קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
1240
0
 


תזונה נכונה לילדים | 10 כללים של נטורופתיה ותזונה טבעית

מערכת תוכן אתר קליניקה
01/09/2019
תזונה נכונה לילדים הוא רצון שאנו שואפים אליו מידי שנה עם תחילת הלימודים. עם כל הכוונות הטובות, עולה השאלה - איך באמת מייצרים עבור ילדינו תזונה בריאה יותר באופן טבעי? ריכזנו עבורכם 10 כללים שיהפכו את שנת הלימודים ואת הילדים שלכם לבריאים יותר השנה. 

עם סיומו של החופש הגדול ותחילתה של שנת הלימודים (בין ההפסקות הקצרות לחגים) עולה הזדמנות לשינוי מהותי בהרגלי התזונה של ילדינו. בעוד הם חוזרים למסגרת, ניתנת לנו ההורים ההזדמנות לא רק לתקן את ההרגלים שנוצרו בזמן החופשות (השינה המאוחרת, שילוב ארוחת הבוקר עם הצהריים וכו'), אלא לשפר את כל מה שהיה טעון שיפור בתזונה של ילדינו בשנה שחלפה.

תזונה נכונה ובריאה במערכת החינוך

נדמה כי מערכת החינוך חרתה על דגלה את חשיבות התזונה הבריאה, אך התוצאות בשטח מוכיחות אחרת. בעוד שהמערכת ייסדה תוכניות שנתיות בנושא והוציאה תקנות והנחיות רבות, נושא התזונה הבריאה במסגרת הבית ספרית עדיין נותר מורכב ובעייתי; ארוחת עשר מורכבת מכריכים מלחם לבן, מעט מידי ירקות ופירות, ארוחת הצהריים מוגשת בחמגשיות מלאות שומן, מלח וחומרים משמרים. בנוסף, החשיפה של הילדים לממתקים גדולה – מממתקים הניתנים כחיזוקים חיוביים ועד לשאריות הנשארות מכל חג וחגיגה –  הערך הקלורי של החטיפים והממתקים יכול בקלות לעבור את הסף הבריא. ועל כן, לא בכדי עוד ועוד ילדים סובלים מעודף משקל או מבעיות בריאות של מבוגרים - עודף כולסטרול, יתר לחץ דם, סוכרת והרשימה עוד ארוכה. כל אלו- נובעים מתזונה לקויה. אז איך משנים את פני התמונה?

הכל מתחיל מהבית, בעיקר בתזונה בריאה

כמו בכל עניין הקשור לגידול ילדים, נושא התזונה הבריאה חייב להתחיל מהבית. כלומר, חשוב לפעול ברמה המערכתית – להעלות את נושא התזונה הנכונה לדיון בכל הזדמנות שרק ניתן, לפנות למשרד החינוך ומשרד הבריאות בנושא, להציע לגורמים המוסמכים בבית הספר להעשיר את יום הלימודים עם הרצאות של נטורופתים או תזונאים או דיאטנים מוסמכים, עם זאת חשוב לזכור כי העבודה האמיתית חייבת להיות עם ילדיכם. השינוי האמיתי יחל בהדרגה ולכן יש להקפיד עליו בכל מקום שרק אפשר.  לשם כך ריכזנו עבורכם 10 כללים שיעזרו לכם להתחיל את השינוי:


1.    דוגמא אישית

לדוגמא האישית חשיבות עליונה, שכן אין זה הגיוני שנבקר את ילדינו באכילת ממתקים כאשר אנחנו "גונבים" משהו מתוק מתי שמתאפשר. כלל זה תקף גם לגבי קריאת ספרים, פעילות גופנית ופעילות יומיומית אחרת כמו צחצוח שיניים, מקלחת וכו'.

2.    מהי בריאות? שוחחו עם ילדיכם

עשייה תחילתה בהבנה. מושגים כמו "גוף חזק", "מערכת חיסונית יעילה" ו"כוח ואנרגיה" מקושרים באופן ישיר לתזונה נכונה וגוף בריא. אלו מילים שחייבות להיות חלק מהשיח בבית בזמן האוכל או במהלך היום.

3.    עדיף שהשינוי יגיע מהילד עצמו

שינויים שמגיעים הילד עצמו בדרך כלל מחזיקים מעמד זמן רב יותר מאשר הוראות שמונחות על הילד "מלמעלה". שוחחו עם הילדים על מהם המרכיבים של תזונה נכונה ובריאה, מהם אבות המזון (ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים) ואיזה מזונות כדאי לצרוך פחות ומדוע.

4.    נוטים לנשנש? זהו מתי זה קורה

זיהוי אותות הגוף הוא אחד המרכיבים המהותיים בתזונה בריאה. אם לילדכם ישנה נטייה לאכול כאשר הוא משועמם, מתוסכל או כאשר הוא ישנוני עבדו איתו על זיהוי אותות אלו. העלו יחד איתו את השאלות: האם אתה רעב או משועמם? מהי נקודת השובע שלך? ונסו להבין יחד איתו מתי כדאי לעצור את האכילה. מבוגרים רבים מתמודדים עם תהליך לאורך זמן ולכן למידה מגיל צעיר היא רק תתרום להתמודדות עם התהליך.

