פסוריאזיס: הדרכים הטבעיות להתמודדות עם המחלה

27/11/2014
פסוריאזיס הינה מחלה כרונית שנכון להיום לא ניתנת לריפוי. חולי הפסוריאזיס משתמשים במשחות ותרופות מסוגים שונים, בעוד תזונה, צמחי מרפא ושמירה על אורח חיים מאוזן ובריא יכולים לסייע להקל ולהפחית את הסימפטומים. סיגל ברנר, נטורופתית מוסמכת, מסיברה כיצד ניתן למגר את הנגע דרך הטבע

עונת הקיץ היא תקופה קשה עבור חולי הפסוריאזיס, הבגדים האוויריריים יוצאים מהארון וההתמודדות עם המבוכה בחשיפת הנגעים מורגשת הרבה יותר. מחלת הפסוריאזיס היא מחלת עור מורכבת, שמשפיעה ומושפעת ממערכות שונות בגוף, ולכן הטיפול בה צריך להיות מערכתי. בעוד והטיפול הקונבנציונלי מתמקד בדיכוי התחלקות התאים וטיפול בדלקת שעלולים לפגוע במערכת החיסון, הטיפול הטבעי מטפל בגוף ובנפש במטרה להקל על הסימפטומים.

בין אחד לארבע אחוזים מאוכלוסיית ישראל סובלים ממחלת העור הדלקתית כרונית והסיבות למחלה עדיין לא מובנות במלואן. החוקרים מעריכים כי ליקוי במנגנון החיסוני של החולה, כמו גם מרכיב תורשתי הם המקור לספחת. התחלקות לא מאוזנת של תאי עור מביאה לכך שהתאים העליונים לא מספיקים לנשור ונוצרת הצטברות תאים שמובילה לקשקשת. הנגעים הפסוריאטיים יכולים להופיע בכל אזור בגוף, אך נפוצים יותר באזורי הברכיים, בצד החיצוני של המרפקים ובקרקפת. חמישה אחוזים מהחולים סובלים גם מדלקת פרקים במקביל.

במה שונה הטיפול הטבעי מהקונבנציונאלי?

הטיפול הקונבנציונלי בפסוריאזיס, המתמקד בהקלה בסימפטומים, לעיתים בלתי נמנע בשלב הראשון. אופן הטיפול מותאם לחומרת המחלה וכולל טיפול מקומי חיצוני על ידי משחות סטרואידליות, טיפולי פוטותרפיה ובמקרים קשים טיפולים מערכתיים.טיפול שכזה לאורך זמן עלול לגרום לתופעות לוואי רבות ולכן מעורר חולים רבים לפנות לרפואה הטבעית.  הגישה ההוליסטית, רואה בפסוריאזיס כמחלה המושפעת מגורמים שונים שעלולים לגרות את מערכת החיסון ולהשפיע על התפרצות המחלה כמו:  קנדידה,  שימוש תרופתי, תפקוד לא תקין של הכבד, רגישויות למזון, הפרעות עיכול (במיוחד עיכול לא תקין של חלבונים), התמודדות לא טובה עם סטרס, רגשות עצורים, עישון, נטייה לעצירות, תזונה לקויה ואורח חיים לקוי.

חומרת המחלה ותדירותה מושפעת מאוד מאורח חייו של המטופל ועל כן המפתח להתמודדות מוצלחת עם פסוריאזיס, טמון בשינוי אורחות החיים ושמירה על תזונה נכונה. בריפוי הטבעי חייב החולה לקחת את האחריות על בריאותו, ולהיות פעיל בתהליך ההבראה שלו עצמו.

הקשר בין תזונה נכונה לפסוריאזיס- הדרך הטבעית לריפוי העור

בראי הנטורופתיה, הפסוריאזיס ניתפסת גם כהצטברות רעלים. התזונה הנכונה תעודד את הגוף לנקות את עצמו מרעלים באמצעות מערכת העיכול ומערכת השתן במקום דרך העור. כאשר מערכת העיכול מתפקדת ביעילות היא מהווה את המפתח לריפוי של העור. המזונות המומלצים לחולי פסוריאזיס כוללים:

סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. על החולה להקפיד על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון לתפקוד יעיל של מערכות הגוף ופינוי יעיל של הפסולת מהגוף.  את הסיבים התזונתיים ונוגדי החמצון תוכלו למצוא בירקות, פירות, דגנים וקטניות.

