עיסוי רפואי: כל מה שצריך לדעת

עודד שפר
05/11/2014
מעטים האנשים שלא נהנים מעיסוי גופני ומהרוגע והשלווה שחשים בגוף לאחר מכן. העיסוי, שמשמש לא פעם כמתנת יום הולדת או כהזדמנות להתפנק ותו לא, מוכיח את יעילותו בטיפול במחלות ובעיות רפואיות שונות. באיזה מקרים מומלץ לפנות לעיסוי רפואי ולמה לצפות כשמגיעים לקליניקה?

נכון לשנת 2013 , קרוב ל- 20% מהאוכלוסייה בארה"ב קיבלה עיסוי במהלך השנה, כאשר קהל המטופלות היה גדול פי שתיים מקהל המטופלים, כל פורסם על ידי ארגון המעסים של ארה"ב. עוד פורסם כי 33% מהטיפולים נועדו למטרות הורדת לחצים ומתחים וכ- 43% נועדו למטרות טיפוליות (בעיקר כאב). על אף היותו טיפול מפנק ומרגיע, לעיסוי הרפואי יכולות רפואיות נוספות – החל מטיפול בכאבים כללים ועד מחלות ספציפיות.

מתי כדאי להיעזר בעיסוי רפואי?

על יעילותו של העיסוי כבר כמעט ואין ויכוח בימינו. כאמור, העיסוי הרפואי הוכר ככלי טיפולי למגוון בעיות רפואיות, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הנפשי – החל מכאבי גב, שרירים ומפרקים וכלה בבעיות נפשיות כמו הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם, ADHD, מתח ולחץ. כמו כן, עיסוי הרפואי עשוי לסייע לכל מי שסובל מבעיות רפואיות ספציפיות כמו פיברומיאלגיה, תסמונת התעלה הקרפלית, תופעת מרפק הטניסאים או בבעיה הנפוצה של מפרק לסת כואב, ולמי שסובל מסימפטומים כללים יותר כמו קושי בנשימה, בעיות בזרימת הדם וכן הלימפה, הפרעות שינה ועוד. גם לנשים הרות יתרום העיסוי בעת ההריון, הלידה ובהתאוששות שלאחריה.

לעיסוי הרפואי יתרון מוכר - הוא מכוון לחולה עצמו ולא למחלה. מעבר לפן הרפואי שמספק, משמש העיסוי כטיפול תומך שמעניק למטופל פרק זמן של מגע מרגיע, שלווה ושקט נפשי.

למה לצפות בעיסוי רפואי?

העיסוי הרפואי מתחיל בדומה לביקור ראשון  אצל רופא המשפחה - בתשאול והערכת מצבו של המטופל. עדכון ברקע ההיסטורי של המטופל יוסיף לתמונה הכוללת, ויסייע בהבנת יחסי הגוף והנפש של המטופל– התפיסה ההוליסטית שמנחה את הרפואה המשלימה ברובה.

לאחר התשאול, תיערך בחינה פיזית של האיזור הפגוע ברמת טווחי התנועה של המטופל ורמת הכאב. לבסוף, תבנה סדרת טיפולים משוערת לפרק זמן משוער שיביא להטבה במצב המטופל.

הטיפול עצמו ייעשה "מהקל אל הכבד" - מפעולות עדינות להגדלת טווח התנועה ועד לחיזוק מעטפת השרירים, הגידים והרצועות. מתנועות עדינות (בהתאם לטווח התנועה וסף הכאב של המטופל), בהן המטופל פאסיבי, ועד לתנועות ומתיחות בהן המטופל נוטל חלק פעיל, כולל התנגדות.

אחד היתרונות של העיסוי הטיפולי הוא שהמטופל יכול לעבוד על שיפור מצבו גם בבית, ובכך יזרז את תהליך ההחלמה והחזרה לשגרה. כמובן שיש להיזהר שלא למהר מידי, חיזוק שרירים לפני שהחלימו ונבנו מחדש מסוכן מאוד. חשוב לציין שהתרגילים בבית הינם תוספת מבורכת לעבודת המטפל, ולא במקומה.

לכל המעסים המקצועיים>>

עיסוי רפואי למתחילים

יש שעבורם הגעה אל המטפל תהיה הפעם הראשונה, ואיתה תעלנה חששות או שאלות. בכדי להקטין את סף החרדה, ריכזנו עבורכם את הפרטים החשובים באמת שיש לדעת:

שומרים על חשאיות מוחלטת. המטפל שומר על חשאיות רפואית וכללית בכל הנוגע למה שקורה במהלך הטיפול ולכן אין סיבה לדאגה. מבחינת המעסה או המטפל, טיפול ועיסוי גבר או אישה יהיו דומים – טיפול מקצועי, רגיש ודיסקרטי.

עירום חלקי. העיסוי יכול להתבצע בלבוש מלא וקל כדי לאפשר תנועה מרבית או בלבוש תחתון בלבד, כשהגוף מכוסה במגבת או סדין כדי למנוע תחושה של אי-נעימות. במהלך ההתארגנות לעיסוי ואחריו המטפל משאיר את המטופל לבד כדי שירגיש נוח יותר.

עיסוי ריחני. עיסוי בשמנים ייעשה בשמן חם, תוך הוספת שמנים אתריים לפי הצורך, למשל במקרים שלך טיפול בהתקררות, שרירים תפוסים, בעיות עיכול וכדומה.

משוב הכרחי לטיפול מוצלח. במהלך העיסוי המעסה ישאל את המטופל להרגשתו, לתחושתו לגבי קירור או חימום החדר, לעוצמת העיסוי וכמובן לדגשים לעיסוי. חשוב לא להתבייש ולהכווין את המטפל על מנת לקבל טיפול מותאם.  הכי חשוב הוא להרגיש רגוע ובטוח, כדי שהעיסוי יהיה הרבה יותר יעיל.