קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
17561
0
 


ממלפפון ועד עשב החיטה: עשרת המזונות שיעזרו לכם להתקרר בקיץ

מערכת תוכן אתר קליניקה
30/08/2020
כשהטמפרטורות בחוץ עולות , גופנו מתקשה לעמוד בשרב ובלחות. חוץ מלהדליק את המזגן או להיכנס למקלחת, ישנן דרכים אחרות שיעזרו לנו לקרר את הגוף. מנבטים ועד סומק, המזונות שיעשו לכם את הקיץ לקליל, מהנה והכי חשוב- קריר
ההתמודדות עם הטמפרטורות בקיץ יכולה לפעמים להיות מאוד קשה, בייחוד בימים שבהם עומס החום גבוה. יש כאלה שהחום כל כך קשה להם שהם 'בורחים' בעונות החמות לארצות קרירות יותר. אחרים נכנסים למקלחת קרה לפחות פעמיים ביום. הרפואה הסינית דוגלת בדרכי התמודדות מעט שונות, המתבססות על ההרמוניה שלנו עם הטבע ועם עונות השנה השונות, גם עם הקיץ.

עונה אש: עונת הקיץ בראי הפילוסופיה הסינית

ברפואה ובפילוסופיה הסינית הקיץ הוא ביטוי לשיא הבשלות במחזוריות של עונות השנה והוא גם ביטוי לאלמנט האש. זו העונה שרוב הפירות מבשילים בה, העונה הכי חמה וזו שמכילה גם הכי הרבה אנרגיות של ה- Yang.

כדי שנוכל להיות בהרמוניה עם הטבע בעונת הקיץ, עלינו לאמץ ולבטא בעונה זו עקרונות 'יאנגיים' בשגרת יומנו -  התפתחות וגדילה, שמחת חיים, יצירתיות, ריבוי פעילויות מחוץ לבית ופעילויות אקטיביות. זו למעשה העונה שבה האדם צריך להיות במצב הכי פעיל שלו. מעבר לאורח החיים הנכון בתקופת הקיץ, גם התזונה צריכה להיות מותאמת לעקרונות אלו.

עוד בקליניקה:
חם בחוץ- קר בפנים: התשובה הסינית להצטננות בקיץ>>
סגולותיהם של פירות הקיץ>>
תזונה נכונה לעונה החמה>>

עקרונות התזונה בקיץ

ירקות ופירות דינמיים

האנרגטיקה של הקיץ באה לידי ביטוי בהרכב התזונתי כמו גם בצורת הבישול. המזונות שנאכל צריכים לבטא את הדינאמיות של הקיץ דרך הצבעוניות שלהם, שבאה לידי ביטוי בפירות וירקות העונה: בגזרת הירקות מדובר על עגבניות, מלפפונים, פלפלים, חציל, נבטים, דלורית, קישואים ודלעת. באגף הפירות מובילים האבטיח, מלון, מנגו, ענבים, פסיפלורה, אפרסקים ושזיפים.

בישול קצר

הדינמיקה של הקיץ צריכה להיכנס גם לאופן הבישול - בישול בטמפרטורות גבוהות ולזמן קצר, כמו באוכל מוקפץ או מאודה. טכניקות בישול אלו שומרות על הערכים התזונתיים של המזון ומסייעות להחזיר לגוף ויטמינים ומינרלים חשובים שמתנדפים עם הזיעה. ניתן גם לאכול ירקות טריים וחיים כמו בסלטים, ובאופן כללי חשוב להשתמש ביותר מים בבישול ולצמצם את השימוש במלח.

מזונות קרים מידי

בקיץ קיימת נטייה לצרוך הרבה מזונות קרים, כמו שתייה קרה במיוחד, ארטיקים או גלידות. הרפואה הסינית מזהירה מצריכה מוגזמת של מזונות מסוג זה, מכיוון שהם מקררים את 'אש העיכול'. הקור מכווץ את הקיבה ולמעשה פוגע במערכת העיכול.
אז אילו מזונות עיקריים יעזרו לנו להתקרר, גם אם לא נצרוך אותם קרים?




"בישול מאודה או מוקפץ שומר על הערכים התזונתיים של המזון ומסייע להחזיר לגוף ויטמינים ומינרלים חשובים שמתנדפים עם הזיעה" (Dollarphotoclub)


המזונות שיצננו לכם את הקיץ


המזונות הבאים הם מזונות בעלי אנרגטיקה קרה וקרירה. אכילה מתונה ומבוקרת שלהם לאורך כל עונת הקיץ תסייע רבות בהתמודדות עם החום בחוץ:

נבטים. בייחוד נבטי מאש (נבטים סיניים), נבטי אלפלפא, ונבטי סויה.

סויה ומוצריה. ברפואה הסינית, הסויה היא בעלת אנרגיה קרירה, ולכן צריכה שלה ושל מוצרים הנגזרים ממנה (טופו, רוטב סויה ללא תוספת מלח, ממרח מיסו, אדממה, נבטים סיניים) תסייע בקירור הגוף.

עגבנייה ומלפפון. שני ירקות שנחשבים קרים, אכילה שלהם מאזנת טמפרטורה חמה בגוף על ידי הכנסה של קור.

אבטיח. לאבטיח אנרגיה קרה מאוד. תכונה זו באה לידי ביטוי בייחוד כאשר מכניסים אבטיח למקרר – הוא 'סופג' אליו את הקור והתחושה שלו בפה קרה במיוחד. היתרון הנוסף באבטיח הוא ריבוי הנוזלים שבו, אכילה שלו מסייעת להחזיר לגוף נוזלים שמתאדים בזיעה.

לימונית, מנטה ונענע. עשבי תה ותיבול בעלי אנרגיה קרירה. הוספה של אלה לקנקן שתייה תיתן למים טעם מרענן ותעזור לסלק עודף חום מהגוף.

עשב חיטה. מיץ עשב חיטה נחשב למזין מאוד. כמות קטנה שלו מרכזת כמות אדירה של מינרלים וויטמינים וצריכה שלו תסייע להחזרת המינרלים והוויטמינים שהולכים לאיבוד בהזעה. בנוסף, עשב חיטה נחשב למקרר מאוד. תכונה זו יכולה לסייע לנו בקיץ החם, אך חשוב לזכור שצריכה מופרזת ממנו יכולה להזיק, מכיוון שהוא עלול לקרר בצורה מוגזמת את 'אש העיכול'.

לימון. מיץ לימון הוא בעל אנרגטיקה קרה ומסייע בקירור הגוף. יחד עם זאת, הטעם החמוץ ברפואה הסינית הוא טעם בעל אופי 'מכווץ' עם תנועה הפוכה לדינמיקה של היאנג שמבטא התרחבות והתפשטות, לכן כדאי לצרוך ממנו כמויות קטנות ומבוקרות.

נבט חיטה וסובין חיטה. בעלי אנרגיה קרירה ומסייעים בהחזרת מינרלים לגוף.

סומק. תבלין בעל אנרגטיקה קרירה וטעם חמצמץ. כמו עם הלימון, גם כאן כדאי להשתמש במידה, כדי לא לפגוע בתנועה היאנגית של הגוף בעונת הקיץ.  

פלפל לבן. באופן כללי לפלפל מאפיינים 'יאנגיים', לכן צריכה שלו מתאימה לקיץ. קיימת עדיפות להשתמש בקיץ דווקא בפלפל לבן, מכיוון שהוא בעל אנרגטיקה קרירה, לעומת הפלפל השחור שהוא בעל אנרגטיקה חמה.

יעל גבינט, מטפלת ברפואה סינית.
הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"