כבר במאה הראשונה לספירה ובמסורת הסינית מקנים לו סגולות רבות.

על פי המסורת הסינית, לתה הירוק עוצמת פעילות מתונה - הוא מקרר ומטהר חום, ממריץ, משתן, נוגד רעלים וכן ממריץ עיכול. הוא יכול לשמש לכאבי ראש, דיזנטריה, דיכאון ומחלות לב. כמו כן, מקובל לחשוב במסורת הסינית שהתה הירוק ממריץ את אנרגיית הגוף, עוזר לעיכול, מקל ומרפא כאבים שונים, וכן מסייע לחיזוק המערכת החיסונית. הטענה האחרונה אף הוכחה במחקר מעניין אשר התבצע ביפן - במחקר בו השתתפו 2600 ילדים נמצא כי ילדים ששתו עד 5 כוסות תה ירוק ביום לא נדבקו כלל במחלת השפעת.

בשימוש חיצוני חליטת התה הירוק יכולה לנקות עור שמנוני וכן לסייע בטיפול בפצעי הרפס.

עוד בקליניקה:
להרגיש טוב בחורף באמצעות ההומאופתיה>>
לעבור את החורף בשלום באמצעות הרפואה המשלימה>>
ימים של סתיו: לעבור את העונה לפי הרפואה הסינית>>



אז מה עדיף - תה משקיקים או מחליטת עלים?

על אף שרובנו נוהגים ללגום תה מתיון ולהרגיש טוב עם עצמנו, התה המיוצר כיום בשקיקים אינו מספק את אותה תמורה של חליטת עלים. התה בשקיקים מיוצר בשיטת עיבוד של ריסוק, קריעה וסלסול (CTC- Crush, Tear, Curl). שיטה זו הומצאה בשנות ה- 50 במיוחד עבור מילוי שקיקי תה; בתהליך עיבוד זה כל חלקי הצמח נקצצים לגודל מזערי על מנת שיתאימו למילוי השקיקים. לרוב קוצצים יחד עם עלי התה השלמים גם גבעולים ועלי תה בוגרים על מנת להוסיף נפח לתערובת, אך זה פוגע בטעמו של התה - התערובת בצורה זו משחררת בצורה מהירה מאוד את תמצית עלי התה לתוך המים הרותחים והטעם בדרך כלל מתקבל גס וחומצי יותר מאשר בחליטת עלים שלמים. 

בארצות המזרח נהוג לשתות את התה כחליטה מעלים שלמים בעוצמה עדינה. על מנת להגיע לעוצמת חליטה זו נוהגים תחילה לחלוט את התה הירוק חליטה ראשונית מהירה של מספר שניות שממצה מהתה את החומרים החזקים שלו, ורק לאחר מכן לחלוט את התה פעם שנייה בעזרת מסננת, כך שיהיה ניתן לשלוט על עוצמת החליטה.

נכתב בשיתוף עם: יעל גבינט
הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"