קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
817
0
 


הילד מפריע בכיתה? הכינו לו ארוחת בוקר

מערכת תוכן אתר קליניקה
01/09/2019
לא סתם קיבלה ארוחת הבוקר את תואר הארוחה החשובה ביום. מסתבר שהארוחה שתורמת לחיזוק הגוף והמוח, תורמת גם לשיעור מוצלח בכיתה. מחקר חדש מצא כי אכילת ארוחת הבוקר בקרב תלמידים עשויה להפחית את רמת ההפרעות בכיתה, לעורר את המוטיבציה של התלמיד להשתתף בלימודים ולחזק את יכולת הריכוז והקשב שלו. מדוע ארוחת הבוקר יכולה לתרום להצלחת הילדים וממה היא צריכה להיות מורכבת? התשובות בכתבה שלפניכם


על אף ההשפעה החיובית שיש לארוחת הבוקר, מחקרים מראים כי זוהי הארוחה עליה ילדים ונוער בוחרים לדלג הכי הרבה. הנתונים מראים כי בין 20 ל- 30 אחוזים מהם לא אוכלים ארוחת בוקר. לממצא זה חשיבות רבה, מכיוון שבגילאים אלו לגוף יש צורך גבוה וקבוע בגלוקוז, בכדי לעמוד בדרישות חילוף החומרים המהיר. צום ארוך שכזה, הנמשך כל הלילה ולתוך יום הלימודים, עשוי לשבש את יכולתם של הילדים להתמודד עם הלימודים ולהשפיע בהכרח על ההתנהגות בכיתה ומחוצה לה.

מחקר שפורסם בכתב העת למדעי המוח Human Neuroscience, אסף וניתח ממצאים מ- 36 מחקרים על מנת לענות על השאלה - איזה סוג השפעה יש לארוחת הבוקר על יכולת קוגניטיבית, התנהגות בזמן הלימודים ועל ההישגים האקדמיים של ילדים ונוער עד גיל 18?
מובן שעל תוצאות ההתנהגות וההישגים משפיעים גם גורמים אחרים כגון: גודל הכיתה, איכות הציוד, מאיזה רקע סוציו-אקונומי הילד מגיע ומה סוג התזונה הכללי שלו ועוד, אולם לאחר שנקבע שיש לארוחת הבוקר באופן כללי השפעה חיובית, ניסו החוקרים לתאר על מה ואיך משפיעה ארוחה זו בקרב ילדים ונוער בסביבה בית ספרית. בארוחת בוקר הכוונה היא למזון המתאים באיכות וכמות לגילאים אלו.

ארוחת בוקר בכיתה - פחות הפרעות בשיעור

באופן כללי, נתוני המחקר הראו השפעה חיובית על ההתנהגות והאווירה בכיתה בקרב אלו שאוכלים ארוחת בוקר באופן קבוע. למעשה, ילדים ובני נוער שאוכלים ארוחת בוקר כהרגל, עשויים להיות טובים מאחרים במשימות שהוטלו עליהם בכיתה, אם זה בחשיבה או במעשיות. נראה כי לאותם ילדים שאוכלים ארוחת בוקר קבועה יש לעיתים קרובות יותר מוטיבציה להשתתף בלימודים , הם יותר ערניים ובעלי יכולת להתרכז ולהקשיב. כתוצאה מכך, להתנהגות החיובית בכיתה יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי גם על ירידה בכמות ההפרעות בכיתה ועל היעילות בלמידה. יחד עם זאת, לא נמצא קשר חזק בין ילדים עם רקע של בעיות התנהגות מאובחנות שאוכלים ארוחת בוקר קבועה ובין שיפור ההתנהגות באופן חיובי.

נטורופתים ממליצים שלא להכניס לארוחת הבוקר מזונות שעלולים להעלות את רמות הסוכר בכדי להימנע מפעלתנות יתר של הילד: "ארוחת הבוקר צריכה להכיל בין היתר שתייה ללא צבע מאכל או חומר משמר – למשל מיץ פרי סחוט וטרי. משקאות טבעיים מכילים סוכרוס פרוקטוז שהרבה יותר זמין מאשר במשקאות המבוססים על קפאין או שוקו, ועל כן פחות עשויים לחזק התנהגות היפראקטיבית".


עוד בקליניקה:
הפרעות קשב וריכוז- תזונה מתאימה יכולה לעשות את ההבדל>>
הפסקת צהריים בבי"ס יוצרת דפוסי אכילה לקויים?>>
תזונה נכונה לילדים לפי הנטורופתיה>>


ארוחת בוקר מביאה להישגים בלימודים

יתרון נוסף שמעלה המחקר הוא הקשר המובהק בין אכילת ארוחת בוקר באופן קבוע לבין ציונים ממוצעים במקצועות מרכזיים בבית ספר. במחקר מדובר בעיקר במקצועות מתמטיים ומדעיים, כל זה ללא קשר לגיל או מין הנחקר.

בנוסף, יחסית לארוחת בוקר המורכבת רק מסוג אחד של מזון, נראה כי צריכה של אוכל מגוון המורכב מדגנים, חלב ופירות משפרת את יכולות הזיכרון אף יותר ולכן מחזקת את הקשר עם הישגים אקדמיים גבוהים ומומלצת יותר. כמו כן, החוקרים משערים שהרגל אכילה זה משפיע לחיוב על הבריאות וחוזק של הילדים באופן כזה שהם חסרים פחות בכיתה וכך גם משתפרים ההישגים האקדמיים שלהם.  

ארוחת הבוקר ה"מושלמת" על פי נטורופתים שונים היא ארוחה שמכילה פחמימה זמינה, המצויה למשל בדגני בוקר ללא סוכר, וחלבון עדין שניתן למצוא במזונות המבוססים על גבינה. עוד מוסיף כי "בכדי להימנע מרגישות למוצרי חלב מפרה, רצוי לצרוך מוצרי גבינה שמקורם ממשפחת הצאן".

להורים הנאבקים בסרבני ארוחת הבוקר, ראובן ממליץ לתת חטיף אנרגיה שלא יעלה על 90 קלוריות. "אם מדובר בחטיף בעל ערך קלורי גבוה יותר, מומלץ לחלק אותו לשניים ולצרוך את חציו השני בארוחת עשר".

אם כן, מסקירת תוצאות המחקרים ניתן לראות כי על מנת ליהנות מיתרונות ארוחת הבוקר, על ילדים ונוער לצרוך אותה באופן יחסית קבוע ולהפוך אותה להרגל. כמו כן, נראה שבאופן כללי ישנו קשר חיובי בין התנהגות והישגים בלימודים, ככל שההתנהגות משתפרת כתוצאה מכך גם ההישגים בלימודים ישתפרו. 
הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"