האלרגיה חזרה? טיפולים טבעיים להקלה על תגובות אלרגיות

19/06/2014
התעטשויות, כאבי בטן, נפיחות בפרקים וקוצר נשימה הינם תסמינים של אותה תופעה במסכה שונה - אלרגיה. המערכת החיסונית שלנו מגנה עלינו במלוא תפארתה כאשר מזהה איום, אך לפעמים שלא בצדק. אלרגיה למזון, אלרגיה עונתית, אלרגיה לתרופות- מהן דרכי הטיפול הטבעיות ודרכי המניעה?
מהם התסמינים לאלרגיה?

• התעטשויות, נשימה מצפצפת, גודש באף ושיעולים תכופים מצביעים על אסתמה או על אלרגיות לתרופות או בדרכי נשימה.

• תחושת צריבה בעיניים, בפה ובגרון הם תסמינים המעידים על אלרגיה בדרכי הנשימה.

• כאבי בטן, קשיי עיכול תדירים וצרבת מעידים על רגישות למזון.

• גרד, צריבה, התנפחות או אדמומיות בעור קשורים לאלרגיות לתרופות, מזון או עקיצות חרקים.

• נוקשות, כאבים או נפיחות בפרקים עשויים להעיד על אלרגיות למזון או תרופות.

• תשישות או עייפות, קשיים בריכוז, מצבי רוח קשים או קוצר רוח וקשיי נשימה עלולים להיות קשורים לאלרגיות למזון, או לאלרגיות עונתיות כגון
    קדחת השחת.

מהי אלרגיה?

המונח "אלרגיה" מתייחס לתגובה לא נורמטיבית של המערכת החיסונית לחומר שנחשב כבטוח במרבי המקרים. המערכת החיסונית מגינה על הגוף מפני חומרים זרים- הידועים כ"אנטיגנים"- באמצעות ייצור נוגדנים וכימיקלים אחרים כדי להילחם בהם. המערכת מתעלמת לרוב מחומרים שפירים, כגון מזון, ולוחמת רק בחומרים מסוכנים, כגון חיידקים.

תגובה אלרגית מתפתחת כאשר המערכת החיסונית אינה מסוגלת להבדיל בין טוב לרע ומשחררת חומר כימי הקרוי היסטמין, כדי לתקוף את החומר הבלתי מזיק כאילו היווה איום. ההיסטמין גורם לתופעות רבות הקשורות לאלרגיה.

האלרגנים, חומרים שגורמים לאלרגיה, יכולים להיות באבקת פרחים, בשיער או בנוצות של בעלי חיים, ואף בפניצילין. רוב התגובות האלרגיות, אינן חמורות, אבל כמה מהן, כגון אנאפילקסיס, עלולות להיות קטלניות.

מעטות האלרגיות שניתן לרפא במהירות, אבל ניתן להקל על התסמינים. אם האלרגיה שלכם חמורה, חשובה מאוד שתראו רופא קונבנציונלי ותקבלו טיפול חיירום מיידי.

טיפולים אפשריים

מאחר וקשה לאבחן אלרגיות ובמקרים רבים, גם אי אפשר לרפאן, נעשו טיפולים משלימים פופולריים מאוד. אולם, במספר אלרגיות, או במקרה חירום, יש לראות רופא קונבנציונלי. בדיקות דם יכולות לגלות אלרגיות למזון.

ארומתרפיה

להקלה על גודש באף, נסו לערבב טיפת שמן לבנדר, טיפת שמן ניאאולי וכפית אחת של שמן נשא, כגון שמן שקדים מתוקים או חמניות. עסו אותו אל תוך שסביב הסינוסים פעם ביום. שמני אקליפטוס ומנטה פועלים גם הם כמפחיתי גודש. טפטפו מעט על מטפחת ושאפו.

מרפאים סינים המטפלים בעשבי מרפא משתמשים בתערובות הקרויה בי- יאן- פיאן לטיפול באלרגיות המלוות בנזלת, בנוסף לתערובות עשבים מוכנות, הקרויות "קדחת השחט", אותן ניתן להשיג בחנויות טבע רבות. שיטת טיפול נוספת שיכולה לעזור היא דיקור , יש להיוועץ במרפא מוסמך.

טיפול בצמחים

חליטות של בבונג (קמומיל), פרחי סמבוק, עלקלוק, שום , סרפד ואכילאה הן בעלות השפעות נוגדות ליחה ודלקות. צמחים מסויימים, כגון סרפד, עלולים לגרום לתגובה אלרגית. יש להשתמש בהם בזהירות.

