2062

הידרותרפיה : הטיפול לשיקום המערכות בגוף

16/07/2014
לא פעם הוכח כי המים טובים לבריאות, אך מסתבר שתרומתם אינה מסתיימת עם שתייתם - טיפול בעזרת מים יכול לסייע בהבראה ממחלות שונות, בשינוי אורח חיים ובעיקר - בהחזרה לתפקוד מלא של שלל מערכות בגוף. מטא- מחקר חדש מוכיח כי הטיפול ההידרותרפי יכול להקל על מחלות כמו פרקינסון, אוסטופורוזיס, טרשת נפוצה ואפילו השמנת יתר

הידרותרפיה היא שיטת טיפול הנעזרת במים, על מגוון מצבי הצבירה שלהם (מים, קרח, קיטור), לטיפול בבעיות בריאות שונות. שיטות הטיפול נעות בין: שהייה במים בגבהים שונים ללא תנועה, שחייה, פיזיותרפיה במים, שהייה בג'קוזי, שהייה בחדר סאונה, קומפרסים קרים/חמים ועוד.

מטא - מחקר חדש שפורסם בכתב העת NAJMS למדעי הרפואה, מציג את ההשפעות החיוביות של הטיפול ההידרותרפי על מערכות שונות בגוף. על פי הניתוח המחקרי, נראה כי הידרותרפיה יכולה לסייע בהבראה, שינוי איכות חיים והחזרת תפקוד המערכות בגוף. המחקר מונה מספר תועלות עיקריות כלליות לטיפולי הידרותרפיה, ביניהם:

הורדת לחץ הדם. שהייה של שעה במים בטמפרטורה של 32 מעלות עשויה להוריד ב-15% את קצב הלב, כמו גם להוריד את לחץ הדם הדיאסטולי (ב-11%) והסיסטולי (ב-12%).

האצת תהליך חילוף החומרים.
שהייה במים בטמפרטורה של 14 מעלות העלתה את ריכוז הדופמין בדם ב-250% ואת הקצב המטבולי ב-350%.

הורדת לחצים ותחושת עייפות.
שחייה חורפית קבועה (שחייה במים קרים מאוד למשך יותר מארבעה חודשים) הניבה לטווח זמן הרחוק ירידה מובהקת במתח, עייפות, ושיפרה את הזיכרון ומצב הרוח. שחייה כזו גם הקלה על הסובלים מראומטיזם, פיברומיאלגיה ואסתמה.

לכל המטפלים בהידרותרפיה>>

הידרותרפיה ומערכת הלב וכלי דם

כשנבדקה השפעת טיפולי מים על כלי הדם והדם, נמצא כי מקלחת במים חמים ושהייה בסאונה של 60 מעלות במשך 15 דקות הרחיבה את כלי הדם, ושיפרה תפקודי לב בקרב חולים עם תפקוד לבבי לקוי. טיפולים קבועים בתרפיית סאונה שיפרה את ההתמודדות עם מאמץ גופני ואת התפקודים האנדותליים. כמו כן, תרפיה מסוג זה נצפתה כמורידה את רמות הכולסטרול LDL בעוד רמות הכולסטרול HDL עולות, שינויים שעשויים לשפר מניעת מחלת לב איסכמית.

שהייה במים מועשרים בפחמן דו חמצני CO2 צמצמה את רמת הרדיקליים החופשיים בפלסמה,  העלתה את רמת נוגדי החימצון ושיפרה את שיחלוף החומרים בנימי הדם. בנוסף, נמצא ששהייה בבריכת מים קרים משפרת את קצב הלב ולחץ הדם.

