טיפול בתינוקות וילדים באמצעות רפואה סינית

רויטל שבי
13/04/2014

האם ייתכן שיותר ממיליארד סינים טועים? כך, לפי הרפואה הסינית, הם מטפלים במחלות ילדיהם - נזלת, שלשולים, דלקת אוזניים ועוד.

הרפואה הסינית רואה את גוף האדם כמערכת זרמים אנרגטיים, הנמצאים באופן טבעי במצב של איזון. כאשר יש חוסר איזון, הנגרם עקב חסימה של הצ’י (אנרגיה), נרגיש סימפטומים שונים של מחלות בהתאם למיקום החסימה ולסיבותיה, למשל ליחה, קור, חום, יובש, פריחה וכאב.

אצל כל אדם, השינוי באיזון יכול להיגרם בעקבות חשיפה למקורות שונים של משתנים סביבתיים. לכן, הטיפול ייעשה באופן אינדיבידואלי למטופל ולא למחלה. ייתכן מצב שבו שני אנשים חווים את אותם סימפטומים, אך הם יקבלו טיפול שונה- שכן הסימפטומים הם סובייקטיביים.

אמנם הטיפול ברפואה סינית בילדים ובמבוגרים נעשה באותם אמצעים, אך מאחר שהטיפול הוא סובייקטיבי, גם גיל המטופל הינו קריטי לאופי הטיפול. השוני העיקרי בין ילדים למבוגרים נעוץ בעובדה שמרגע יציאתו לאוויר העולם הוא עובר תהליך של צמיחה והתפתחות כלל מערכתית.

לפי התפישה הסינית, כדי להתפתח באופן תקין ומאוזן, הילד זקוק לכמה אלמנטים של אנרגיה טבעית:

אווירה רגשית
אחת המערכות איתה הילד לומד להתמודד בשנים הראשונות לחייו היא המערכת הרגשית. אצל הסינים ישנם חמישה סוגי רגשות: פחד, כעס, צער, שמחה וכפייתיות. כאשר הילד נאלץ להתמודד למשך פרק זמן ארוך עם חלק מהרגשות הללו או עם כולם, מתרחשת הפרעה באיזון האנרגטי. התוצאה היא נטייה לפתח מחלה מסוג מסוים.

מזון
לפי הרפואה הסינית, האנרגיה בגוף האדם מתרכזת במערכת העיכול. מחלות רבות נגרמות עקב הפרעה כלשהי במערכת זו. אצל ילדים מערכת זו, כשאר המערכות, עדיין לא מפותחת מספיק כדי להתמודד עם מזהמים המגיעים דרכה, ולכן חשוב לתת תזונה בעלת מרכיבים טבעיים בלבד. חומרים משמרים ותעשייתיים מביאים איתם מרכיבים שמערכת העיכול של הילד אינה יודעת או אינה מסוגלת להתמודד איתם.

אוויר
אלמנט חשוב בשביל הסינים, שדוגלים ביציאה לטבע ולמקומות ירוקים ומלאים בצמחייה, שבהם האוויר הוא הנקי ביותר. חשיפה לאוויר מזוהם משפיעה על הרמה האנרגטית בגוף ועלולה לגרום לחוסר איזון, על כל ההשלכות הנלוות לכך. מבחינת הסינים, יש לשהות כמה שפחות
בתוך חדרים סגורים, ובמיוחד באלו שבהם פועלים אמצעי חימום וקירור, המפריעים לצריכת האוויר הטבעי.

טיפול בילדים הסובלים מנזלת, סינוסיטיס ודלקות ריאות באמצעות רפואה סינית (צילום: Shutterstok)

לא רק דיקור
האסוציאציה הראשונה למשמע המילים “טיפול ברפואה סינית” היא לרוב דיקור. אך ישנן דרכים נוספות ויעילות לא פחות מדיקור, ובהן טיפול במגע (טווינה),  שיטות תזונה ואורח חיים, צמחי מרפא, צ’י־קונג וטאי־צ’י.

