קליניקה - פורטל לשירותי בריאות: כל המידע על רפואה משלימה , טיפולים , מאמרים ומטפלים

רפואה משלימה וסרטן: איזה טיפולים מתאימים?

פורטל "קליניקה"
01/10/2014

תשישות, כאבים, בחילות וחרדה הם רק חלק מתופעות הלוואי של הטיפולים הכימיים אותם נאלצים חולי הסרטן לעבור. דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה וטיפולים נוספים ברפואה המשלימה הוכחו כמקלים על התסמינים, וכתומכים בטיפול הקונבנציונלי נגד המחלה. כל הדרכים לרפואה משולבת

חולי סרטן ניצבים מעבר למאבק במחלה הקשה, גם מול התמודדות נפשית לא פשוטה. המציאות שהכירו משתנה, הם חשופים לפחדים ולחרדות המשפיעים על כל בני המשפחה, וכמובן מתמודדים עם תופעות הלוואי של הטיפולים הכימותרפיים וההקרנות.

הרפואה המשלימה משחקת תפקיד חשוב במגרש זה - מחקרים מצאו כי שיטות הטיפול המשלימות תורמות לעמידות החולים בפני הטיפולים הקשים, למזעור תופעות הלוואי שמהן הם סובלים ולהרגעת הנפש, החשובה לא פחות.

על כן, בתי חולים רבים בישראל משלבים במחלקות האונקולוגיות טיפולי רפואה משלימה המיועדים לחולי סרטן, ובכך מציעים רפואה משולבת לטיפול במחלה.

50%-80% מחולי הסרטן בוחרים בטיפול רפואי משולב
(איור: Shutterstock)

איזה טיפולים משלימים מתאימים לחולי סרטן?

הטיפולים, הכוללים בין היתר דיקור וצמחי מרפא, נטורופתיה, שיאצו, רפלקסולוגיה ועיסוי, מסייעים להתמודדות עם הסימפטומים הלא פשוטים המלווים את המחלה, ביניהם: כאב, בחילות והקאות, ירידה בתיאבון, עייפות ותשישות או חרדה. ממחקרים שנערכו בנושא, נמצא כי 50%-80% מחולי הסרטן פונים בשלב מסוים של מחלתם לטיפולי הרפואה המשלימה, בשילוב עם הטיפולים הקונבנציונליים.

אחת השיטות הפופולריות להקלה על המחלה היא דיקור סיני, שהוכרה כבר בסוף שנות התשעים על ידי המכון הלאומי לבריאות של ארה"ב כמסייעת נגד בחילות הנובעות מטיפולי כימותרפיה. מאז הוכח הדיקור גם כיעיל לטיפול בכאבי שרירים ושלד. ד"ר רויטל שבי, רופאה מומחית ברפואה סינית, מדגישה כי בעולם המערבי המטפלים ברפואה המשלימה אינם מורשים לטפל במחלת הסרטן אלא רק בתופעות הלוואי שלה, ומספרת על הצלחה גבוהה מאוד של הדיקור בהפחתת התופעות.

"טיפולי כימותרפיה הם טיפולים קשים מאוד, והדיקור מסייע לפתור את תופעות הלוואי שמלוות אותם, כמו הפרעות שינה, ירידה ברמת ההמוגלובין, עייפות וצרבות" אומרת שבי. "הטיפול בסימפטומים מסייע לחולים לעבור את הטיפולים הכימיים בכבוד. לאחר סיום השלב הכימי, הטיפול בדיקור עובד על חיזוק האיברים והגוף ועל השבת האנרגיה והכוח, כי לאחר הטיפולים הכימיים החולים לרוב תשושים וחלשים מאוד".

האיברים שעליהם עובד הדיקור בהקלה על המחלה הם הכליות, כאשר מדובר במחלה שנמשכת כבר מספר שנים, או הכבד, כאשר המטרה היא לנקות את הגוף מתרופות.

עוד בקליניקה:

שירותי רפואה משלימה בבתי חולים>>

טיפולים משלימים להורדת לחצים>>

טיפול משלים לא מקצועי: דעו את הסכנות>>

רפלקסולוגיה ושיאצו - הנחה מוטעית כי אסור לטפל בחולי סרטן

גם לצמחי מרפא ישנה השפעה מיטיבה על חולי סרטן. מחקר שנערך באוניברסיטת ייל מצא כי שימוש בצמחי מרפא יכול לצמצם בצורה משמעותית את תופעות הלוואי במערכת העיכול, שנוצרות בעקבות הטיפולים הכימותרפיים, ולהגביר את השפעת הכימותרפיה במאבק במחלה (בשלב זה המחקר בוצע על עכברי מעבדה בלבד). טיפול הומאופתי נכון עשוי אף הוא לסייע לחולי סרטן, על ידי הפחתת רמת החרדה והדכדוך הנפשי, מצבים נפשיים שעלולים לפגוע במערכת החיסון הטבעית.

הרפלקסולוג שמואל זיידל, מפתח הרפלקסולוגיה הקואורדינטיבית ומנהל בית ספר בשיטה, מספר על יעילותה בהתמודדות עם מחלת הסרטן: "עד לא מזמן אסור היה לגעת בחולי סרטן, כי חששו שהטיפול הרפלקסולוגי עלול להפיץ את המחלה בגוף, עקב הזרמת דם. בפועל, הטיפול עובד הפוך מזה" אומר זיידל.

"טיפול המתבצע בצורה נכונה ומחושבת תורם להורדת לחץ הדם, להורדת טמפרטורת הגוף, להורדת רמת האדרנלין, להאטת הדופק ולשחרור ממתח - מה שמעורר את מרכז השינה בגוף כך שהאדם רוצה לישון לאחר הטיפול. בכך הטיפול הרפלקסולוגי תורם מצד אחד להרגעות, שחשובה מאד לחולים, ומצד שני מאט את תהליכי המחלה".

