האם דיקור סיני עובד ובאילו מחלות הכי עוזר?

02/11/2019
דיקור סיני או בשמו המקצועי אקופונקטורה הפך בשנים האחרונות למילה נרדפת לרפואה סינית. יצאנו לבדוק מה זה בדיוק, אילו מחלות וסימפטומים הוא מרפא, איך הוא משתלב עם טיפולים קונבנציונליים, באיזה גילאים ניתן לטפל בעזרתו ומהם הטיפולים מהרפואה הסינית שמשלימים אותו.

טרנד הבריאות שסוחף אותנו בשנים האחרונות תרם רבות לעלייה למודעות של טיפול באמצעות רפואה משלימה. בתוך כך, אחת השיטות הפופולאריות, שרבים עושים בה שימוש, היא רפואה סינית וליתר דיוק – דיקור סיני.

הדיקור, ידוע גם בשם אקופונקטורה (אקו – מחט, פונקטורה – דקירה), תועד בוריאציות שונות כבר לפני 5000 שנה בסיוע להקלה בכאבים, טיפול במחלות שונות וחיזוק המערכת החיסונית. במקור הוא יועד לתחזוקה שוטפת של הגוף וכאמצעי מניעה ואיזון אנרגטי. כיום הוא נחשב כתחום מחקר בפני עצמו, בעזרתו מטפלים במגוון מחלות ובעיות.

הסינים התבוננו בטבע ובאדם והגיעו למסקנה שיש 12 ערוצי אנרגיה (מרידיאנים) מרכזיים בגוף, שמשפיעים על המערכות השונות, האיברים הפנימיים וגם על תפקודים מנטליים. משם הגיע הרעיון של טיפול גוף ונפש.

עוד בקליניקה:

רפואה סינית ודרכי טיפול באלרגיות>>

את מה משלימה הרפואה המשלימה?>>

סובלים מבעיות עור? הגורמים והפתרונות המשלימים>>

דיקור סיני: יעיל לטיפול בכאבי גב בזמן ההיריון
(צילום: Shutterstock)

למהלך הטיפול בדיקור יש חשיבות מכרעת להצלחתו. בשלב הראשון המטפל יבצע אבחון ותשאול על מצב בריאותו של המטופל, בדיקת לשון ודופק וכדו'. בשלב השני, מתבצעת החדרת המחטים, עפ"י נקודות שנבחרו מראש (ישנן מאות נקודות דיקור שונות בגוף) בהתאם לתסמינים שדווחו. המיקום המדויק של הדקירה ישפיע על יעילות הטיפול. המחטים מוחדרות כמעט בכל איבר בגוף, כגון: גפיים, גב, ראש, בטן, צוואר ועוד. בשלב השלישי והאחרון, המטפל ברפואה סינית מוציא את המחטים. גם לחשיבות סדר ההוצאה ישנה חשיבות אנרגטית.

המחטים מוחדרות לעור למה שמכונה ברפואה הסינית – מרידיאנים, בהן עובר הצ'י (אנרגיה). רפואה סינית מגדירה מחלות כחוסר איזון או חסימה בזרימת הצ'י בגוף. על ידי גירוי של המחט בנקודות ספציפיות, משתחררת אותה חסימה וכך מאפשרת לגוף להתגבר על המחלה.

במחקרים שנעשו בשנים האחרונות בנושא השפעת דיקור סיני, התגלתה השפעה אמיתית על מערכת העצבים והמערכת ההורמונאלית בגוף. ההשפעה מתבטאת בשחרור אנדורפינים וסרוטונין שמשפרים את מצב הרוח, גורמים להפחתת מתח ולתחושת "היי". בנוסף משתחרר קורטיזול שמסייע בטיפול בדלקות, על ידי הפחתת הפרשת היסטמינים.

קיימים מספר תחומים בהם פועל דיקור סיני

הזרמת דם - בניסוי שהתבצע בנושא, התגלה שכשדוקרים נקודה מסוימת באמצעות מחט סינית, מגבירים את זרימת הדם לאיבר מסוים או לאותו איזור שנדקר על ידי המחט. כלומר, דקירת נקודה שעובדת על הכבד, תביא להאצה של זרימת הדם בכבד ויותר תשומת לב של הגוף תופנה לאותו אזור.