בשל העובדה שלילדים יש מאפיינים ייחודיים שבהם צריך להתחשב כשניגשים להרכיב להם תוכנית טיפול, המטפל צריך להיות בעל ידע והתמחות בטיפול בילדים ובתינוקות, זאת, כדי לאבחן את הבעיה לאור הדגשים והעקרונות הספציפיים לכל גיל. בכל שיטת טיפול שהמטפל בוחר (צמחי מרפא, דיקור או טכניקות נוספות), עליו לשים לב למינון, לתקופה, לסוגים ולסנכרון בין הטיפולים השונים. לאפשרויות הטיפול השונות ברפואה הסינית יש קווים מנחים ברורים שהתפתחו במהלך השנים, ולהן נלווים הסברים והדרכה כיצד לבצע כל אחת מהן.

בכל הנוגע לדיקור, הטיפול בפעוטות הוא קצר מאוד ונמשך דקות אחדות ואף פחות מכך. משך הטיפול ותדירותו מותאמים לחומרת הבעיה ומשתנים נוספים. כאשר מדובר בבעיה כרונית, המפגשים יתקיימו אחת לשבועיים, ולאור ההתקדמות יגדלו המרווחים ביניהם. בתוך שבועות אחדים יהיה ניתן לראות את תוצאות הטיפולים. הדיקור לא אמור להכאיב.

אפשרות נוספת לטיפול היא השימוש בצמחי מרפא. כאשר מדובר בילדים, הדרך הנוחה ביותר היא לשתות פורמולה של מספר צמחים למשך כמה שבועות. לעתים רבות הנוזל לא יהיה טעים ואפילו מר, לכן ניתן לערבב אותו במיץ או בנוזלים אחרים שניתנים לילד.

אלמנט חשוב נוסף בטיפול לפי עקרונות הרפואה הסינית הוא התזונה. מערכת העיכול היא הבסיס האנרגטי בגוף ולכן מאכלים שונים ואופן הכנתם חשובים מאוד לוויסות האנרגיה בגוף.
כאשר מדובר בתינוקות, חשוב לשים לב לפורמולות שהם מקבלים. אם האם מיניקה, עליה לדעת שהתזונה שלה משפיעה גם על המרכיבים שהיא מעבירה לתינוקה. הדבר נכון גם לתקופה שלפני הלידה.

אם הילד כבר מטופל בטיפול אנטיביוטי, ניתן לשלב בו את הטיפול הסיני, אך מומלץ ליידע בכך הן את המטפל ברפואה הסינית והן את רופא המשפחה.

עוד מאמרים בנושא:

טיפוס חם או קר- איזה מזון מתאים לך?>>

חמשת היסודות ברפואה הסינית- איזה טיפוס אתם>>

קלקולי קיבה בראי הרפואה המשלימה>>

כיצד מטפלים במחלות שונות אצל הילדים באמצעות רפואה סינית:

נזלת
נזלת היא תוצאה של ייצור ליחה מוגבר, שבמצב הכרוני שלה יכולה להתבטא בתופעות כמו שיבוש חוש הריח, דימום, שיעול וקוצר נשימה. בעוד שבליחה איננו יכולים להבחין, הנזלת חיצונית לגוף ומאופיינת בצבעים צהוב, ירוק ולבן.

התופעה השכיחה ביותר של נזלת כרונית היא מחסור צ’י בטחול, שגורם לעודף ליחה עקב תזונה לא נכונה ואכילה מוגזמת של דברי מתיקה או אוכל שומני. כלומר, המזון לא הופך לצ’י אלא לליחה שסותמת את דרכי הנשימה והאף. הטיפול הוא ניקוי מערכת העיכול על ידי צמחים ותזונה נכונה בשילוב עם דיקור. גם במקרה הזה ישנן נסיבות רגשיות ונפשיות שיכולות להשפיע, למשל עודף תשומת לב, קליטת גירויים מרובים בבת אחת או סביבה חדשה.

במקביל לטיפול בדיקור מומלץ להשתמש בכמה פורמולות בסיסיות של צמחים לטיפול בסימפטומים השונים:

xin yi san- פורמולה בסיסית ביותר לשימוש במקרה שבו הנזלת מופיעה בעקבות התקררות. היא מטפלת גם במערכות נוספות ובכך תורמת להחזרת האיזון הכללי בגוף.

wen fei zhi liu dan- פורמולה חזקה יותר לשימוש אם התופעה חוזרת, לחיזוק הצ’י של הטחול והריאות.

cang er zi san ו- liu jun zi tang- לטיפול בנזלת הנגרמת עקב תזונה לקויה. היא מסייעת בהעברת הליחה מהגוף ובחיזוק מערכת העיכול.