תה זנגוויל (ג'ינגר) יכול גם הוא להפחית דלקות סינוסים. בשלו שתי כפיות זנגוויל קצוץ בשני ספלי מים במשך 20 דקות. שאפו את האדים במשך חמש עד שבע דקות. חזרו על פעולה זו כמה פעמים ביום, עד אשר נרגעים התסמינים.

תזונה ודיאטה

ויטמין C  וביופלבונאידים (המצויים בחומר העצי הלבן בפירות הדר) פועלים כאנטי היסטמינים טבעיים, לכן יש לצרוך יותר פירות הדר או לקחת כמות של 1000 מ"ג ויטמין C  שלוש פעמים ביום. ויטמינים מסוג A ו- B  מורכב (קומפלקס) עשויים לעודד את המערכת החיסונית.
מוצרים מדבש דבורים או מזון מלכות יכולים להקל או להעלים תסמיני נשימה, אבל אין לצרוך אותם אם אתם אלרגיים לעקיצות דבורים.
כדי להימנע מאלרגיות מזון, הקפידו לקרוא את התוויות וודאו שאתם יודעים מה לא לאכול.
הימנעו מחומרים מגרים כגון משקאות עם קפאין וסוכר לבן, או משקאות נטולי קפאין. אלו עלולים לגרום לגירוי יתר של המערכת החיסונית ולהחמיר אלרגיות.

פירות הדר- אנטי היסטימינים טבעיים העשויים לעודד את המערכת החיסונית. (dollarphotoclub)

יש לראות רופא כאשר:

• אתם סובלים מהתכווצויות בטן קשות, הקאות, נפיחות או שלשול- התופעות הללו עלולות להעיד על תגובה אלרגית קשה או הרעלת מזון.

• הנשימה נעשית קשה או כואבת במיוחד-  ייתכן שאתם חווים התקף אסתמה, תגובה אלרגית קשה אחרת, או התקף לב. התקשרו למוקד טיפולי חירום.

• לפתע מופיעות על העור חבורות המלוות באדמומיות וגרד חזק- התופעה עלולה להיות מלווה בעלייה בקצב פעימות הלב. תסמינים אלו עלולים להעיד על התקרבותו של התקף אנאפילקטי, שהיא תגובה אלרגית קיצונית וחמורה מאוד. התקשרו למוקד טיפולי חירום.

דרכי המניעה

אלרגיות בדרכי הנשימה

התקינו מטהר אוויר מעולה כדי לסנן ממנו אבקת פרחים או נבגי עובש, והפעילו מזגן בבית ובמכונית בעונות החמות כדי לסנן חומרים אלו. הקפידו לנקות איזורים לחים בחומרים קוטלי עובש. כדאי לשקול שכירת שירותיהם של חברות ניקיון מיוחדות להיפטר מקרדית האבק ברהיטים ובשטיחים.

בודדו את חיות המחמד שלכם והשאירו אותן מחוץ לבית במידת האפשר. רחיצת החיה לעיתים קרובות תצמצם את הפצת הפרווה שלה.

אלרגיות מזון

הימנעו מצריכת מזון אלרגני כגון מוצרי חלב, חיטה, תירס, פולי סויה ופירות הדר. מוצרי טופו מהווים תחליף טוב למוצרי חלב. הקפידו לקרוא את התווית שעל מוצרי המזון ולוודא שהן בהם תוספי מזון הידועים כאלרגנים, כגון צבע מאכל מס' 5.

מקרה קיצון- מה גורם להתקף אנאפילקטי?

התגובה האלרגית המסוכנת ביותר נקראית אנאפילקסיס או הלם אנאפילקטי. ההתקף מתחיל דקות ספורות לאחר החשיפה למחולל האלרגיה ומתקדם במהירות רבה.

למרות שהתקף כזה עלול להיגרם על ידי כל חומר אלרגני, המחוללים הנפוצים ביותר הם עקיצות חרקים ומזונות כגון רכיכות ואגוזים, או הזרקת תרופות שונות.

טיפול החירום המקובל כולל הזרקת אפינפרין כדי לפתוח את דרכי הנשימה וכלי הדם. במקרים חמורים, יש צורך להפעיל מערכות החייאת לב-ריאה (cpr).