גירוי עצבי – בגוף ישנן נקודות מפגש של קבוצות עצבים או נקודות ישירות על העצב. בכל מה שקשור לדיקור אוזן למשל, מדובר על דיקור עצבי והתוצאות מורגשות תוך שניות, במיוחד כאשר מדובר על דיקור סיני לטיפול בכאב.

הפן המנטלי והמרידיאני – בהקשר המנטלי ישנן נקודות שדיקור סיני שלהן מסייע בטיפול בתופעות שונות של דיכאון ביעילות ובמהירות גבוהה, אפילו יותר מתרופות מערביות. התרופות לטיפול בדיכאון משפיעות לאחר מספר שבועות בעוד טיפול בדיקור סיני לדיכאון יכול להשפיע מידית. זה המקום לציין שדיקור סיני לטיפול בדיכאון קל יהיה בעל פוטנציאל הצלחה גבוה יותר מדיקור למקרים קשים יותר בהם יש לערב פעולה משותפת של רפואה סיני ופסיכיאטר".

בהקשר המרידיאני, לעיתים יהיה צורך לדקר נקודות שמשפיעות על איברים רחוקים מהם. לדוגמא, במקרה של בעיה אורתופדית - צליפת שוט (Whip Lash), אסור לטפל בצוואר במהלך התקופה שלאחר הפגיעה, אבל אפשר לטפל ולשכך את הכאב על ידי דיקור סיני בנקודות דיסטליות – הרגליים, כף הרגל, הברך וזה עוזר כמעט בצורה מיידית ומאפשר הגדלת טווח התנועה.

לפי ארגון הבריאות העולמי, יש למעלה מ- 200 מחלות שונות שניתן לטפל בהן ביעילות בדיקור סיני, בין השאר כאבים אורתופדיים על סוגיהם השונים, בעיות במערכת העיכול, במקרים של שבץ מוחי, בעיות נוירולוגיות, תופעות שכיחות בהקשר של היריון ולידה ועוד.

באילו מחלות טיפול של רפואה סינית יעיל במיוחד

דיקור סיני לבעיות אורתופדיות – אחד מהנושאים הפופולאריים בעולם המחקר על יעילות של דיקור סיני. מהמחקרים עולה תמונה, שמציבה את הדיקור במדד יעילות גבוה מאוד, כמעט פי שניים מהטיפולים המערביים, כגון: פיזיותרפיה, משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקת (כאשר לכל פתולוגיה מדד היעילות שלה בהשוואה לרפואה הקונבנציונלית).

דיקור סיני לבעיות במערכת העיכול -  (לדוגמא, מחלת הקרוהן או תסמונת המעי הרגיז) - ברפואה הסינית מדווחים על יותר מ- 90% הצלחה בטיפול במחלות הקשורות לעיכול. לרפואה המערבית כיום, אין טיפול יעיל מול הבעיות האלה, אלא בצורה סימפטומטית.

דיקור סיני לפוריות והריון – יעיל במיוחד במקרים של בעיות מחזור ווסת, כגון: תסמונת קדם ויסתית, וסת ארוכה, כאבים ומצבי רוח נלווים. בנוסף, הדיקור הסיני משפיע בצורה טובה גם במקרים של זירוז לידה, צירים ללא פתיחה וכדומה.

בנוסף, בהיריון נפוצים מאוד כאבי גב רבים שניתן להקל עליהם בעזרת דיקור סיני. חשוב לשים לב שהמטפל מנוסה ויודע לטפל בנשים בהיריון. הטיפול הוא שונה מאדם רגיל ונהוג לא לטפל, אלא רק החל מהחודש השלישי.

דוגמא נוספת בהקשר זה היא "דיקור סיני להיפוך עובר". כאשר העובר נמצא במנח עכוז, בדרך כלל יבצעו ניתוח קיסרי. מדובר על פעולה כירורגית, כואבת ויעילה רק בכ – 70%. רפואה סינית באמצעות טיפול של דיקור מטפלת במצב כזה הוא פרוצדורה פשוטה למדי, לא כואבת ולפי מחקרים יעיל בכ- 89% מהמקרים.

