קרוהן או קוליטיס? הרפואה הסינית מטפלת בכבד

04/11/2014
בארה"ב בלבד, יותר מ-1.4 מליון איש מאובחנים כסובלים מ- Inflammatory Bowel Disease, מחלת מעיים דלקתית וכ-70 אלף נוספים מאובחנים כל שנה. השכיחות בעולם המערבי גבוהה יותר מזו שניתן למצוא בשאר העולם ומחקרים אף מראים כי היא עולה עם השנים. נראה כי מדובר בקבוצת מחלות הקשורות היטב לאורח החיים המערבי. כיוון שכך, במקביל לטיפול התרופתי או הניתוחי הנחוץ לאנשים אלו, חשוב לבחון מה יש לרפואה הסינית להציע

מחלות המעיים הדלקתיות הופכות נפוצות יותר ויותר בעולם המערבי ופוגעות מאוד באיכות חייהם של אנשים רבים. מעט מדי ידוע על הגורמים לקבוצת מחלות אלו, אך עם הצטברות המחקרים ניתן לראות כי לצד קשר גנטי מסוים, ישנו סיכוי גבוה שהן מושפעות גם מגורמים סביבתיים ורגשיים כמו עישון ולחץ נפשי. בימים אלו עדיין נחקר קשר אפשרי בין הופעת המחלה לבין שימוש רב באנטיביוטיקה או במשככי כאבים לא סטרואידלים דוגמת אספירין איבופרופן ועוד.

דלקתיות כרונית של המעי פוגעת בתפקודו ועלולה להוביל ליציאות מאוד רכות, כאבי בטן, התכווצויות, דימום רקטלי ועוד. שתי המחלות השכיחות ביותר בקטגוריה זו הינן מחלת הקרוהן והקוליטיס הכיבית ובשתיהן תיתכן תנועה בין תקופות אקוטיות בהן הסימפטומים מתבטאים ביתר שאת, לבין תקופות הפוגה (רמיסיה) בהן הסימפטומים שוככים.

תגובה דלקתית העלולה לפגוע בעומק כל שכבות המעי, לרוב מדלגת על אזורי מעי כך שנוצרים אזורים בריאים בין מקטעים חולים. על אף שתיתכן פגיעה לכל אורך צינור העיכול, החל בפה וכלה באנוס, לרוב מושפע בעיקר האזור הנמצא בסופו של המעי הדק ה-Ileum - אותו איזור בו מתרחשת רוב הספיגה של ויטמין B12 ושל מלחי המרה. כשהמחלה פעילה יותר, הכיבים על פני המעי עלולים להתאחד לכדי מראה של אבני רחוב (cobblestone).

מחקרים מצאו כי הסיכוי של אדם מעשן ללקות בקרוהן גדול פי שתיים מזה של אדם שלא מעשן.

קוליטיס כיבית

תגובה דלקתית המוגבלת לשטחי המעי הגס והרקטום בלבד. הדלקת מתרחשת בשכבה הפנימית של המעי ללא חדירה לשכבות העמוקות יותר. לרוב היא מתחילה ברקטום ובמעי הגס התחתון, אך עשויה להתפשט בהמשך ולערב את כל אורך המעי הגס (pan-colitis). כיוון שבמעי הגס מתרחשת עיקר הספיגה של הנוזלים, קיים חשש להתייבשות.

ברפואה הסינית: חולשה של מערכת העיכול בשילוב תקיעות הכבד

על אף שמדובר בשתי מחלות שונות, יש להן הרבה מן המשותף הן ברמה האבחונית והן ברמה הטיפולית. אם נתמצת בקצרה את ההתייחסות למחלות אלו בשפתה של הרפואה הסינית, ניתן לומר כי בשתיהן מדובר בפגיעה המערבת חולשה של מערכת העיכול עם תקיעות של הכבד היוצרים יחד תופעה של חום ולחות.

