קליניקה - פורטל בריאות, טיפול טבעי ורפואה משלימה הגדול בישראל. טיפולים , מאמרים ומטפלים של רפואה טבעית
בריאות
5730
0
 


היריון ושיטת אלכסנדר

מערכת תוכן אתר קליניקה
25/05/2014

עומס גופני על קדמת הגוף, קשיי נשימה ושינויים הורמונליים מאפיינים כל אישה בהיריון, ואלה גוררים עמם הרגלי יציבה שגויים וקשיים בפעילויות יום יומיות. שיטת אלכסנדר, הפועלת לשינוי הרגלים ולהקניית כלים ליציבה נכונה ולהפחתת עומס על הגוף, יעילה במיוחד בזמן היריון, ומלווה נשים רבות עד ללידה נכונה

רובנו לא נותנים את הדעת לאופן שבו אנו הולכים, ליציבה שלנו ולשאר פעולות יום יומיות. ישיבה ממושכת בגב שקוע ומתח הגורם לכיווץ איברים, הם מנת חלקה של רוב האוכלוסייה המערבית, ואלה מובילים לכיווצי שרירים, לכאבי גב ולשאר תופעות לא נעימות.

התופעות הללו מחריפות בזמן היריון, שכן מרכז הכובד בגוף האישה משתנה, והדבר גורר אחריו תנוחות יציבה לא נכונות.


שיטת אלכסנדר (או טכניקת אלכסנדר) נועדה לחנך את האדם מחדש ולהקנות לו כלים לשימוש נכון בגופו, במטרה לשפר את בריאותו ואת תפקודו בחיי היום יום. לימוד השיטה מאפשר להפחית עומס על האיברים, ולאפשר שימוש נכון וקל יותר בגוף, מה שמוביל לתנועה זורמת וחופשית.

 

השיטה מתבססת על מנגנון בשם "הפיקוד הראשוני", המתייחס לקשר שבין הצוואר, הראש והגב: כאשר שלושת האיברים הללו מתפקדים באיזון, שאר איברי הגוף יפעלו בצורה נכונה.
רובנו מסגלים לעצמנו במהלך השנים הרגלי תנועה מוטעים שמקשים על תנועה זורמת של הגוף ועל תפקוד נכון, ויוצרים עומס מיותר על הגוף. הדבר בולט במיוחד אצל נשים בהיריון, להן שיטת אלכסנדר יעילה במיוחד.

 

יוצאים מהאוטומט: ללמוד כיצד להשתמש נכון בגוף

שינויים בהרגלי דפוסי תנועה בסיסיים יעזרו להורדת

העומס מהגב ולשיפור היציבה (צילום: Shutterstock)

 

בתקופת ההיריון, נשים רבות מסגלות לעצמן עמידה לא נכונה עקב העומס החדש שנוצר בקדמת הגוף. עמידה זו כוללת על פי רוב הטיית הגוף לאחור והגברת הקשת הטבעית של הגב, היוצרת עומס על עמוד השדרה.

עומס זה יכול להקשות על פעולות יום יומיות טבעיות כגון כפיפה או טיפוס במדרגות, ואף עלול לגרום לבעיות גב, לכאבים ברגליים ובצוואר וכיו"ב. שיטת אלכסנדר מלמדת את הנשים ההרות יציבה נכונה, על ידי חלוקה שווה של משקלן החדש באופן מאוזן - משקל שמשתנה משך כל תקופת ההיריון, בסביבה הדינמית הנתונה לשינויים של פרק זה בחייהן. ניתן לתרגל את השיטה בכל אחד משלבי ההיריון.


מעבר לשיפור היציבה, נשים הרות יכולות להיעזר בשיטה גם להקלת העומס על הנשימה, האופייני בזמן היריון, ולתרגול שקט נפשי. באמצעות התרגול הגופני, מתפתח גם האיזון הפנימי, שנחוץ במצב של חוסר שליטה, חוסר ודאות, עומס רגשי. באמצעות השיטה, האישה ההרה מסגלת לעצמה מודעות לשינויים ההורמונליים והפיזיים החלים בגופה ורוכשת כלים להתמודדות נכונה עמם ובאופן טבעי, מושפעת מכך לטובה גם התפתחות העובר.


