קליניקה - פורטל לשירותי בריאות: כל המידע על רפואה משלימה , טיפולים , מאמרים ומטפלים

טיפול טבעי בפריצת דיסק | טיפולי סו-ג'וק ורפואה קוריאנית

ד"ר זוהר יגיל (PhD)
26/09/2018
פריצת דיסק מלווה בסימפטומים כגון כאבי גב כרוניים, תחושת שריפה, צריבה או חוסר תחושה כלל ברגל או בכף הרגל. פריצת דיסק תופיע ברוב המקרים עם הגיל, אך יכולה גם להתרחש בעקבות תנועה קטנה לא נכונה בהרמת משא כבד. בעוד שהכאבים קשים מנשוא ויכולים להמשך שנים, טיפול טבעי בפריצת דיסק באמצעות רפואה קוריאנית ושיטת סו-ג'וק, מציע להביא לשיפור משמעותי בתחושה כבר מהטיפול הראשון בעזרת עיסוי, דיקור זרעים ומגנטים.

כאבי גב
וכאבי עמוד השדרה בפרט, הם בין הבעיות הגופניות הנפוצות ביותר במהלך חייו הבוגרים של האדם. פריצת דיסק היא אחת מהסיבות לכאבים בעמוד השדרה, שתתרחש בשל קרע בקרום של הדיסק שגורם לדליפת הנוזל הפנימי לחלל הגוף. הטיפול הקונבנציונלי עלול להסתיים בניתוח, אך תהליך השיקום הוא לא קל. שיטת הסו-ג'וק הצעירה מציעה טיפול הדרגתי, שהראה שיפור משמעותי של יותר מ – 90% בקרב מטופליו.

עמוד השדרה

בכדי להגדיר פריצת דיסק, יש להבין תחילה כיצד בנוי עמוד השדרה שלנו: עמוד השדרה מורכב למעשה מ- 24 חוליות המחולקות לחוליות צוואריות, חוליות גב וחוליות מותניות בנוסף ל- 2 עצמות מקובעות בשם עצם הזנב ועצם עצה.
בין כל שתי חוליות ממוקם דיסק - שמשמש כרפידה סחוסית, שנועדה לבלום זעזועים ולרכך את השפעת תנועות הגוף על החוליות. הדיסק עשוי ממערכת סיבית קשה המכילה נוזל סמיך דמוי ג'ל.
חוט השדרה עובר בתעלת עמוד השדרה ומכיל תאי עצב רבים המחברים את כל חלקי הגוף אל המוח. פריצת דיסק הינה תופעה הנוגעת לכל אחד ממרכיבי עמוד השדרה.

כיצד מתרחשת פריצת דיסק?

במרבית המקרים, פריצת הדיסק תגרם בשל היחלשות המערכת הסיבית של הדיסקים או בעקבות פציעה כתוצאה מתאונה או הרמה לא נכונה של משא. גם הגיל מהווה סיכון במקרים של פריצת דיסק , שכן עם השנים הדיסקים עוברים תהליך התייבשות ומאבדים את יכולת הגמישות שלהם ולכן הסיכוי שלהם להתבקע גדל. למעשה, פריצת דיסק נוטה להתפרץ בגילאי הביניים (30-50) בעיקר בקרב גברים.

כאשר מתרחשת פריצה באחד הדיסקים, הדיסק שניזוק והג'ל שיצא עלולים לגרום ללחץ רב על עמוד השדרה או על עצב בודד, וכתוצאה מכך לגרום לכאבים רבים באזור הדיסק ובאזור הגוף שמופעל על ידי אותו עצב פגוע. ברוב המקרים מדובר בעצב השת (sciatic nerve), שעובר מחלקו האחורי של האגן, דרך העכוז ושתי הרגליים וממשיך אל כפות הרגליים. במקרים של פגיעה בעצב זה עלול להופיע כאב חריף המקרין על אחת הרגליים או שתיהן, הפרעות בתחושות לאורך הרגל או כפות הרגליים ואף תחושות של שריפה, צריבה, נימול או כבדות באחת מהרגליים או בשתיהן.

תחושת הכאב תתעצם בדרך כלל לאחר שתיווצר דלקת מקומית בעקבות תהליך הפריצה והפציעה. הדלקת היא הניסיון של הגוף להתגונן מפני הנוזל ולספוג אותו. הדלקת מגבירה את תחושות הכאב ומאידך הכאב מגביר את הדלקתיות – על כן, תהליך ההחלמה מפריצת דיסק הוא ארוך והדרגתי.
זמן ההתאוששות הממוצע עשוי לארוך בין 4 - 12 שבועות, כאשר הכאבים עלולים להפוך לכאבים כרוניים לאורך שנים. הבשורות הטובות הן שעם הזמן הדלקת מצטמצמת והדיסק הפגוע מתרחק מהעצבים, מה שמפחית את תחושת הכאב ומצמצם את ההגבלה על התנועה.