עוד מוסיף זיידל, כי "הטיפול תומך בעמידות הגוף מול טיפולי הכימותרפיה, שכן הוא מעודד את יכולת הריפוי הטבעית של הגוף". בטיפול הרפלקסולוגי, מסביר זיידל, השאלה היא לא רק היכן לוחצים בכף הרגל ועל איזו נקודה פועלים, אלא באיזה קצב ועצמה לוחצים, ומהם צירופי הלחיצות שמפעילים. כיוון הלחיצה שנועד להקלה על המחלה יהיה "מבפנים החוצה", עם כיוון זרימת הדם העורקי.

המשמעות היא הפצה אנרגטית אל הקצוות, ולמטרה זו נעזרים בעבודה על השוקיים. רצוי לפעול בקצב איטי ומרגיע, כאשר העצמה יכולה להיות אחת משתיים, ובהתאם במטרה שרוצים להשיג - עצמה חלשה שאיננה מכאיבה לשם הרגעה, או עצמה חזקה בנקודות מסוימות לשם הפגת כאב. עצמה כזו יכולה לשמש כאשר המטופל סובל מכאבים כלליים, ובעקבות הטיפול מופרש בגופו הורמון האנדורפין, התורם להפחתת כאב ולהרגעה כללית.

הרפלקסולוגית פנינה אדמון מחזקת גם היא את את יעילותו של הטיפול על חולי סרטן. "על המטפל בעל ההכשרה המתאימה להיות מאד זהיר ורגיש לחולה ולהתאים טיפולים שיתמכו בו לצד הטיפול הרפואי הקונבנציונלי", אומרת אדמון. "מניסיוני, המטופלים מדווחים על הפחתה בכאבים ועל הקלה בתופעות הלוואי של הטיפולים, על ירידה ברמת הפחד, על שיפור איכות השינה וכן על שיפור ביכולת ההתמודדות עם המחלה".

עיסוי ושיאצו - להתמודדות עם הטיפולים הכימיים

שיאצו וסוגי העיסוי השונים, כמו במקרה של הרפלקסולוגיה, יעילים להרגעת הגוף ומסייעים להתמודדות עם תופעות הלוואי של הטיפולים הכימיים. גם במקרים אלה, הנחות הגורסות כי טיפולי המגע עלולים לגרום לפיזור המחלה בגוף הן מוטעות ומטעות, ואין להן שום קשר לביולוגיה של המחלה ולתהליך היווצרות הגרורות.

טיפולי השיאצו והעיסוי מסייעים לחולים להתמודד עם מצבי הלחץ והחרדה המלווים את תקופת המחלה, וכן עם תסמינים כמו עייפות ותשישות, בחילות והקאות, הפרעות שינה וכאבים. בדומה לטיפולים אחרים שהוזכרו קודם לכן, השיאצו מסייע לשיפור חוזקו של הגוף ועמידותו, ובכך תורם בעקיפין להגברת יעילות הטיפול הקונבנציונלי. עם זאת, חשוב לעבור את הטיפול אצל מטפל מוסמך ומקצועי, שידע להתאים אותו למצבו הרפואי של המטופל, ולהימנע מלחץ חזק על עמוד השדרה או הצלעות, שעלול לגרום ליצירת שברים או סדקים.

פלדנקרייז - ניתוק התלות ברופא

שיטת פלדנקרייז, מלמדת את האדם כיצד להתבונן על גופו ולהבין אותו. השיטה יכולה לסייע אף היא בהקלה על הסימפטומים המלווים את המחלה. "מדובר במחלה מפחידה, כשהחרדה עצמה גורמת לחוסר רצון לפעול או ליצור" מציינת דורית דינור, מורה מוסמכת בשיטת פלדנקרייז.

"תופעות הלוואי של הטיפול הכימיים עלולות להתבטא בחוסר תגובה של השרירים, בכאבי פרקים וכיו"ב, וכאן שיטת פלדנקרייז יכולה לעזור. היא יכולה להקל על החולה ולתת לו הרגשה טובה עם עצמו, וזה אולי הכוח המרפא הכי גדול", מסבירה דינור. "כשהאדם מרגיש טוב לגבי עצמו, יש לו את הכוחות להתמודד עם הדברים הקשים שהמחלה מביאה עמה, כמו בירוקרטיה, בזבוז זמן בהמתנה או תלות ברופאים. הפלדנקרייז זה בדיוק ההפך מפיתוח תלות ברופא שקיימת ברפואה הקונבנציונלית - באמצעות השיטה האדם לומד את גופו, לומד להרגיש את עצמו. זהו הכלי בעל העצמה הגדולה ביותר".

הרפואה המשלימה מציעה דרכי טיפול מגוונות כדי להקל על תופעות הלוואי הרבות של מחלת הסרטן. השילוב בין הטיפולים הקונבנציונליים לטיפולים המשלימים בעל פוטנציאל לסייע לבריאותו הגופנית והנפשית של המטופל ובכל מקרה חשוב להתייעץ עם רופא טרם שימוש בתרופות או בטיפולים משלימים.

למידע על בדיקות לאבחון מוקדם של מחלות הסרטן, לחצו כאן>>

מחפשים מטפל משלים? כנסו למאגר המטפלים המוסמכים של קליניקה >>

להשלים את מה שחסר

אתר קליניקה מהווה במה לדיון משותף ולהצגת אסכולות שונות ודעות רבות.
        רוצים להוסיף מידע או לשאול שאלה בנושא?
        לחצו על "הוספת תגובה" ושתפו אותנו.

פורטל "קליניקה"