הידרותרפיה  ומערכת הנשימה

שני גורמים מרכזיים משפיעים על הובלת החמצן במערכת הנשימה בזמן שהייה במים והם טמפרטורה ולחץ הידרוסטטי. שהייה עד הכתפיים במי בריכה בטמפרטורות של  25 , 34 ו- 40 מעלות הראתה עליה ברמת חילוף החומרים ועליה ברמת צריכת החמצן. בנוסף, בדיקת הרגלי שהייה במים קרים הראו ירידה בשכיחות ההיפגעות מזיהומים, עלייה בספירה של לימפוציטים ושיפור איכות החיים בקרב חולים עם מחלות בדרכי הנשימה כגון COPD.

הידרותרפיה ומערכת העצבים

כשמדובר בירידת היכולת של מערכת העצבים להוליך אותות חשמליים, מחקרים מצביעים על כך ששהייה במים קרים (מתחת ל-15 מעלות) עשויה לשפר את המוליכות העצבית התנועתית כמו גם החישתית בהשוואה לטיפולים בקרח או בעיסוי עם קרח, ובהתאם לכך לשפר את יכולות הריפוי והתפקוד של הגוף. לעומת זאת, שהייה של 10 דקות בג'קוזי חם עם CO2, הניבה עלייה בדופק ורגיעה ובהתאם גם לשיפור בתפקוד מערכת העצבים הפארא-סימפתטית.

התמודדות עם כאב. במקרים של התמודדות עם כאבים, נראה כי מים המוזרמים על הגוף בלחץ גבוה ובטמפרטורה חמה עשויים להשפיע על קולטנים תרמיים ומכניים ועל האזור הרלוונטי בעמוד השדרה. כתוצאה מכך, המים יכולים לחסום פעילות קולטני אזעקת כאב ולהוריד את רמת הכאב.

הידרותרפיה מקלה על תסמיני טרשת נפוצה. במחקר אחר, הצליחו חוקרים באמצעות 40 טיפולי הידרותרפיה מסוג אי-צ'י (טכניקות איטיות של תנועה, נשימה וריכוז במים) לשפר התמודדות עם כאב, שרירים תפוסים, מוגבלות בתנועה, עייפות, דיכאון וקשיים סימפטומיים בקרב חולים בטרשת נפוצה.

פיזיותרפיה במים לחולי פרקינסון.
בקרב חולי פרקינסון נבדקו מבחני אפקטיביות טיפולי הפיזיותרפיה, ונמצא שבמבחן היציבות ומבחן אחיד אמריקאי רק לטיפולי פיזיותרפיה במים היו תוצאות חיוביות מובהקות, בהשוואה לטיפולים מחוץ למים.

לעוד מאמרים בנושא הידרותרפיה:
הידרותרפיה - המים ככלי טיפולי>>
וואטסו - נעים להכיר>>
הידרותרפיה לפעוטות וילדים>>

הידרותרפיה ומערכת העצמות והשרירים

כיצד משפיעה פעילות במים על השרירים, עצמות וכאבים? הליכה במים בגובה הטבור מפעילה באופן יעיל יותר את שרירי הירך והגב לרמה מיטבית יותר מהליכה על שטח יבש. חולי אוסטיאופרוזיס בברך ובמקומות אחרים מדווחים על הורדת רמות הכאב, עלייה בתפקוד איברים אלו ושיפור באיכות החיים, לאחר טיפולי הידרותרפיה.

הידרותרפיה לספורטאים. הכנה טובה לקראת פעילות היא השרייה של רגליים במים בטמפרטורה של 45 מעלות למשך 45 דקות לפני אימון שרירים, טיפול כזה נמצא כמוריד משמעותית את הנזק העקיף לשרירים. לאחר הפעילות, שהייה במים קרים מ-15 מעלות נמצאה יעילה כשיטה להתאוששות מהירה לאחר פעילות גופנית מאומצת ולעיכוב בהופעת כאב עד 96 שעות אחר הפעילות.