הטיפול בשיטת הסו-ג'וק

במקרים של פריצת דיסק, הטיפול בשיטת הסו-ג'וק יעשה בכמה שלבים וישתנה בהתאם לסיבה שגרמה לפריצת הדיסק - התנוונות או פציעה. באופן כללי, הטיפול בסו-ג'וק מתבסס על גירוי של נקודות במערכת ההשתקפות הפזורה בגוף ומתבצע באמצעות עיסוי, מגנטים, מחטים ושאר אמצעים.

שיטת הסו-ג'וק היא אמנם שיטה צעירה, אך מחקרים שנערכו באיגוד הס-ג'וק הבינלאומי בקרב 50 מטופלים שסבלו מפריצות דיסק, מצאו כי טיפול בסו-ג'וק הביא לשיפור משמעותי בקרב 93.5% מהמטופלים. כמו כן, מצבם של 30% מהמטופלים הוטב כבר בטיפול הראשון, בעוד ו- 70% מהמטופלים דיווחו על שיפור משמעותי עם הטיפול השלישי ו- 80% כעבור הטיפול החמישי. כלומר, הטיפול בשיטת הסו-ג'וק יכול להתבצע כחלק מהתהליך השיקומי לאחר הפציעה.

כאמור, השיקום בשיטת הסו-ג'וק משתנה בהתאם לאבחון המקרה ונעשה בצורה הדרגתית:

שלב ראשון - טיפול באמצעות השתקפויות

הסו-ג'וק הינה שיטת טיפול המבוססת על גירוי מערכת ההשתקפות בגוף. גירוי של נקודת ההשתקפות התואמת את האזור בו התרחשה פריצת הדיסק, תאפשר לגוף להוריד את הדלקת ולכווץ את הדיסק מאזור העצב הפגוע. הגירוי יכול להיעשות באמצעות עיסוי, מגנטים , צבעים, זרעים ומחטים (איורים 1,2,3).

שלב שני - טיפול באמצעות 6 קי

הטיפול יתבצע באמצעות הזרמת אנרגיות מהצ'אקרות. על פי תאוריית ששת האנרגיות, האזור בו מתבצעות מרבית הפציעות מוגדר כאזור יובש ונשלט על ידי צ'אקרת היובש – הסוודיסטנא. מבחינה אנרגטית, פריצת דיסק תאופיין כעודף קור בעוד בלט של דיסק ובקע של דיסק יאופיינו כעודף של אנרגיית הלחות ועודף של יובש, בהתאמה. הטיפול האנרגטי יתבצע בהתאם לתסמינים הכרוניים או האקוטיים וישלב את מסלול האנרגיה (המרידיאן) של שלפוחית השתן (איור 4).

שלב שלישי - טיפול באמצעות דיקור

זוהי שיטת הטיפול המתקדמת ביותר, שכן באמצעותה ניתן לשלוט ואף "לתכנת" מחדש את אזורי הדיסק הפגוע בעזרת איזון האנרגיה הדומיננטית. במרבית המקרים ההטבה תעשה באופן מיידי וכך גם הירידה בתהליך הדלקתי.

שלב רביעי - טיפול באמצעות סו-ג'וק קי

טיפול המתבסס על התעלות האנרגטיות בגוף. על פי הסו-ג'וק ישנם מספר סוגים של  זרימה: תעלות אורכיות, תעלות רוחביות ותעלות ספירליות. במקרים של פריצת דיסק תהיה הפרעה בתעלות ספציפיות והטיפול יעשה באמצעות מגנטים.

לרשימת מטפלים מומחים בפריצת דיסק- לחצו כאן>>

עצות טיפול כלליות

ללא קשר לשיטת הטיפול, על הסובלים מפריצת דיסק יש להקפיד על כמה כללים:

להישאר פעילים -  לסובלים מפריצת דיסק מומלץ להמשיך להישאר פעילים. על אף הקושי להתנועע, חשוב לשוב לתנועה קלה באופן הדרגתי - משום שזו תעורר זרימת דם ולימפה, פינוי רעלים והתאוששות מהירה יותר.

פעילות גופנית קלה -  מומלץ לבצע פעילות גופנית שאינה כרוכה באימוץ הגב כמו: שחייה, תרגילי יוגה של החיוך ותרגילי סאם ואן דונג שיבצועו על ידי מטפל סו-ג'וק מוסמך.

באופן כללי, בכדי להפחית את הסיכוי ללקות בפריצת דיסק מומלץ לשמור על אורח חיים בריא, הרמה נכונה של משא ולבצע פעילות גופנית מתונה וסדירה כמו תרגילי יוגה וטאי צ'י.

לאתר איגוד הסו ג'וק הישראלי- לחצו כאן>>

יו"ר איגוד הסו-ג'וק הבינלאומי סניף ישראל וראש מחלקת מחקר ופיתוח באיגוד...