קליניקה - פורטל לשירותי בריאות: כל המידע על רפואה משלימה , טיפולים , מאמרים ומטפלים
בריאות
9352
0
 


תוספי תזונה - למה זה טוב?

פורטל "קליניקה"
29/06/2018

ויטמינים, מינרלים, חלבונים ושאר מרכיבים החיוניים לבריאות נמצאים במזון שלנו, אך רובנו לא מצליחים לצרוך את כולם. לשם כך קיימים תוספי תזונה, שיכולים לספק לגוף בטבלייה אחת מה שארוחה שלמה אינה יכולה.

להשלים את החסר: שילוב תוספי תזונה כחלק משמירה על אורח חיים בריא. מומלץ להתייעץ עם מטפל מוסמך טרם נטילת התוסף (צילום: Shutterstock)

 

בחברה המערבית המודרנית קשה לשמור על אורח חיים בריא, כזה שיתבטא בתפריט מאוזן המכיל את כל החומרים החיוניים להתפתחות תקינה של גופנו. אכילה לא מסודרת המורכבת פעמים רבות ממזון מהיר משפיעה לרעה על בריאותנו, הן מבחינה פיזית הן מבחינה נפשית. המודעות ההולכת וגוברת לחשיבות תזונה נכונה ואורח חיים בריא, הביאו לפופולריות של תוספי התזונה הטבעיים - אותם תוספים בצורת טבליות, אבקה וכיו"ב, הכוללים ויטמינים, מינרלים, סידן, חומצות שומן, סיבים תזונתיים ושאר מרכיבים להשלמת התזונה, המספקים לגוף את החסר לו ובכך תורמים לחיזוקו.

בתחום הרפואה אין תמימות דעים בעניין נושא תוספי התזונה, וגם  הנטורופתיה מחזיקה בגישות שונות: לצד המצדדים בתוספים, יש הטוענים כי מרכיב חיוני שעבר תהליך בידוד מהמזון אינו יכול להוות תחליף שווה ערך.

 

עוד בקליניקה:

תזונה נכונה לילדים לפי הנטורופתיה>>

עקרונות התזונה הסינית: מזרח מול מערב>>

טיפוס חם או קר - איזה מזון מתאים לך?>>


 

ויטמינים הם יסודות חיוניים מאוד לגוף, והוא זקוק להם בכמויות קטנות. כיוון שאינו יכול לייצר את הוויטמינים בעצמו, חשוב מאד לצרוך אותם דרך תזונה או תוספים. קיימים סוגי ויטמינים שונים, ולכל אחד מהם תפקיד חיוני אחר. כך למשל, ויטמין C חשוב בין היתר לחיזוק המערכת החיסונית, לעצמות, לכלי הדם, ולשיפור ספיגת הברזל בגוף. ויטמין E הוא נוגד חמצון המסייע במניעת מחלות לב ותהליכי הזדקנות. גם למינרלים תפקיד חשוב בתפקוד תקין של הגוף: אבץ, למשל, הוא מינרל שמשתתף בכל התהליכים המתרחשים בגוף כמעט, ובין היתר תורם לפעילות מערכת העיכול, ולחיזוק הציפורניים והשיער. מינרל היוד חיוני לתפקוד תקין של בלוטת התריס, ואילו הסידן תורם לחיזוק השיניים ועצמות הגוף.


קיימים סימפטומים שונים שיכולים להעיד על מחסור בוויטמינים ובמינרלים בגוף. כך, למשל, נשירת שיער וסחרחורות מרובות עלולים להעיד על מחסור בברזל. סימנים לבנים על הציפורניים מעידים לרוב על מחסור באבץ. עור יבש מאוד עלול להצביע על מחסור באומגה 3. מחסור בוויטמין A עלול לגרום ליובש בעיניים, ובמקרים קשים אף להוביל לעיוורון. מחסור בוויטמין C פוגע במערכת החיסון. מחסור באשלגן עלול להוביל לסחרחורות ולעייפות, כאשר מחסור חמור במינרל זה עלול לגרום להפרעות בקצב הלב. אם איבדתם נתרן כתוצאה מהקאות, הזעה רבה או שלשולים, סביר להניח שתחוו כיווץ שרירים, בחילה וירידה בלחץ הדם.