התמודדות עם פיברומיאלגיה. מחקרים שבדקו את אפקטיביות ההידרותרפיה בחולי פיברומיאלגיה, מצאו ראיות טובות ליכולת של שיטה זו לסייע בהתמודדות עם המחלה. רצף של 12 שבועות בהם יש שילוב של טיפול בתוך המים עם טיפולי סאונה (פעם ביומיים שלושה) הוריד רמות של כאב, החליש סימפטומים אחרים בטווח הקרוב והרחוק ושיפר משמעותית את איכות חיי החולים. גם ריצה במים 3 פעמים בשבוע למשך 8 שבועות הוכחה כיעילה לשיפור המדדים הנ"ל יחסית לקבוצה שלא טופלה במים.

מאבק בהשמנת יתר. במחקר אחר נמצא שריצה במים ל-6 שבועות של אנשים עם השמנת יתר מתקשרת להורדת היקף המותניים ורמות השומן וכן שיפרה יכולת אירובית ומדדי איכות חיים כלליים.

מערכת העיכול

הקלה על בעיות מעיים. אמבטיות חמות (40, 45 ו-50 מעלות) ל-10 דקות בכל פעם הוכחו כיעילות בקרב חולים עם בעיות רקטליות, בהורדת כאבים ובתפקוד מאוזן יותר. גם במקרים של בעיות מעיים נמצא שטיפול במים חמים מקל משמעותית בעת התכווצויות במעיים בהשוואה לקבוצת ביקורת ומהווה חלופה טובה לתרופות המקובלות במובן של תופעות לוואי ומחיר.

הורדת רמת הגלוקוז לחולי סכרת. עוד נמצא במחקר כי שהייה במי ים המלח בקרב חולי סכרת מסוג 2 הניבה ירידה ניכרת ברמות הגלוקוז בדם.

מערכת הרבייה והשתן

במחקר שנערך בקרב יולדות נמצא כי  אצל נשים בלידה ראשונה, הצליחה השהייה במים להקל על תהליך פתיחת תעלת הלידה והפחיתה את זמן משך הפתיחה, כמו גם זירזה את הלידה עצמה. לאחר הלידה, נמצא ששהייה באמבט עם מים קרים מפחיתה משמעותית בצקות וכאבי פוסט לידה במקרה של קריעה או ניתוח באזור תעלת הלידה.

הקלה לאחר ניתוח פרוסטטה. מחקר אחר הראה ששהייה באמבט חם (40-45 מעלות) למשך 10 דקות, לאורך חמישה ימים רצופים לפחות, מיד לאחר ניתוח פרוסטטה והסרת קטטר, הורידה את רמת הכאב ושיפרה משמעותית את היכולת של מערכת השתן לתפקד כרגיל.

מערכת החיסון

האם קור בהכרח מחליש את הגוף ומזמין וירוסים וחיידקים? באחד המחקרים נמצא כי טכניקה של חשיפה לקור גבוה עשויה דווקא לעודד שיפור המערכת החיסונית לטווח הקצר ונמצאה כגורמת לעלייה ברמות של ליקוציטים, גרנוליטים ומשמידי תאים טבעיים.  כמו כן, שהייה במים חמים (38 מעלות) למשך כחצי שעה נמצאה כמפחיתה את סמיכות הדם, את ספירת תאי דם אדומים ואת ממוצע ההמטוקריטים בדם.

חשיפה יומית קצרה לקור עשויה לשפר את הופעת גורמים המגינים מפני מחלות ואפילו מסרטן (כגון ציטוטוקסיקנים מסוג T ומשמידי תאים טבעיים). חוקרים משערים שחשיפה יומית למים קרים (כגון שחיית חורף במים קפואים), עשויה ליצור חומרים המסוגלים להתמודד עם תאים סרטניים לזמן ארוך ולשפר סיכויי שרידות למחלות סרטניות מסוגים מסוימים.

נראה שמים, קרים או חמים, אינם רק מקור לחיים אלא גם לאיכות חיים.

מאת: אלון משרקי - רפלקסולוג בכיר .

תמונות dollarphotoclub