דיקור סיני לשבץ מוחי - ישנו פרוטוקול טיפולי מיוחד לטיפול בדיקור במקרים של שבץ. מדובר על טיפול שהוא משולב עם הרפואה המערבית ולא מחליף אותו. הטיפולים באמצעות רפואה סינית מניבים תוצאות טובות ויחסית מהירות, אך זה משתנה מאדם לאדם וחומרת המצב שלו. הדיקור נעשה כל יום וכמובן עדיף שיהיה קרוב ככל האפשר לאירוע. ככל שעובר הזמן היכולת השיקומית והיכולת לעזור יורדת.

דיקור סיני לטיפול בילדים - נחשב כיעיל ומהיר וניתן לטפל כבר מגיל שבוע. אפשר לעשות טיפול בדיקור ובצמחים לטובת חיזוק מערכת חיסון, מחלות חורף חוזרות ונשנות, נוזלים באוזניים, כאבי שיניים, כאבי בטן כתוצאה מגזים ועוד. התחושה של ילדים היא שונה משל מבוגרים לגבי דיקור סיני, הם הרבה פחות רגישים לדקירות. טיפול במבוגרים אורך כ- 20 דקות, כאשר אצל ילדים, זה משתנה משניות לדקות בהתאם לגיל המטופל.

בנוסף, מומלץ לשלב טיפולים שונים עם דיקור, על מנת לקבל תוצאות יעילות יותר, כגון:

טיפולי מגע (שיאצו) –  שיטת טיפול שמקורה דווקא ביפן, אך היא מתבססת על אלמנטים מרכזיים ברפואה סינית, בהשפעת טכניקת הדיקור ותורת המרידיאנים. יעילה לטיפול בבעיות כגון: מחלות מפרקים (אורתופדיה), עמוד שדרה, עצבים (נוירולוגיה), מערכת העיכול, גניקולוגיה, חרדות, דיכאון וכד'.

צמחי מרפא – רפואה סינית מייחסת לצמחים שונים סגולות מרפא ועושה בהם שימוש לטיפול בבעיות שונות. הצמחים מסווגים בדרך כלל לפי אלמנטים כגון: תכונות, מטרות, טעם, השפעה אנרגטית/מרידיאנית, התוויה ועוד. אחד הצמחים הפופולאריים בו עושים שימוש הוא הג'ינסאנג.

כוסות רוח - שיטת טיפול סינית עתיקה, בה המטפל מניח כוסות זכוכית בעלות שוליים רחבות על גב המטופל, ובדרכים שונות מבצע וואקום, המותח את העור ויוצר שטף דם מקומי, המסייע בזירוז תהליך הריפוי. יעיל מאוד לכיווצי שרירים והצטננות.

מוקסה – שיטת טיפול של הרפואה הסינית, הבאה בדרך כלל בשילוב עם דיקור סיני, אך יכולה להוות גם טיפול בפני עצמו. בתוך כך נעשה חימום של האזור הפגוע על-ידי בעירה והוצאת עשן של הצמח (לענה), כאשר הרכיבים הארומתרפיים שלו מסייעים בטיפול.

תזונה – רפואה סינית שמה דגש חזק על נושא האיזון התזונתי. שינויים קיצוניים בתזונה או תזונה לא מאוזנת, יכולה להביא לחסימות אנרגיה והתפתחות מחלות. לכן, מטפל ברפואה סינית, ימליץ על שינויי תזונה, לטובת השלמת מעטפת טיפולית בנוסף לדיקור וטיפולים נוספים.

לסיכום ניתן לציין את הפעילות המתרחבת של שיתוף הפעולה בטיפול במקרים שונים בין הרפואה המערבית ורפואה סינית. כיום מבינים בעולם הרפואה שטיפולים משלימים הם יעילים לא פחות מהטיפולים הקונבנציונליים ומכניסים אותם לפרוטוקולי הטיפול. דוגמאות למקרים שכיחים ניתן למצוא בטיפולי פוריות, טיפולים בחולי סרטן, שיקום לאחר שבץ, שיקומים אורטופדיים וכדומה.

נכתב בשיתוף: נועם עזרא

להתייעצות ויצירת קשר עם מטפלים מומחים, כנסו למאגר המטפלים המוסמכים >>

להשלים את מה שחסר

אתר קליניקה מהווה במה לדיון משותף ולהצגת אסכולות שונות ודעות רבות.
        רוצים להוסיף מידע או לשאול שאלה בנושא?
        לחצו על "הוספת תגובה" ושתפו אותנו.