אומנות הטיפול: הרפואה הסינית כרפואה משלימה

רפאל צור
28/07/2014
הרפואה המערבית ידועה בדבקותה בקדמה הטכנולוגית ופיתוח שיטות טיפול חדשות, עם זאת ישנם מקרים בהם אינה מוצאת מזור לחולה. הרפואה הסינית, בעזרת אישון מרכיבי גוף האדם באמצעות דיקור, מצליחה למלא את החסר ולסייע במצבים של כאבים, התמודדות עם לחצים ושאר בעיות מערכתיות של הגוף

הרפואה סינית היא הליך רפואי המקובל כיום בעולם הרפואה המערבית. ניסיון רב שנים של טיפולים ומחקרים, מראים שהטיפול הסיני יעיל ובטוח במגוון רב של בעיות בריאותיות. הרפואה סינית, בדומה לרפואה מערבית, מתאימה לטיפול בכל שכבות הגיל וכמעט בכל מחלה, וכמובן מתאימה לטיפול בבעלי חיים מכל הסוגים.

הרפואה הסינית נתפסת בימינו כרפואה המשלימה את ההליך הרפואי הקונבנציונאלי, משום שפעמים רבות מצליחה הרפואה הסינית במקומות בהם הרפואה המערבית כושלת או נותנת מענה חלקי בלבד למצוקות המטופל.

באיזה מחלות מטפלת הרפואה הסינית?

הרפואה הסינית מטפלת בגוון רחב של מחלות, ביניהם:

מחלות ראש ופנים -מיגרנות וכאבי ראש,סחרחורות ושיתוק פנים.

בעיות אורתופדיות - כאבי גב, פריצת דיסק, הקרנת כאב לרגליים, חוסר תחושה בגפיים, נימול, כאבי צוואר, כאבים בכתף, כתף קפואה, סינדרום הרצועה הקארפאלית וכאבי ברכיים.

הפרעות במערכת העיכול- שלשול, עצירות, צרבת, בחילה, כאבי בטן, מעי רגיז, דלקות בקיבה או במעיים.

הפרעות במערכת הנשימה - שיעול, אסטמה, ליחה, שפעת, הצטננות חוזרת, קשיים בנשימה, סינוסיטיס ואלרגיות.

גניקולוגיה -מחזור לא סדיר, כאבי מחזור, דלקות, פטריות וגינליות והפרשות בנרתיק.

בעיות נפשיות - חרדות, מצבי לחץ או מתח ודיכאון.

הרפואה הסינית -  טיפול בשורש הבעיה

הרפואה הסינית כוללת בתוכה מספר שיטות לבחירת אסטרטגיה טיפולית ושילוב נקודות דיקור הנגזרות משיטות אלו.

הטיפול ברפואה סינית, בעזרת מחטים (אקופנקטורה) משלב מספר נקודות דיקור בכל טיפול, כאשר כל נקודה "מביאה" לטיפול את האיכות הייחודית שלה. שילוב נקודות הדיקור יעשה על פי אבחון מקור הבעיה הרפואית. כל נקודה היא חלק ממרכיבי ה"תרופה" שניתנת לחולה, בדיוק כמו המרכיבים הכימיים של התרופות אותן רושם הרופא לחולה. היתרון המשמעותי של הרפואה הסינית הוא בעצם התאמת ה"תרופה" למצבו העכשווי של המטופל.

שילוב נקודות הדיקור יכול להשתנות עם התקדמות המחלה, הטבה או החמרה. לדוגמא, במצבי מיגרנה - הטיפול יהיה ספציפי לסימפטומים של המיגרנה כגון: כאבי ראש עזים, רגישות לאור ולעיתים סחרחורת. הטיפול הסיני יורד לשורש הגורמים למיגרנה ובוחן אותם הן בפן הפיזי והן בפן הרגשי. תפקידו של המטפל לאבחן את מקור המחלה אצל המטופל הספציפי ולהתאים לו את הטיפול. כאשר המטופל יגיבקש עזרה בין התקפים, הוא יקבל טיפול מונע להתקפים בעתיד.

לפי הפילוסופיה הסינית, יש מספר אפשרויות לגורמים פתולוגים שונים הגורמים למחלה. על המטפל לאבחן את הגורמים למחלה אצל כל מטופל בנפרד, ולהתאים למטופל זה את הטיפול המונע המתאים לו. זו אחת הסיבות שההתייחסות אל הטיפול ברפואה סינית היא כ"אמנות הטיפול".

איזון גוף האדם כשיטת טיפול

כאמור, הרפואה הסינית מבוססת על מספר שיטות כאסטרטגיה טיפולית בשילוב נקודות דיקור מתאימות. השיטה הטיפולית הנהוגה בקליניקה שלנו פותחה על ידי מספר מורים באירופה כתוצאה מחקירה מעמיקה והבנה ייחודית של טקסטים מתוך הספרות הקלאסית של הרפואה הסינית "הקיסר הצהוב".

השיטה ממקדת את הטיפול ביחסי הגומלין בין מרכיבי גוף האדם, השלד, השרירים, גידים ורצועות ואברים פנימיים. מכיוון ששיטה זו מאוד ממוקדת וכוללת בתוכה מענה לחוסר איזון בין מרכיבי גוף האדם, הטיפול מאוד אפקטיבי ויחסית קצר. סדרה של טיפולים תמשך לאורך של חמישה טיפולים בלבד עם תוצאות של הקלה בתחושת הכאב כבר בהתחלת הסדרה.
כמה טוב שאפשר לחזור לתפקוד ללא כאבים אחרי טיפול קצר בלבד. צור רפאל הינ...