הכבד אחראי על זרימה תקינה והרמונית בגוף. לחץ נפשי, תסכולים, כעס, חוסר פעילות גופנית ועוד פוגעים ביכולתו זו וגורמים לתקיעויות בזרימה התקינה. תקיעות זו תבוא לידי ביטוי בעיקר במערכות החלשות ביותר בגוף, ובמקרה זה - במערכת העיכול. הפגישה בין הזרימה הלא חלקה לאזורים התקועים מייצרת חום, בדומה לחום הנוצר מחיכוך - חום זה מתבטא כדלקת.

כיצד מטפלים בעזרת הרפואה הסינית?

לצערנו, אין כיום תרופת פלא שיודעת לרפא את דלקות המעי הללו. עם זאת ישנם טיפולים תרופתיים וניתוחיים המסייעים להניע את המחלה מהשלב האקוטי שלה לשלב ההפוגה - כלומר, היעדר הסמפטומים הנלווים ובהמשך אף מניעת הישנות האירועים האקוטים. טיפולים אלו חשובים מאוד, מפחיתים את הסיכוי לסיבוכים ולעיתים אף מצילי חיים.

עם זאת עלינו לזכור כי הטיפול ברפואה המערבית מוגבל להפחתת הסימפטומים ואינו מטפל במקור הבעיה. בנוסף, לתופעות הלוואי של הטיפול השפעה שלילית על הגוף, ולכן לצד השגחה מצד הרפואה המערבית מומלץ לשלב טיפול ברפואה סינית התומך בהשגת הפוגה מהר ככל האפשר ובמניעת הישנות האירועים האקוטיים. במקביל, הטיפול יקדם תהליכי התחדשות וריפוי של המעי בפרט ושל מערכת היחסים בין הכבד למערכת העיכול בכלל.

ברוב המקרים, הטיפול בדיקור יתמקד תחילה בהרגעת הסערה הדלקתית ובהמשך יקדם תהליכי התחדשות וריפוי של המעי. לצורך כך יש לשקם את מערכת היחסים בין הכבד למערכת העיכול - כאמור, הכבד אחראי על זרימה תקינה והרמונית בגוף. כיוון שכך, כדי למנוע מצבי תקיעות המייצרים חום, נפעל להרגעת הכבד והחזרת התנועה הפנימית התקינה. במקביל, הטיפול יתמקד בחיזוק מערכת העיכול כדי שתהיה חסינה יותר בפני תנועה לא הרמונית.

לכל המטפלים ברפואה סינית>>

על מה כדאי להקפיד?

במקביל לטיפול ברפואה הסינית, יש לשים לב לתזונה הנצרכת בתקופה זו. אם הומלץ למטופל על ידי הרופא על דיאטה דלת שארית (מתבטא בעיקר בתזונה דלת סיבים תזונתיים), כדאי לברר עם הרופא מדי פעם מתי אפשר להתחיל להוסיף סיבים לתזונה ולהמשיך להוסיפם על פי יכולת המעי להתמודד איתם.

בנוסף, מומלץ לבדוק חסרים תזונתיים, בעיקר למטופלים עם קרוהן. בשל הפגיעה שעלולה להיות בספיגת המזון ובשל השימוש בסטרואידים, מטופלי קרוהן עשויים לפתח אוסטיאופרוזיס ועל כן ישנה חשיבות רבה להקפדה על צריכת סידן בתזונה. כיוון שלרוב נפגע אצלם האזור במעי בו מתרחשת ספיגת ויטמין ה-B12 יש להקפיד על ערכים תקינים של ויטמין זה.

בנוסף, כאמור מעלה פעילות גופנית סדירה והורדת רמת המתח עשויות אף הן לתרום לתנועתיות טובה יותר ובכך להקל על עבודת הוויסות של הכבד ולהפחית את החום המתפתח במערכת העיכול.

מאת: שירי בורנשטיין, מטפלת ברפואה סינית