לא רק לתקופת ההיריון וללידה עצמה יעילה השיטה, כי אם גם להתמודדות עם הרך הנולד. נשיאת תינוק, רחיצתו, דחיפת עגלה ושאר פעולות כגון אלו מצריכות עמוד שדרה חזק והרגלי תנועה נכונים. מחסור בשינה האופייני לאחר הלידה מצריך איזון נפשי שמושג, כאמור, דרך שיפור התרגול הגופני.

התרגילים פועלים על הארכת התנועה, מתיחות והתרחבות הנשימה. פעמים רבות דפוסי התנועה השגויים שלנו כוללים כיווץ השרירים והתקצרותם, במיוחד בעת מאמץ, או בעת תחושות לא נעימות כגון פחד, מתח וכיו"ב, תחושות שעלולות לפקוד נשים בתקופת ההיריון. לעתים קרובות מתלווה לעניין גם עצירת נשימה. בשיטת אלכסנדר מתרגלים פעילות ברמת העומס הנחוצה לה, בניגוד לצורה שבה רובנו התרגלנו לפעול - במתח עודף. אצל נשים בהיריון קיימת חשיבות רבה לשימוש בעומס הנחוץ לשם פעילות מסוימת ולא מעבר לכך, עקב המשקל החדש של גופן והנטייה הטבעית להפעיל עומס רב יותר מהנדרש.

התרגול בשיטה מתבצע בשתי צורות: האחת - במפגשים קבוצתיים שבהם מורה בשיטת אלכסנדר מסביר דרכים לתנועה, וכל מטופל מבצע אותן בהתאם ליכולותיו ולקצב האישי שלו, והדגש הוא על אופן ביצוע הפעולה ולא על המטרה הסופית. לדוגמה, אם המורה נתן הוראה להרים את אחת הגפיים, הדגש הוא על התהליך, אופן הנשימה תוך כדי התנועה וכיו"ב, ולא על ההרמה עצמה. הדרך האחרת לתרגול שיטת אלכסנדר היא "אחד על אחד", בצורה פרטנית: מורה ומטופל. בצורה זו המורה מנחה את המטופל דרך מגע, כך שהוא מניע אותו בתנועות רכות ועדינות לעבר התנועה הרצויה, ובדומה לשיעורים הקבוצתיים - הדגש הוא על המודעות לתהליך שבו מתבצעת התנועה.

בשיטת אלכסנדר המטופל אינו לומד כל פעילות בנפרד, כך שהאישה ההרה לא תלמד בטכניקה מסוימת כיצד לשבת נכון, בטכניקה אחרת כיצד להתכופף נכון עם משקלה החדש וכיו"ב, אלא שנרכשת מודעות לתנועת הגוף בביצוע פעולות ישיבה, עמידה, הליכה, כיפוף ועוד. זאת במטרה להבין את התנועה האוטומטית המורגלת והשגויה, ולאפשר לרפלקס הטבעי שקיים בנו מלידה לחזור ולהתבטא דרך התנועות. רפלקס זה מנחה לתנועה טבעית ורכה יותר, ללא הפעלת עומס מיותר.