כאבי בטן ושלשולים

כאבי בטן הם תופעה לא סימפטית, קל וחומר בקרב תינוקות שלא יכולים להסביר מה הבעיה.
הסימנים הבולטים הם כמות וצורת הצואה, והריח החריף. לפי הרפואה הסינית, מערכת העיכול היא הבסיס האנרגטי בגוף והיא קשורה באיברים רבים. לכן הסיבות לכאבי בטן ולשלשולים הן מגוונות ויכולות להגיע מאיברים שונים, כמו הטחול, הכבד והמעיים.

נוסף על כך, הכאב עלול להיגרם מחיידק שחדר למערכות השונות. הטיפול יכלול דיקור ושימוש בצמחי מרפא, אך היות שמדובר במערכת העיכול, יושם דגש רב על הצורך בתזונה נכונה. מומלץ להימנע ממזונות שגורמים לתסיסה במערכת העיכול, ובהם מוצרי חלב, חצילים ותפוחי אדמה, וככלל יש להפחית במאכלים עתירי פחמימות.

טיפול יעיל מאוד במקרים של כאבי בטן הוא המוקסה. מדובר בצמח שמייצר עשן, החודר לנקודות מסוימות בגוף ועוזר בהפגת הכאב. במקרה של כאבי בטן, מומלץ להשתמש במוקסה מג’ינג’ר או ממלח, אשר משפרת באופן מיידי את הכאבים.

אצל פעוטות בחודשים הראשונים לחייהם נפוצה תופעת הקוליק. אף שהסיבות לה יכולות להיות מגוונות, הרפואה הסינית מצביעה על בעיה במערכת העיכול. במצב כזה, ההמלצה היא לבדוק את תזונת התינוק. אם הוא ניזון באמצעות פורמולות, צריך לשקול להחליף את הסוג. אם האם מיניקה, חשוב שהיא תשים דגש על תזונתה ותימנע ממאכלי חלב, לחם, קטניות, כרוב ומאכלים שומניים. ניתן לעשות עיסוי בעזרת שמנים - למשל שמן זית – בתנועות סיבוביות על בטן התינוק.

דלקת ריאות
לפי הרפואה הסינית, מדובר בקשיי נשימה ושיעול. יש כמה גורמים שיכולים להשפיע על התפתחות המחלה:

תנאי אקלים משתנים- עלייה בטמפרטורה של הגוף תגרום ליובש בדרכי הנשימה, שיבוא לידי ביטוי בגירוי ובשיעול. כאשר האוויר בחוץ קר ונכנס למערכת הנשימה שלנו, הוא יורד לריאות וגורם להאטה בזרימת האנרגיה והדם.

מחלות כרוניות- כשהגוף נמצא באופן תדיר במצב של חוסר איזון אנרגטי, המתבטא לעתים רבות בריאות, יש סבירות גבוהה יותר לפתח מחלה בריאות.

תזונה- חום ולחות הם הסיבות העיקריות להתפתחות דלקת ריאות. יש להפחית בסוגי מזון שמביאים ליצירתם, כגון: דברי מתיקה, מוצרי חלב, מזון שומני (מטוגן) ומאכלים חריפים.

(צילום: Shutterstok)

נסיבות נפשיות- גם לאלמנטים רגשיים יכולה להיות השפעה על סימפטומים פיזיים למחלות. דאגנות יתר, כעס מתמשך, תסכול ועלבון מביאים לכליאת אנרגיה בכבד, ובעקבות זאת מתפתחים חום, שיעול וליחה.
הטיפול יתרכז באבחון הגורמים לבעיה. על פי האבחנה, בין שמדובר בבעיה חיצונית או בין שבפנימית, ידע המטפל להרכיב את תמהיל הטיפול לבעיה הספציפית.