להתייעצות עם נטורופתים מומחים לחצו כאן >>



5.    אוכל ביתי, כמה שרק ניתן

אוכל קנוי ומעובד בדרך כלל רווי בשומנים, מלחים, חומרים משמרים וחומרי טעם ומלח. לעומת זאת אוכל שנעשה בבית (אפילו פיצה או המבורגר ביתיים) הוא אופציה תזונתית טובה , שכן מכיל שילוב של פחמימות, חלבונים ירקות וכל טוב. מומלץ להפסיק לקנות אוכל מעובד, להמעיט בביקורים במזללות מזון מהיר ולהתחיל להכין אוכל בבית (אפילו עם הילדים). זכרו כי היתרון הגדול של אוכל בייתי הוא כי הרכבו ורמת טריותו ידועה, כמו גם רמת התאמתו לילד.

6.    שתיית מים מרובה

על פי מחקרים, מרבית האוכלוסייה במצב תמידי של התייבשות. ממצא מעניין נוסף – בין הסיבות העיקריות להשמנת יתר , הוא הסוכר במשקאות ממתוקים ושתייה לא מספקת. על כן, הרחיקו שתייה ממותקת מילדכם, למדו אותם לשתות מים והקפידו על כך. מים יאיצו את תהליך חילוף החומרים, יפתחו תחושת שובע , יסייעו לתהליך עיכול תקין ויעניקו אנרגיה.

7.    בחרו את החטיפים שלכם

כאמור, השליטה בצריכת המתוקים והחטיפים במסגרת הבית ספרית היא קשה ועל כן הכוח להכריע צריך להגיע מן הבית. החליטו עם ילדכם על כמות יומית או שבועית לצריכת מתוקים וחטיפים, כאשר השתדלו לשמור על אופציות בריאותיות אחרות בבית והסבירו לילדכם מדוע בחרתם דווקא בהם. הניחו במקום נגיש פירות וירקות, איכלו מהם בעצמכם ובכך השפיעו על ילדיכם (דוגמה אישית אמרנו כבר?).

8.    דאגו לארוחה בריאה להתחלת היום

ארוחת בוקר מזינה ובריאה צריכה להכיל שילוב של פחמימות וחלבונים - אלו יאפשרו לילד להיות מרוכז בשעות הראשונות בכיתה. זכרו, כי למרות הטעם המפתה והכיתוב על גבי האריזה, דגני הבוקר המתוקים הם ממתק לכל דבר (!) – פחמימה ריקה נטולת ערכים תזונתיים.

המלצה שלנו - המירו את הדגנים בכריך וירקות, יוגורט עם פרי או גרנולה או ביצה ואת השוקו בחליטת צמחים עם מעט דבש.

9.    ארוחת עשר – לא סתם ארוחת ביניים

לארוחת עשר ישנה חשיבות חברתית. בזמן הארוחה הילדים יושבים ואוכלים יחדיו, בעוד הם משווים את קופסת האוכל שלהם לזו של שכניהם, מחליפים מידי פעם את המנות ביניהם ובעיקר אוכלים תוך כדי הפרעות וגירויים שוטפים. אין כל ספק כי ארוחת העשר חייבת להיות אסתטית, מושכת, דומה לשאר הארוחות של החברים וכמובן – טעימה.

המרת הלחם הלבן או הפיתה ללחם מחיטה מלאה כבר הופכת את הארוחה למזינה יותר. ממרחים ותוספת של ירקות ופירות יספקו לילד בסיס בריא, משביע שיתרום לקשב ולריכוז שלו במהלך יום הלימודים.

כדאי לשבת יחד עם הילדים ולתכנן תפריט כריכים שבועי, שכן המעורבות שלהם חיונית לשינוי הבריאותי.

10.    הניעו את הגוף

תזונה בריאה ונכונה היא התחלה נפלאה, אך אין כמו פעילות גופנית לשריפת הקלוריות. מומלץ להוסיף פרקי זמן יומיים של פעילות ספורטיבית (החל ממשחק כדור, טיול רגלי יחד או מסלול מכשולים בסלון). העיקר- תתאמצו, תזיעו ותיהנו אחד עם השני תוך כדי העלאת הדופק ושריפת השומנים (זוכרים דוגמא אישית?). הקפידו על הגבלת זמן המסכים של הילדים ומלאו את חלון הזמנים בפעילות גופנית.

זכרו, תחילת השנה הינה נקודת ציון מצוינת להתחלת השנה כמשפחה המקפידה על הבריאות, מכבדת את הגוף ומתייחסת אליו בצורה ראויה.

מאמרים נוספים מומלצים לקריאה:

הפרעות קשב וריכוז - תזונה נכונה יכולה לעשות את ההבדל>>
תזונה נכונה לילדים לפי הנטורופתיה>>
ההפסקה הגדולה - תזונה בריאה בבית הספר>>

 

 

נכתב בשיתוף עם המטפל: שמעון כהן 

הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"