נימול, צריבה ושריפה? כאב נוירופטי בראי הרפואה המשלימה

16/01/2014
פגיעה במערכת העצבים ההקפית גורמת לכאב נוירופטי, כאב כרוני שמעורר סבל רב. מה הסיבות להופעת הכאב, כיצד הוא בא לידי ביטוי, למה חולי סוכרת יסבלו יותר, ומה יש לרפואה המשלימה להציע בנושא?

כאב נוירופטי הוא כאב שנגרם כתוצאה מפגיעה בעצבים הפריפריים (הקפיים), שאחראים להעברת המידע התחושתי מקצוות הגוף (דוגמת העור) אל המוח. כאשר נפגעים עצבים אלה, הם מייצרים פעילות יתר חשמלית שאינה תקינה, שהמוח מפרש כתחושות שונות של כאב. הסובלים מכאב נוירופטי חשים בדרך כלל תחושות נימול, שרפה, לחץ על האיבר, צריבה, דקירות או רגישות יתר למגע. כאב נוירופטי יופיע בדרך כלל בעצבים הארוכים יותר - אלה שמגיעים לאיברים הרחוקים יותר בגוף, כיוון שככל שהתא העצבי ארוך יותר, רגישותו גבוהה יותר לפגיעה. לכן כאב מסוג זה שכיח יותר בכפות הרגליים, ולעתים יקרין על איברים אחרים בגוף.

פגיעה במערכת העצבית עלולה להיגרם כתוצאה ממחלה. מחלת הסוכרת היא הנפוצה ביותר כגורמת להופעת כאב נוירופטי: כשני שליש מחולי הסוכרת סובלים גם מכאב נוירופטי. הסיבה לכך היא שמחלת הסוכרת פוגעת בכלי דם זעירים, שנוטלים חלק בהעברת הדם לרקמת העצבים. התופעה אף זכתה לשם "נוירופטיה סוכרתית".

סיבות נוספות לכאב זה הן בעיות במחזור הדם, מחלות נוירולוגיות, דלקות וזיהומים, מחלת כליות וכבד, דלקת פרקים, תזונה לקויה, גידולים, איידס ופציעות, כגון פריצת דיסק (במקרה של פריצת דיסק, הכאב יהיה שכיח בגב).

כאב נוירופטי: שכיח יותר בכפות הרגליים ולעתים יקרין על

איברים אחרים בגוף  (צילום: Shutterstock)

אזהרה: כאב נוירופטי עלול לגרום לדיכאון

כאב נוירופטי אינו דומה לשום כאב אחר. הוא טורדני ומתמשך, כך שמדובר בכאב כרוני, ועלול להוות פגיעה של ממש באכות החיים. פעמים רבות הוא מחמיר דווקא במצב של שכיבה, ועל כן מופיע ביתר שאת בלילה. הסובלים מכאב נוירופטי בדרך כלל חווים בעיות נוספות, כגון הפרעות שינה, קשיי ריכוז, קשיים בהליכה ודיכאון. הכאב עלול להחמיר עם הזמן, ובמקרים קשים אף ליצור נכות. הפגיעה במערכת העצבית ההקפית שמעוררת את הכאב הנוירופטי, גורמת לעתים להפרעה גם בעצבים של איברים אחרים, ופגיעות השכיחות ביותר הן במעיים ובשלפוחית השתן.

על פי רוב, כאב נוירופטי אינו מאובחן ברפואה הקונבנציונלית, ולא תמיד מוכר לסובלים ממנו ככאב כזה. הטיפול הנפוץ ברפואה המסורתית לכאב הנוירופטי הוא באמצעות משככי כאבים, אך אלה אינם נותנים מענה לאורך זמן לתופעה. הרפואה הסינית מטפלת בכאב מסוג זה, ופועלת לשחררו בעיקר באמצעות דיקור סיני. על פי תורת הרפואה הסינית, כל כאב מאותת על חסימת אנרגיה בגוף, ויש לשחררו על מנת להגיע לאיזון גופני ונפשי. "ברפואה הסינית איננו מבדילים בין כאב נוירופטי לכאב אחר," טוענת הד"ר רויטל שבי, רופאה מומחית ברפואה סינית. "האבחון יתבצע לאחר בדיקת דופק ולשון, והטיפול בדיקור סיני ייקבע על פי מיקומו של הכאב - המחטים יוחדרו לאזור בגוף שבו קיים הכאב. לרפואה הסינית יש הצלחה בטיפול בכאב נוירופטי, וכמובן שכל מקרה לגופו, ותלוי בעצמת הכאב ובמשך הזמן שהוא מופיע." שחרור הגוף מחסימות על ידי דיקור סיני ועידוד זרימת צ'י (אנרגיה) חופשית, מסייעים לגוף לרפא את עצמו ולשחרר את הכאב.