 

זה הזמן להשלים: ספורטאים, נשים בהריון וגיל המעבר
.
את היסודות החיוניים לגוף שמספקים תוספי התזונה, ניתן לצרוך דרך מזון, ומי שיקפיד על כך לא יזדקק לתוספים. ויטמין C מצוי למשל בפירות הדר, בעגבנייה ובגמבה, ויטמין E מצוי בין היתר בבוטנים, בשקדים, בבטטה ובדגנים מלאים, ויטמין A ניתן להשיג מאכילת מזונות כמו גזר, בטטה, כרוב וברוקולי, וחומצה פולית (ויטמין מקבוצה B) ניתן להשיג ממזונות כמו אגוזים, תרד וכרוב. תוספי התזונה מיועדים כאמור למי שמתקשה לשמור על תפריט מאוזן, שכן לעתים טבלייה אחת של תוסף יכולה לספק לגוף את מה שלא יקבל מארוחה שלמה, ובכך לתרום לבריאות ולחיזוק הגוף.

קיימות אוכלוסיות הזקוקות לוויטמינים ולמינרלים מסוימים יותר מאשר אוכלוסיות אחרות. כך למשל בגיל המעבר, נשים זקוקות לסידן ולוויטמין B לצורך שמירה על בריאות העצמות. לנשים בהיריון חשוב לצרוך חומצה פולית ומינרל יוד, העשויים למנוע מומים מולדים, ולנשים מיניקות חשוב שיצרכו ויטמין D, המסייע בספיגת הסידן. ספורטאים פעמים רבות נוטלים תוספי חלבון, התורמים לבניית השרירים בגוף.


כדי לנצל את יעילותם עד תום, מומלץ ליטול את הוויטמינים ואת שאר תוספי התזונה בהתאם לאופן שייספגו בצורה הטובה ביותר בגוף. כך, למשל, כאשר ברזל נצרך יחד עם מזונות עתירי סידן דוגמת ביצים או מוצרי חלב, ספיגתו בגוף נחלשת. לעומת זאת, כאשר הוא נצרך עם מוצרים עשירים בוויטמין C, יעילותו גוברת. אומגה 3 כדאי לצרוך על קיבה מלאה, שכן השומן במזון מסייע לספיגה טובה יותר.


לסיכום, ויטמינים ומינרלים חיוניים מאוד לגופנו, ומחסור בהם עלול לגרום למחלות כרוניות שונות, ולעתים אף לעודד סרטן או מחלות לב. אך כיוון שהגוף זקוק להם בכמויות קטנות, עודף ויטמינים ומינרלים עלול להזיק אף הוא. במידה ונוטלים תוספי תזונה, יש להיזהר במינונים. בכל מקרה יש להתייעץ עם מטפל מקצועי ועם רופא טרם נטילת תוספי תזונה, ולבצע בדיקות דם תקופתיות על מנת לבדוק שאין חוסרים בגוף. יש להקפיד עד כמה שניתן על תזונה בריאה ומגוונת, המכילה ויטמינים ומינרלים, כך שהתוסף יהווה מרכיב משלים בלבד.

 

להתייעצות עם נטורופתים מוסמכים, כנסו למאגר המטפלים של קליניקה>>


 

       להשלים את מה שחסר

        אתר קליניקה מהווה במה לדיון משותף ולהצגת אסכולות שונות ודעות רבות.
        רוצים להוסיף מידע או לשאול שאלה בנושא "תוספי תזונה"?
        לחצו על "הוספת תגובה" ושתפו אותנו.

  

הוספת תגובה הדפס חזרה
פורטל "קליניקה"

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"