תרגילים לדוגמה בשיטת אלכסנדר

(אין לראות באמור משום המלצה כלשהי, ויש להתייעץ עם מורה מוסמך בשיטה טרם התרגול)


תרגילי ישיבה - המורה יורה למטופלת להתיישב, והמטופלת תעצור את ברירת המחדל לאופן שבה היא רגילה להתיישב, כלומר תעצור את הרגל הישיבה השגויה שפיתחה עם השנים. בזמן זה, המורה יכוון את המטופלת בידיו לישיבה שבה הצוואר משוחרר, והראש ממשיך את תנועת הגב, כך שעמוד השדרה מתארך (מדובר בשלושת האיברים של "הפיקוד הראשוני" שכאמור משפיעים לטובה על תפקוד הגוף כאשר הם נמצאים באיזון ובהרמוניה).
המורה ינחה את המטופלת לשים לב ולהיות מודעת לעצירת ההרגל האוטומטי ולחזרה לרפלקס הטבעי הנכון, ואז בהנחיית המורה תכופף המטופלת את ברכיה לישיבה על כיסא.


תנועת קימה - גם בתהליך הקימה מישיבה לעמידה, פעמים רבות מופעל לחץ מיותר על הראש ועל הצוואר (תנועות כיווץ שעלולות לגרום לכאבי צוואר וגב). בתרגיל הקימה יבקש המורה מהמטופלת לעבור לעמידה, ואז לעצור את ההרגל האוטומטי השגוי, ולבצע את הפעולה בצורה מודעת, בהתאם להוראות המורה: הראש משוחרר ומוביל את תנועת הגוף קדימה וכלפי מעלה, כך שהצוואר ממשיך את עמוד השדרה ותורם להארכתו. הרגליים לא יישלחו בצורה אוטומטית קדימה, אלא ימשיכו את תנועת הגוף בצורה ישרה כלפי מעלה.


חזרה על התרגילים בשיטת אלכסנדר מקנה הרגלים חדשים לתנועה נכונה ורכה יותר, ומפחיתה עומס וכאבים מהשלד ומעמוד השדרה.

 

       להשלים את מה שחסר

        אתר קליניקה מהווה במה לדיון משותף ולהצגת אסכולות שונות ודעות רבות.
        רוצים להוסיף מידע או לשאול שאלה בנושא "היריון ושיטת אלכסנדר"?
        לחצו על "הוספת תגובה" ושתפו אותנו.

  

הוספת תגובה הדפס חזרה
מערכת תוכן אתר קליניקה

מאמרים נוספים מאת המחבר:

התכנים המופיעים בפורטל קליניקה נועדו לספק אינפורמציה ראשונית בלבד ובשום אופן אינם מהווים ייעוץ רפואי, חוות דעת או תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך. בכפוף לתנאי השימוש.

הפורטל אינו אחראי על הפרסום, המחיר, הטיפול ותוצאותיו שהינם באחריות המטפל בלבד.

  


קליניקה לקהל הרחב   שיטות טיפול  

מחלות וסימפטומים

 

כללי

סיור בקליניקה  

נטורופתיה

  שלשול

גזים

 

רפואה משלימה

מאגר מטפלים מוסמכים

  רפואה סינית  

תולעי מעיים

גיהוקים

 

ההבדלים בין רפואה משלימה לאלטרנטיבית

מאמרים ומחקרים

  שיאצו  

תסמונת המעי הרגיז

דיזנטריה  

  דיקור סיני

אירועים בענף

  הומאופתיה  

בריחת צואה

טחורים

 

איך בוחרים מטפל

מילון מונחים

  רפלקסולוגיה  

הקאה

כאבי בטן

   
    כירופרקטיקה  

הרעלת מזון

סכרת

   

קליניקה למטפלים

  ביופידבק  

פיסורה אנאלית

סלמונלה  

 

עזרה

חדר טיפולים להשכרה

  שיטת אלבאום  

צרבת

סרטן

 

סיור בקליניקה

דרושים

  עיסוי  

תיאבון מוגבר

עצירות   שאלות ותשובות

מתנדבים בקהילה

  הידרותרפיה    

קרוהן

צהבת

 

פרסם בקליניקה

הטבה לחברי איגוד   שיטת אלכסנדר     צליאק  

צור קשר

פתח כרטיס מטפל   שיטת פאולה          
    שיטת פלדנקרייז          

 

 

     

 

                                                                                                                        © כל הזכויות שמורות לפורטל "קליניקה"