סינוסיטיס
סינוסיטיס היא מחלה בה הסינוסים נחסמים ועקב זאת מתפתחת דלקת. הסימפטומים הנפוצים במקרה כזה הם נפיחויות בצדי האף, העיניים והמצח, חוסר יכולת לנשום דרך האף וכאבי ראש. סינוסיטיס כרוני יכול להימשך שישה עד עשרה שבועות.
המקור שלו הוא בדרך כלל אלרגנים שונים הגורמים לגירוי ולהדלקה של רירית האף. לחות היא גורם חשוב בהיווצרות הסינוסיטיס, ולכן חשוב לשמור על הילד בסביבה עם לחות מינימלית. הטיפול יתרכז בחיזוק המערכת החיסונית ומערכת העיכול על ידי דיקור (ניתן לראות תוצאות בתוך שניים־שלושה טיפולים), הימנעות ממוצרי מזון כמו חלב, חיטה לבנה ומתוקים, אך לרוב יהיה הטיפול פורמולות של צמחי מרפא. מומלץ להיעזר בפורמולות הבאות:

Yu ping fand san- לחיזוק המערכת החיסונית.

Yin qiao san- למניעה של וירוסים וחיידקים, ועל ידי כך מניעה של מחלות.

Xiao gao san + bao he wan- לאיזון ולחיזוק הצ’י ולחיזוק מערכת העיכול כדי למנוע היווצרות של ליחה בגוף.

דלקות אוזניים
דלקות אוזניים כרוניות נפוצות מאוד אצל ילדים וגורמות להם סבל רב. הדלקת נגרמת עקב זיהום בתעלות האוזן, בין השאר בגלל חדירת מים מזוהמים בבריכה או בים. חיידקים יכולים להגיע גם דרך תעלות האף ומשם לאוזן. הדלקת מאופיינת בגירויים שונים באוזן, כאבים, לחץ והפרשת מוגלה.

ישנם סוגים שונים של דלקות אוזניים, למשל דלקת עור התוף ודלקת של האוזן התיכונה (אוטיטיס), שללא טיפול הולם הן יכולות לגרום לבעיות נוספות, ובהן נפיחויות, הקאות, אובדן שמיעה, דלקות באזורים נוספים בפנים ושיתוק באזור הפנים.
במקרה של דלקות אוזניים כרוניות, ישנה אפשרות של פגיעה במערכת החיסונית. המטפל ברפואה הסינית יפעל לחיזוק המערכת החיסונית, יטפל בסימפטומים של הדלקת ויפעל למניעת הישנותה.

במסגרת הטיפול יתבצעו ניקוי ושאיבה של הנוזלים בעזרת נרות מיוחדים, דיקור ושימוש בפורמולות של צמחים, אם בצורת טיפות או משחות. ככל שילכו ויפחתו הסימפטומים ההתחלתיים, יהיה אפשר לעבור לטיפולים שוטפים, כדי למנוע הישנות הדלקת.

אצל פעוטות, אם אין חום, לא תמיד נוכל לדעת בוודאות מה מקור הכאב או במה בדיוק מדובר, אך נוכל לשים לב לתנועות גוף – גירוד באוזן, נפיחות ואדמומיות.

הכתבה פורסמה בעיתון "להיות הורים" במסגרת ראיון עם ד"ר רויטל שבי, מומחית לרפואה סינית מטעם פורטל קליניקה

להתייעצות עם מומחים במחלות ילדים, כנסו למאגר המטפלים המוסמכים>>

להשלים את מה שחסר

אתר קליניקה מהווה במה לדיון משותף, להצגת אסכולות שונות ודעות רבות.
        רוצים להוסיף מידע או לשאול שאלה?
        לחצו על "הוספת תגובה" ושתפו אותנו.

מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות:
  • 1.
    ילד בן 11 חודש עם צינון שלא נגמר
    בר דהן
    13/02/2014
    hrtfhgfhgf מה מומלץ לעשות או לתת לו? הוא לא מצליח לישון בלילה ואני רוצה להקל על הנשימה ועל הגודש באף
    צמצם קרא עוד
מהתחלה לסוף מהסוף להתחלה
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות:
  • 1.
    ילד בן 11 חודש עם צינון שלא נגמר