פעמים רבות ישולב הדיקור עם צמחי מרפא והמלצות תזונה: מחסור בוויטמין B12 הוא אחת הסיבות להופעת כאב נוירופטי עקב פגיעה בתאי העצב. אם בבדיקת דם מתגלה מחסור בוויטמין זה, מומלץ לצרוך מזונות שבהם הוא קיים, דוגמת עוף, דגים, ביצים, בשר בקר ומוצרי חלב. במידת הצורך, יש לקבל את הוויטמין בתוסף תזונה או בזריקות (בהתייעצות עם איש מקצוע - רופא או מטפל מוסמך).

רפלקסולוגיה להזרמת הדם ולהפחתת הכאב

גם ההומאופתיה מציעה טיפול להתמודדות עם הכאב הנוירופטי, כחלק מהתמונה הכוללת, ולא בנפרד - הכאב עצמו. "יכולות להיות מספר תרופות הומאופתיות לטיפול בכאב נוירופטי, והן יהיו שונות ממטופל למטופל, גם אם הם יסבלו מאותו כאב," אומרת ההומאופתית יפעת פליישון. לדבריה, הכאב עלול להצביע גם על בעיה רגשית, ורק לאחר אבחון ותשאול מקיף של המטופל, תתקבל התמונה הגדולה. ומה באשר לרמדיס (תרופות הומאופתיות)? "אם מדובר בכאב חד פעמי ונקודתי, שאינו כאב נוירופטי כרוני, דוגמת כאב בעצם הזנב כתוצאה מנפילה, או כאב באצבע כתוצאה, למשל, מדלת שנסגרה עליה, אפשר להשתמש בעזרה ראשונה הומאופתית, בתכשיר בשם היפרקום, המיועד לכאב עצבי מן הסוג הזה. כאשר מדובר בכאב נוירופטי כרוני, הדבר מחייב אבחון אצל הומאופת מוסמך."

הרפלקסולוגיה מתמודדת אף היא עם כאב נוירופטי. "טיפול רפלקסולוגי משפר את הסירקולציה של הדם - את זרימת הדם בגוף, ובגלל שכאב נוירופטי מופיע פעמים רבות בכפות הרגליים, הרפלקסולוגיה מסייעת לזרימת דם בדיוק לאזור הזה, שעליו היא עובדת, וגם לאיברים אחרים בגוף, המיוצגים בכפות הרגליים," מסבירה הרפלקסולוגית פנינה אדמון. "בנוסף להזרמת הדם, הטיפול הרפלקסולוגי מרגיע את מערכת העצבים, מה שפורץ את מעגל הכאב." לדבריה, הטיפול יתבצע באמצעות לחיצות על האזורים המייצגים את מערכת העצבים בכף הרגל להשגת איזון, וכן באמצעות עיסוי להרגעת הכאב. הרפלקסולוג שמואל זיידל, מפתח הרפלקסולוגיה הקואורדינטיבית, מוסיף כי הטיפול בכאב נוירופטי יתמקד על הנקודות בכף הרגל המייצגות את עמוד השדרה ואת האיברים ההיקפיים, הקשורים לאותו אזור בעמוד שדרה. "המפתח הוא עבודה סינרגטית, כך שהשלם עולה על סך חלקיו," אומר זיידל. "המטפל צריך להכיר את הקשרים שבין חוליות עמוד השדרה לאיברים ההיקפיים".

סובלים מכאב נוירופטי? להתייעצות עם מטפלים משלימים מוסמכים, לחצו כאן >>

להשלים את מה שחסר

אתר קליניקה מהווה במה לדיון משותף ולהצגת אסכולות שונות ודעות רבות.
        רוצים להוסיף מידע או לשאול שאלה בנושא "טיפולים משלימים בכאב נוירופטי"?
        לחצו על "הוספת תגובה" ושתפו אותנו.