אבץ וויטמין C. לאבץ ולויטמין C  ישנו חלק משמעותי בתהליך החיסוני של הגוף ושיפור מראה העור, ולכן יכול לסייע מאוד במצבים של פסוריאזיס. מזונות המכילים אבץ הם אגוזים, שקדים וזרעים, קטניות ודגנים מלאים. ויטמין C תוכלו למצוא בפלפלים, פירות הדר, עגבניות, ברוקולי ועוד.
ויטמין A. לוויטמין  A תפקיד חשוב במיון תאי גוף חדשים. ירקות ופירות כתומים , מכילים בטא קרוטן, שמשמש חומר מוצא לוויטמין A .מקורות לקבלת ויטמיןA  הם  דלורית, בטטה, גזר, מלון, משמש, מנגו, אפרסמון ,שסק, פסיפלורה, אפרסק ונקטרינה.

חומצות שומן חיוניות. לחומצות השומן תפקיד חשוב בבניית קרומי התאים, תקינות מערכות הגוף ואף משמות כחומק דלקתי.מקורות טובים לחומצות שומן הם דגי ים צפוני, זרעי פשתן, שמן זית, אבוקדו, אגוזים וזרעים.

מזונות מהם עדיף להימנע

סוכר וקמח לבן.לחולים בפסוריאזיס עדיף להימנע ממזונות המזיקים למערכת החיסון כמו סוכר וקמח לבן.

חלבון מן החי. היות ובפסוריאזיס ספיגת החלבונים לא תקינה, צריכה של מזונות מן החי תקשה על העיכול ותחמיר את המחלה. במקרים אלו, מומלץ לצרוך חלבון ממזונות מהצומח,  כמו קטניות.

אלכוהול. צריכת אלכוהול מחמירה את המחלה ופוגעת ביכולת הכבד לפנות רעלים ועל כן לא מומלצת.

שומן רווי. מזונות המכילים שומן רווי מסוכנים לחולי פסוריאזיס היות ומעודדים מצבי דלקת בגוף. מזונות המכילים שומן רווי הם מרגרינה, שמנים מזוקקים, מטוגנים ובשר בקר.

מזונות אלרגניים. מזונות אלרגניים עלולים להוות גורמים למחלה או להחמרתה. מזונות אלרגנים שכיחים הם מזונות המבוססים על חיטה, חלב, תירס, בוטנים, חומרים משמרים וצבעי מאכל. לחולים במחלה מומלץ לערוך דיאטת בשיטת האלימינציה, כדי לבדוק האם מזונות אלה מחמירים את המחלה.

הטיפול בצמחי מרפא  - ניקוי רעלים מהגוף

גם בצמחי המרפא, כמו בתזונה, הדגש הוא על פינוי פסולת וניקוי רעלים מהגוף על ידי צמחים. לפה גדולה או תלתן אדום יכולים לסייע בתהליך זה. לאלו הסובלים מסטרס, ניתן לצרוך צמחים לתמיכה נפשית או הרגעה כמו וויתניה משכרת או ורבנה רפואית.

עבור הנגעים על העור - בציפורניים ובקרקפת,  מספקת הרפואה הטבעית משחות מרגיעות המבוססות על צמחי מרפא כמו ציפורני החתול ושמנים אתרים, כמו גרניום, שבעלי תכונות נוגדות דלקת ומרגיעות גרד .

כאמור, הטיפול הטבעי הוא טיפול הוליסטי שמתייחס לאדם כמכלול – גוף, נפש ורוח. כלומר, ישנם לא מעט מרכיבים שמשפיעים על בריאות האדם ומטרת הטיפול הוא להביא לאיזון בינהם באמצעות תזונה מותאמת אישית, טיפול פנימי וחיצוני בצמחי מרפא, ארומתרפיה, טיפול נפשי באמצעות צמחי מרפא או פרחי באך, אימוץ דפוסי חשיבה חיוביים והכוונת המטופל לפעילות גופנית מתאימה. הטיפול ההוליסטי מעניק מענה שלם לחולה, לגורמים, לסימפטומים ולשורש הבעיה על ידי שינוי בדפוסי חשיבה ובהרגלי התזונה, שילוב של פעילות גופנית ושימוש בתכשירים טבעיים.

מאת: סיגל ברנר, מטפלת ברפואה טבעית

תמונות: dollarphotoclub
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות:
  • 1.
    תודה סיגל
    נילי זהבי - מורה דרך לאיכות חיים
    29/06/2014
    hrtfhgfhgf תודה סיגל על הכתבה המעשירה, כל כך הרבה אנשים סובלים ממחלה זו ואינם יודעים שיש מזור
  • 2.
    לשבת בשמש או במכונות שיזוף+להוסיף התעמלות יום יומית
    רוית דהן